• نکسوس با طعم الجی | نقد و بررسی NEXUS 5

    gsmarena_001

    یک سال پیش ، گوگل و ال جی با همکاری هم تلفن هوشمند نکسوس ۴ را ساختند و مدل جدیدی از تلفن های هوشمند ارزان قیمت را به وجود آوردند که نه تنها ویژگی های خاص و قابل رقابتی داشت ، بلکه به صورت جذّابی دارای محتوایی مورد رضایت کاربران بود . البته بدون شک مهم ترین عامل رضایت مردم ، قیمت منحصر به فردش بود ؛ قیمتی که بسیار ارزان تر از رقبایش بود و کاربران نسبت به پولی که می دادند ، رضایت کامل داشتند تا پولی که باید برای شکاندن قفل دیگر گوشی ها می دادند . حالا گوگل و ال جی بار دیگر نسل جدید گوشی های هوشمند را تولید کرده اند .

    مشخّصات:

    • صفحه نمایش : ۵” IPS LCD , FULL HD (1920*1080) , 444ppi
    • پردازنده : Qualcomm Snapdragon 800 msm 8974 Quad core Krait 400 , 2.3GHz
    • پردازنده گرافیکی : Adreno 330
    • رم : ۲GB
    • باتری : ۲۳۰۰ mAh غیر قابل تعویض و شارژ بی سیم
    • دوربین : ۸ مگاپیکسل ، فوکوس خودکار ، فلش LED ، دوربین جلویی ۱٫۳ مگاپیکسل
    • شبکه های ارتباطی : ۴G LTE , 3G , 2G , GSM , NFC , A-GPS , GLONASS , microUSB , WiFi , Bludetooth 4.0 LE
    • حافظه داخلی : ۱۶ GB – ۳۲ GB و بدون پشتیبانی از microSD
    • سیستم عامل : Android 4.4 KitKat
    • رنگ ها :سفید – مشکی
    • قیمت : ۳۴۹ دلار برای نسخه ۱۶GB و ۳۹۹ دلار برای نسخه ۳۲GB

    طراحی و ساخت

    وقتی به طراحی نکسوس ۵ می نگریم ، تنها می توان با یک کلمه آن را نقد کرد : رضایت بخش . گوشی جدید گوگل در دو رنگ سفید و مشکی عرضه می شود . نسخه مشکی دارای رویه نرم پلاستیکی با دوام است در حالی که نسخه سفید پلاستیک صافی را در بدنه به رخ می کشد و در جلوی صفحه نیز تمام مشکی است . از جلو که نگاه می کنیم ، اندازه کادر آن تقریباً پنج اینچ است که توسط فرورفتگی خاصی احاطه شده است . فرو رفتگی نه خیلی عمیق و نه خیلی سطحی است . نوع طراحی مکان دروبین نیز باعث شده که نکسوس پنج دارای ظاهر منحصر به فردی باشد . همچنین در قسمت حاشیه زیر گوشی ، ال ای دی کوچکی برای اعلانات تعبیه شده است که چند رنگه است . یکی از ویژگی های خوب این موبایل این است که از حاشیه های بالا و پایین بدنه به درستی استفاده شده است و کار با گوشی را در حالت افقی آسان می کند . در نسخه مشکی ، حاشیه ها شامل پلاستیک نرم و دکمه های فیزیکی هستیم . تمام دکمه ها خوش فرم و محکم هستند ؛ به طوری که به راحتی می توانید با چرخش انگشتان آنها را پیدا کنید . دکمه پاور در حاشیه سمت راست قرار دارد . البته اینجا ایرادی وارد است که چرا دکمه پاور کمی بالا تر از سطح دسترس انگشت است و نمی توان به راحتی از آن استفاده کرد . زیر دکمه پاور ، محل نصب سیم کارت قرار دارد . در حاشیه سمت چپ نیز دکمه تنظیم صدا تعبیه شده و در بالای تلفن نیز جک سه و نیم میلی متری صدا قرار دارد . در پایین نکسوس پنج پورت microSD قرار دارد . چیزی که اگر دقت کنید متوجه می شوید این است که بر خلاف همه گوشی ها که قسمت پهن پورت در پایین قرار دارد ولی در نکسوس جدید دقیقا برعکس است . البته ایراد نیست و مشکلی هم پیش نمی آورد . در دو طرف پورت نیز اسپیکر و میکروفون هستند . همچنین در پشت بدنه گوشی مانند نکسوس هفت جدید ، هویت گوشی یعنی علامت NEXUS به صورت افقی حک شده است . وقتی گوشی جدید گوگل را در دست بگیرید ، اوّلین چیزی که جلب توجه می کند ، وزنش است . رقیبان گوگل مثل گلکسی اس چهار هم علاوه بر اندازه بزرگشان ، سبک بودند ولی این گوشی با آنها قابل مقایسه نیست و باید گفت که هم وزن پر است . طراحی خوب و پلاستیک مخصوص و نرم هم به کمک وزن کم می آیند تا شما هیچ احساسی درباره بودن فشاری بر روی دستتان نداشته باشید .

    gsmarena_002

    صفحه نمایش
    صفحه پنج اینچی آن باعث می شود که در رده بندی گوشی های بزرگ و پنج اینچی قرار بگیرد . اگر عادلانه قضاوت کنیم ، صفحه نمایش آن به اندازه LG G2 قدرتمند است . صفحه نمایش IPS با کیفیت ۱۰۸۰P و تراکم پیکسلی ۴۴۴PPI باعث می شود که خروجی صفحه نمایش پرمحتوا و با جزئیات و ریزه کاری ها باشد . برای درک بهتر محدوده رنگی پانزده میلیونی آن بهتر است PLANTS VS ZOMBIES 2 را که پر از رنگ های متنوع است در آن بازی کنیم .

    پردازش
    اختلاف نظری که گوگل و ال جی در ساخت داشتند در مورد پردازنده بود . نکسوس پنج دارای پر سرعت ترین پردازنده روز دنیاست و هیچ شکی در این موضوع نیست چون چیپ ست SNAPDRAGON800 به همراه چیپ گرافیکی ADRENO330 با پشتیبانی از دو گیگابایت رم این را تضمین می کنند . این ها همه با عملکرد اندروید جدید سازگار هستند . بهینه سازی اندروید ۴٫۴ به خوبی توسط گوگل انجام شده است و به عبارت دیگر توانایی انجام چند کار به طور همزمان (MULTI-TASKING) خیلی خوب عمل می کند و مشکل خاصی پیدا نمی کند . اگر به انیمیشن های حرکت به صفحه بعد و … با دقت نگاه کنیم ، کاملا سرعت پردازش را حس می کنیم . حرکت هایی مانند غیب شدن ، چرخش دایره ای و دیگر حرکات باعث شده که افکت های جدید این گوشی منحصر به فرد باشد . همچنین به دلیل پشتیبانی گرافیکی توسط ADRENO330 ، بازی هایی با گرافیک بالا مثل DEAD TRIGGER 2 و ASPHALT8 را بدون هیچ باگی اجرا کند . در کل در بخش پردازش مشکلی برای نکسوس پنج دیده نمی شود و دارای یکی از پر سرعت ترین پردازنده ها است .

    gsmarena_003

    سخت افزار
    لازم است در همین ابتدا از حافظه غیر قابل افزایش و باتری غیر قابل در آوردن و تعویض ایراد گرفت . برای خرید ، دو نسخه ۱۶ و ۳۲ گیگابایت وجود دارد که اگر به حافظه نیاز دارید و نسخه ۳۲ گیگابایت را می خواهید ، باید پنجاه دلار بیشتر پرداخت کنید . همچنین از شبکه های ارتباطی BLUETOOTH 4.0 LE ، NFC و WiFi را دارا می باشند . علاوه بر آنها از LTE و ۳G هم پشتیبانی می کنند . البته داشتن قیمت کم بعضی مسائل را هم به دنبال دارد . مثلا اگر با دقت به خروجی اسپیکر پایین صفحه نگاه کنید ، ظاهراً دو اسپیکر دارد ولی در اصل یکی اسپیکر و دیگری میکروفون است . علاوه بر آن کیفیت صدای خروجی نیز کم است و اگر در مکانی مثل خیابان بخواهید آهنگی گوش کنید ، صدایی به گوشتان نمی رسد . مشکل دیگر در مورد طول عمر باتری است . با این که در پردازش های سنگین نه ساعت دوام می آورد ، با این حال معمولا در پردازش های ساده ای مثل چت کردن بیش از یک روز دوام نمی آورد .

    gsmarena_004

    دوربین
    نکسوس پنج دارای دوربین ۸ مگاپیکسلی به همراه دوربین مکالمه ۱٫۳ مگاپیکسلی است . دوربین اصلی دارای سیستم OIS که مخفف شده OPTIC IMAGE STABILIZATION است . درست است هنوز هم می توان ایراد هایی گرفت ولی این دوربین بدون شک بهترین دوربین منتشر شده برای خانواده نکسوس هست . در مکان های پر نور یا دارای نور کافی خوب عمل می کند و عکس های با کیفیتی می اندازد . همچنین سیستم HDR+ به بهتر شدن وضوح تصویر و داشتن طیف وسیع تر در عکس کمک می کند . اما وقتی نور را کم کنید ، ایراد ها خود را نشان می دهند : عکس شفافیت خود را از دست می دهد ، رنگ ها به اشتباه عکس برداری می شوند و سایه های اضافی به وجود می آید . در حقیقت عکس ها خیلی هم بد نمی افتند ولی آن چیزی که ما از دوربین ۸ مگاپیکسلی انتظار داریم بدست نمی آید . همچنین در فیلم برداری OIS به شما کمک می کند که حتی اگر دستتان بلرزد هم فیلم تار نشود و شفافیت خود را از دست ندهد . نوار ابزار لمسی برای عکاسی و فیلم برداری نیز به همراه SWIPE و … به بهتر شدن تصاویر کمک می کنند . همچنین پس از زدن دکمه لمسی عکاسی مدتی طول می کشد که فوکوس درست شده و سپس عکس گرفته می شود و بعد از آن باید برای پردازش عکس هم کمی صبر کرد.

    crop1

    نرم افزار

    اندروید کیت کت ۴٫۴ . کیت کت خود به تنهایی به اندازه خود گوشی و سخت افزار آن ارزش دارد . با جدید ترین به روز رسانی اندروید در تلفن هوشمند جدید گوگل ، کاربران می توانند تجربه استفاده از بهترین اندروید موجود را داشته باشند . مردم از نکسوس پنج انتظاراتی دارند ؛ آیا این گوشی می تواند این انتظارات را برآورده کند ؟ پاسخ مثبت است ، مخصوصاً با پشتیبانی نکسوس با اندروید کیت کت . در پوسته ظاهری جدید کیت کت ، آیکن ها تخت تر شده اند یا به اصطلاح فلت دیزاین دارند که باعث زیبایی آن شده است . همچنین فونت معمول اندروید نیز تغییر کرده است . تخت بودن آیکن ها باعث شده که تجربه ای از رنگ های زیبایی برای هر آیکن فراهم آید و تصویر زمینه آن نیز فضایی شاد را به ارمغان بیاورد . یکی از خواص ویژه ای که در اندروید ۴٫۴ به چشم می آید ، داشتن طراحی های دایره ای بسیار است . این نکته جالب و خوبی است که پوشه ها و دکمه app drawer یا نشان دهنده برنامه ها عالی جلوه می کنند . نگرانی کارشناسان از این نظر بود که جلوه های کیت کت کمی کارتونی به نظر برسد ولی خوشبختانه این فقط یک ایراد زود گذر بود . کیت کت این شکل را در میان ویژگی های عالی و منحصر به فرد خود محو کرده است . قطعاً ایراد کوچکی مثل این نمی تواند چیزی از خوبی های بزرگ آن کم کند . نوار اعلانات و دکمه های مجازی خانه ، منو و بازگشت نیز شفافیت بالاتری پیدا کرده اند و همچنین در هنگام بازی کردن یا کتاب خواندن یا با نرم افزار ها کار کردن ، این قابلیت را دارد که نا پدید و محو شود و توسط کشیدن دست از بالا به پایین نیز دوباره ظاهر می شوند . این ویژگی باعث می شود که مجبور نباشید مثل نسخه های قبلی اندروید از بازی خارج شوید تا به نوار اعلانات دسترسی داشته باشید . تغییر دیگری که در صفحه اصلی دیده می شود ، درمورد سرویس Google Now است که با کشیدن دکمه خانه به بالا می توانید از این سرویس استفاده کنید که دارای جستجوگر قدرتمند گوگل است . این عمل باعث می شود تا شما خیلی راحت به این سرویس دسترسی پیدا کنید . همچنین می توانید برای استفاده از موتور جستجوگر صوتی گوگل استفاده کنید . برای این کار کافی است عبارت OK Google را بگویید و سپس عبارت مورد نظر خود را برای جستجو به زبان بیاورید . در بعضی از نرم افزار های مخصوص خود گوگل نیز با جستجو می توانید گزینه ای تحت عنوان به روز رسانی را پیدا کنید . سرویس Google Hangouts از این پس از SMS هم پشتیبانی می کند که البته دسته بندی آن از چت های این سرویس جدا است . سرویس Phone Dialer برای زنگ زدن ، گزینه های جدید را نیز در بر گرفته است . یکی از این ویژگی ها جستجوگر گوگل است که شما با نوشتن متن مورد نظر خود – برای مثال رستوران مک دونالد – شماره های نزدیک ترین مکان ها و سرویس مورد نظر شما را برایتان لیست می کند . پوسته این سرویس هم حالتی تقریباً شبیه دفترچه تلفن دارد . البته چون این اوّلین بار است که این سرویس توسط گوگل ارائه شده ، چندان به کار نمی آید ؛ زیرا اکثر اوقات در لیست جستجو شده آن چیزی که شما دنبالش بودید پیدا نمی شود .

    قیمت

    gsmarena_143

    شاید پر ارزش ترین مبحث این نقد در بحث قیمت باشد . اوایل شایعاتی با موضوع ارزان بودن نکسوس پنج بیان می شود ولی وقتی به صورت رسمی و قیمت گذاری شد ، کسی باور نمی کرد تلفن هوشمندی با این امکانات چنین قیمت ارزانی داشته باشد . نسخه ۱۶ گیگابایتی آن به قیمت ۳۴۹ دلار فروخته می شود که با هزینه های جانبی در ایران به صورت استاندارد باید به قیمت ۱۲۰۰۰۰۰ تومان تا ۱۳۵۰۰۰۰ تومان به فروش برسد . همچنین اگر شما به حافظه بیشتری نیاز دارید می توانید برای نسخه ۳۲ گیگابایتی آن ۵۰ دلار بیشتر پول بدهید که تقریبا می شود ۱۵۰۰۰۰۰ تومان . در ازدیاد گوشی های هایی مثل HTC One یا Galaxy S IV که قیمت خیلی بالایی برای خرید و شکاندن قفل دارند ، این گوشی رضایت بخش ترین قیمت را دارد .

    نتیجه گیری
    نکسوس پنج از یک گوشی عالی و ایده آل کمی دور است ولی در مجموع باید به یاد داشته باشید که این گوشی هوشمند دارای بهترین و به روز ترین مدل اندروید یعنی کیت کت است و البته قیمت آن نیز شگفت انگیز است ، همچنین نیازی به قفل شکنی هم ندارد . در بخش پردازش نیز این گوشی خوب عمل کرده و حتی شاید بتوان آن را در لیت پرجمداران جا داد ؛ ولی نباید از عمر کم باتری و نداشتن کارت خوان چشم پوشی کرد . با این حال می توان این گوشی را گزینه ای خوب برای خرید دانست .

    نقاط ضعف
    نداشتن کارت خوان یا جای کارت حافظه
    باتری غیر قابل دسترسی
    عمر متوسط باتری
    مشکلات دوربین
    اسپیکر با کیفیت بد

    نقاط قوت

    بدنه مناسب و خوش فرم ، زیبا و دارای طراحی منحصر به فرد
    قدرت پردازش بالا
    صفحه نمایش Full HD با لمس قوی
    پشتیبانی توسط جدید ترین و به روز ترین نسخه اندروید
    دوربین با کیفیت به همراه فلش LED
    قیمت استثنایی

    طراحی و ساخت : ۹٫۱
    صفحه نمایش : ۹٫۳
    قدرت پردازش : ۹٫۷
    سخت افزار : ۹٫۵
    دوربین : ۸٫۵
    نرم افزار : ۹٫۵
    قیمت : ۱۰
    مجموع : ۸٫۸

    (۲)(۰)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.