• نوستالژی، درام، اینتراکتیو | نقد و بررسی Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered

    fahrenheitindigoprophecyrem_2

    در حدود ده سال پیش بازی اصلی منتشر شد و غوغایی را در صنعت بازی سازی به راه انداخت. فارنهایت پر از خلاقیت و پیچیدگی و زیبایی تمام و کمال بود که در همه ی سنین مخصوصا سنین بالا(!) هم محبوییت خاصی پیدا کرد و استدیو Quantic Dreams این موفقیت خود را مدیون سازنده و نویسنده بازی، David cage معروف می‌داند که تا به امروز در سبک intractive drama games پیشرو و موفق بوده است. حال با پیشرفت تکنولوژی به کار رفته در اسمارت فون ها زمینه تجربه این عنوان بر روی آن ها مهیا شده است. اکنون فارنهایت برای تمامی دوستداران بازی هایی با داستان قوی و درگیر کننده همراه با گرافیک عالی بر روی سیستم عامل های Android و iOS منتشر شده است.

    Publisher: Aspyr Media
    Developer: Quantic Dream & Aspyr
    Genre: Interactive movie, action-adventure
    Platform: Windows, PS2, Xbox, Android, iOS, Linux, OS X, PS4
    Release date: 29 February 2016

    داستان بازی در دست شویی یک رستوران آغاز می‌شود و شما در نقش اولین شخصیت بازی مرتکب یک قتل بی رحمانه می شوید. شروع طوفانی بازی از همان اول ثابت می‌کند که با عنوانی کنسولی بر روی اسمارتفون ها همراه هستیم. با پیشرفت در روند بازی شما کنترل دو بازرس FBI را بر عهده می‌گیرید که در تلاش برای کشف قاتل هستند و از طرف دیگر شما در نقش قاتل سعی در ادامه زندگی خود و انجام کارهای روزمره هستید و راه های مختلفی را برای رستگاری خود امتحان می‌کنید. ولی این همه ی داستان نیست و مشخص می‌شود که نیرو هایی فراتر از انسان ها در این قتل عجیب نقش داشته اند. به لطف داستان قوی و پخته بازی همراه با شخصیت پردازی بی نظیر انجام گرفته شما در نقش گیمر ارتباط عجیبی با شخصیت ها ایجاد می‌کنید و از خوشی آن ها خوشحال شده و با مشکلات عادی و غیرعادی و روحی و روانی تک تک آنان دست و پنجه نرم می‌کنید. داستان بازی اندک رشته هایی از باور های قوم مایا را در خود دارد و شاهد صحنه های عجیب غریبی از دیوانگی، ترس و شکست روحی و روانی هستیم. وجود نماد های مختلف در صحنه های بازی هم نشان از عمق داستان دارد.

    ipr-promo-art

    داستان بازی با یک قتل ساده شروع شده و شما سرنخ به سرنخ در داستان پیشروی می‌کنید. بازی انتخاب آزاد است و تصمیمات شما بر روند بازی تاثیر می‌گذارند و سرآخر هم بنا بر تصمیمات شما در chapter پایانی بازی سه پایان مختلف انتظار شما را می کشند. گیم پلی بازی همچنان در قالب صحنه های QTE، گشت و گذار در محیط ها و جستجو و حل برخی پازل هاست. در دکمه زنی ها سرعت عمل بسیار مهم است و اگر نمی‌توانید که از پس واکنش های سریع برآیید توصیه می کنم که level های پایین تر درجه سختی را امتحان کنید. در شروع بازی با یکی از جالب ترین و بهترین tutorial ها مواجه هستیم که در آن خود David Cage به داخل کادر آمده و شما را راهنمایی می‌کند و به شما چگونگی انتخاب چیزی که می‌خواهید بگویید و چگونگی واکنش دادن در صحنه های QTE و در کل گیم‌پلی بازی را می‌آموزد.

    fahrenheit-indigo-prophecy-remastered-featured

    بازی به گونه ای جالب شما را مجبور می‌کند که حواستان جمع باشد. در بازی چیزی به عنوان health meter وجود دارد که در واقع وضعیت روحی روانی شما را نشان می‌دهد و با کار ها و عملکرد شما تغییر می‌کند. شما می‌توانید شاد باشید یا دپرس و اعمال شما تاثیر به سزایی در روند بازی دارد. اگر این درجه به صفر برسد آن شخصیت دچار یک جور بحران روحی روانی شده و در کل حذف می‌شود و بازی به پایان می‌رسد. جالب است که کوچکترین کارهای روزمره مانند روشن کردن تلویزیون چه تاثیر بزرگی در وضعیت روانی شما دارد. مخصوصا اینکه تلویزیون خبر قتلی را پخش می‌کند که شما مرتکب شده باشید. هر شخصیت اهداف، مشکلات و گذشته مخصوص خود را دارد که به گونه ای به هم گره می‌خورد. پس از پایان بازی هم یکسری mini game به عنوان جایزه برای شما در نظر گرفته شده است.

    fahrenheit-indigo-prophecy-remastered-01

    یکی دیگر از نکات برجسته بازی موسیقی متن آن است که استادانه ساخته شده و در صحنه های مختلف آهنگ های حماسی،گوش نواز و گاهی ترسناک را می‌شنوید که با حس و حال همان لحظه هم خوانی دارد. گاهی اوقات هم با روشن کردن دستگاه های موسیقی در بازی می‌توانید به عنوان یک استراحت از موزیک های پاپ خوبی لذت ببرید. برای تجربه بهتر توصیه می‌کنم که از هدفون استفاده کنید. گرافیک بازی بسیار زیبا و هنر مندانه بازگردانی شده و به دو صورت HD و SD می توانید بازی را به اتمام برسانید.

    fahrenheit03-600x338

    افکت های برف،باران و… با کیفیت هستند و محیط های بازی متنوع و پر جزئیات هستند ولی شخصیت های اصلی می‌توانستند کمی بهتر طراحی شوند.(مخصوصا لباس ها!) در کل بازی سنگین است و حجم بالایی را لازم دارد. برای اجرای آن هم اگر از صفحه نمایش بزرگی برخوردارید کارتان راحت تر است. در کل بازی به نرمی اجرا می‌شود و شاهد افت فریم نخواهید بود. درست است که این بازی برای ده سال پیش است ولی گرافیک می توانست بهتر و بالاتر باشد. تعدادی easter egg هم در بازی وجود دارند که با کمی دقت شاید آن ها را پیدا کنید. مثلا در قفسه موسیقی هایتان قاب بازی Beyond two souls پیدا می‌شود و مانند این ها!

    fahrenheit02-600x338

    در انتها Fahrenheit: Indigo prophecy remastered با داستان درگیر کننده و جذاب خود و شخصیت پردازی عمیق همراه با گرافیک قابل قبول و مناسب توانسته تجربه شیرین یک بازی افسانه ای را در صفحه نمایش های کوچکتر از کامپیوتر فراهم آورد و شما را به سفری خطرناک و پر از جذابیت ببرد که تا مدت ها به خاطر خواهید داشت.

    نمرات:

    گرافیک: ۹
    گیم‌پلی: ۸٫۵
    صداگذاری: ۱۰
    جذابیت: ۸٫۵

    نمره نهایی: ۹

    نکات مثبت: داستان و شخصیت پردازی عالی، موسیقی گوش نواز، صحنه های دیدنی و جذاب
    نکات منفی: برخی مشکلات گرافیکی، صحنه های QTE پیچیدگی خاصی ندارند.

    (۳۷)(۳)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.