• دست تنها در دنیای خشن | نقد و بررسی Game of thrones

    thrones_2015_11_19_17_49_41_95

    روزی جدید و عنوانی دیگر از Telltale ! این بار البته کمی متفاوت، بازی جدید این شرکت بر اساس سریال محبوب بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) ساخته شده است و همین امر باعث بروز حساسیت از طرف مخاطبین شده است. زیرا شبیه سازی جو و حال و هوای GOT و همان خط داستانی و همچنان خسته کننده نبودن بازی و استفاده از المان های جدید کار بسیار دشواری می‌باشد، ولی بنظر می‌رسد که Telltale از عهده این کار برآمده است.

    Publisher: Telltale Games
    Developer: Telltale Games
    Genre: Graphic adventure, interactive drama
    Engine: Telltale Tool
    Platform: Android, iOS, Windows, OS X, PS3, PS4, X360, XOne
    Release date: February 5, 2015

    تا کنون عنوان های سریالی بسیار موفقی از این شرکت منتشر شده است، برای نمونه می توان به Wolf Among Us و the walking dead یا Borderlands اشاره کرد که واقعا موفقیت بزرگی را برای این شرکت نسبتا نوپا کسب کرده اند. بازی سریالی Game Of Throne نیز از همان سبک بازی سازی همیشگی TellTale پیروی می‌کند، انتخاب های تاثیر گذار که روند داستان را تغییر می‌دهند، گرافیک به سبک cell shade و هنری و تمرکز زیاد بر روی صداگذاری و دیالوگ ها! ولی عنصر اصلی این بازی ها که Telltale بر روی ان تمرکز می‌کند همان انتخاب های داستانی مهم است، که باعث می‌شود خودتان داستان بازی را تعیین کنید و شخصیت قهرمانتان را بسازید! در مورد Game Of Throne البته باید گفت که این ویژگی حیاتی به ندرت دیده می‌شود و به نظر می‌رسد تمام انتخاب های مهم در دو اپبزود اخر گرفته می‌شوند و تا قبل از شما تقریبا هیچ کنترلی بر روی روند اصلی داستان ندارید. البته زیاد جای شکایت هم وجود ندارد؛ زیرا این بار در دنیای خود ساخته Telltale نیستیم و وارد دنیای GOT شده ایم و داستان هم که از قبل مشخص است، مثلا در صحنه انتخاب برای حمله به رمزی اسنو همه طرفدارن کتاب یا سریال می‌دانند که این انتخاب بیهوده ای است و اتفاقی نخواهد افتاد.

    thrones1

    داستان بازی از پلان مشهور عروسی سرخ (Red Wedding) شروع می‌شود و درباره ی اعضای خانواده ی Forrester می‌باشد که اینطور که گفته شده پرچمدار خاندان Stark هستند و بعد از عروسی سرخ و مرگ دردناک راب استارک و ضعیف شدن خاندان استارک انها نیز سقوط می‌کنند. شما در نقش اعضای این خانواده به نام های Ethan,Rodrik,Asher, و Mira Forrester و یکی از خدمتکاران وفادار این خاندان بنام Gared باید تصمیماتی بگیرید تا خاندان را از خطر نابودی نجات دهید. وجود شخصیت های شناخته شده و اصلی سریال مانند سرسی، تیریون، جان اسنو، کالیسی و البته رمزی اسنو باعث جالب تر شدن داستان شده به طوریکه می‌توانید از راهنمایی ها و کمک‌های آن‌ها استفاده کنید.

    thrones2

    بازی نیز مانند سریال چهار اقلیم متفاوت را دربر می‌گیرد. در مورد شخصیت پردازی و صداگذاری هم باید گفت که همگی فوق العاده هستند و واقعا جای ایراد ندارند! Telltale حتی از بازیگران سریال اصلی برای صداگذاری استفاده کرده تا این تجربه را هرچه به واقعیت نزدیک تر کند. البته بازی به رسم قدیمی و اعصاب خردکن قهرمان کشی سریال پایبند بوده و مثل اینکه هر قهرمان تاریخ مصرف خود را دارد. پس توصیه میکنم زیاد به شخصیت‌ها دلبسته نشوید! محیط‌های بازی اکثرا شبیه سازی شده اند و نسبتا خوب از آب درآمده اند ولی در مورد گرافیک بازی چیز زیادی برای تعریف کردن وجود ندارد. بافت‌ها بسیار ضعیف هستند و حتی برای یک بازی با گرافیک هنری و کارتونی نیز یک شکست محسوب می‌شود. گرافیک بازی یکی از مشکلات اصلی بازی می‌باشد که اگر یکی از طرفداران بازی های Telltale باشید خودتان متوجه می‌شوید که در مقایسه با بقیه عنوان های این شرکت چقدر ضعیف عمل کرده اند! البته نکته خوب اینجاست که با شروع هر اپیزود جدید گرافیک مقداری بهتر می‌شود (و یا به گرافیک عادت می‌کنید) و در بعضی از صحنه ها مانند عروسی جافری گرافیک بسیار بالا می‌رود.

    game1-e1437745662169

    در کل چیز غیر قابل تحملی نیست که مثلا فقط به خاطر گرافیک این تجربه تاثیر گذار را از دست بدهید. گرافیک بازی برای نسخه های کنسولی مناسب نیست و در کل امیدواریم که در فصل دوم بازی مشکلات آن برطرف شود. اما در همه ی اقلیم ها گرافیک مشکل ساز نیست و در قسمت های north و south نسبت به دیگر جاها بهتر است. تنوع محیط ها هم حال و هوای خود سریال را به شما تلقین می‌کند. بازی دارای انتخاب های جالب و صحنه های هیجان انگیز زیادی مثل روبه رویی با اژدها است که می‌توانید هرکدام از آن‌ها را به چندین روش ممکن پیش ببرید. موسیقی های بازی واقعا زیباست و برای هر اتمسفر بازی موسیقی خاصی ساخته شده است تا تفاوت محیط‌ها را بهتر تداعی کند. یکی از ویژگی هایی که واقعا در بازی های Telltale روی مخ می باشد، Loading های زجر دهنده و طولانی آن است که در GOT (هع! اگه هنوز نگرفتین مخفف اسم بازیه!) نه تنها کم نشده، بلکه زیادتر هم شده و از قبل بیشتر روی اعصاب می‌رود. شاید فکر کنید که چیز زیاد مهمی نیست و یکم صبر کردن اشکالی ندارد، ولی تنها با بازی کردن این عنوان متوجه حرف بنده می‌شوید که چقدر این صبر کردن ها با روان ادم بازی می‌کند! در کل گیم‌پلی هیجان بالایی دارد و شما در جریان بازی درگیر می‌شوید.

    screen1136x1136

    اگر بخواهیم GOT را از نظر نکات مثبت و منفی ارزیابی کنیم، برای نکات مثبت می‌توانیم به وابستگی بازی به سریال و استفاده از بازیگران اصلی سریال، شخصیت پردازی دلنشین و جالب و بعضی صحنه های واقعا تاثیر گذار اشاره کنیم و برای قسمت منفی هم می‌توانیم بگوییم گرافیک بازی برای چنین عنوان بزرگی ضعیف می‌باشد و بسیاری از تصمیمات گرفته شده در بازی اهمیت ندارند و بازی داستان خودش را پیش می‌برد و Loading های خسته کننده اش به نحوی مخاطب را از بازی زده می کند! در انتها باید گفت که بازی Game Of Throne با همه ی فراز و نشیب هایش، بازی به یادماندنی است که قطعا ارزش دوباره بازی کردن را دارد.

    نمرات:

    گرافیک: ۷
    گیم‌پلی: ۸
    صداگذاری: ۱۰
    جذابیت: ۷

    نمره نهایی: ۸

    نکات مثبت: اتمسفر آشنا و نامرد سریال، داستان قوی و یکپارچه، موسیقی قوی
    نکات منفی: مهم نبودن بسیاری از انتخاب های داستانی بر داستان اصلی، گرافیک نه چندان مناسب برای نسخه های کنسولی

    (۱۳)(۳)
    • admin

  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.