• مقایسه Galaxy Note 4 با Xperia Z3|پرچمداران سال ۲۰۱۴ سونی و سامسونگ

    464

    اختصاصی اندرویدکده

    اگر در جریان تولید گوشی های هوشمند باشید می دانید که همین جند وقت پیش پرچمدار سری Note سامسونگ و پرچمدار سونی عرضه شدند.سامسونگ با عرضه Note 4 نظر بسیاری از متقدان را به خود جلب کرد و همچنین سونی با عرضه Xperia Z3 مشکلات نسل قبلی گوشی های خود را تقریبا حل کرد.این دو پرچمدار در همان روز های اول انتشار مورد استقبال قرار گرفتند و رکورد خوبی در فروش جهانی ثبت کردند.
    این دو پرچمدار جزء گران قیمت ترین گوشی های هوشمند محسوب می شوند و به جهت آن که تقریبا هم قیمت هستند برای مقایسه برگزیده شده اند.اگر می خواهید بین این دو گجت یکی را انتخاب کنید این مقاله را بخوانید تا انتخاب شایسته تری داشته باشید.

    طراحی و ظاهر
    کاملا طبیعی است که هر دو گجت مورد نظر ما از طراحی کاربر پسند و مناسبی بهره می برند چراکه باید گفت، گوشی هوشمند یا فبلتی در این سطح قیمت تمام هنر طراحی شرکت سازنده را در خود خلاصه می کند.
    Xperia Z3 VS Note 4.5
    جنس بدنه هر دو گوشی در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما وقتی که قاب شیشه ای Xperia Z3 را در مقابل قاب پلاستیکی Galaxy Note 4 قرار می دهیم تازه متوجه تفاوت اصلی کیفیت می شویم. مسلما قاب Z3 یک سر و گردن بالاتر از Note 4 قرار خواهد گرفت، گواه بر این حرفم می تواند مقاومت بالاتر و زیبایی و شیک تر بودن قاب Xperia Z3 باشد.
    Xperia Z3 VS Note 4.1
    حاشیه کنار صفحه نمایش Note 4 بسیار کم تر از Xperia Z3 می باشد و این امر در خوش دست بودن گوشی بی تاثیر نبوده و نوت ۴ را با آن ابعاد بزرگ خوش دست تر جلوه می دهد.
    Xperia Z3 VS Note 4.2
    سونی مانند همیشه در Z3 از کلید های نرم افزاری برای کنترل سیستم عامل بهره گرفته و در پایین گوشی فقط بلندگوی استریو هست که خودنمایی می کند.در بالای گوشی نیز بلندگوی استریوی دیگری مشاهده می شود که در پایین آن آرم سونی و در سمت راست، دوربین جلوی گوشی قرار گرفته است.
    Note 4 سامسونگ مانند فبلت نسل پیشین خود یعنی Note 3 از دو کلید لمسی خازنی و یک کلید سخت افزاری (Home) بهره می برد که تفاوت اصلی آن با Note 3 در بهره بردن از حسگر اثر انگشت می باشد که با کلید Home ادغام شده است.در قسمت بالایی گوشی بلندگویی موجود است که در کنار آن حسگر های فبلت قرار گرفته و در پایین آن آرم سامسونگ درج شده است.کمی آن طرف تر یعنی در گوشه بالا سمت راست، دوربین جلوی فبلت جا خوش کرده است.
    اگر جنس بدنه و قاب را در نظر نگیریم می توان گفت که هر دو گجت مورد نظر ما دارای طراحی زیبا و مناسبی هستند که واقعا نمی توان ایراد بزرگی در آن ها پیدا کرد.

    ابعاد و وزن
    اندازه و ابعاد هر دو گجت مورد نظر ما در حالت مطلوبی قرار دارد و نمی توان خرده ای به آن گرفت اما اگر با گوشی های سونی کار کرده باشید، می دانید که بزرگترین مشکل طراحی آن، در حاشیه دور صفحه نمایش است که بیش از حد گوشی را بزرگ کرده؛ حالا سونی سعی کرده با کم کرن حاشیه دور صفحه نمایش این مشکل را در پرچمدار سال ۲۰۱۴ خود یعنی Xperia Z3 حل کند.ابعاد هر دو گجت به شرح زیر است:

    • Xperia Z3: 7.3 × ۷۲ × ۱۴۶
    • Galaxy Note 4: 8.5 × ۷۸٫۶ × ۱۵۳٫۵

    Samsung-Galaxy-Note-4-vs-Sony-Xperia-Z3-006
    با اینکه صفحه نمایش Note 4 به اندازه ۰٫۵ اینچ از Z3 بزرگتر است اما یک تفاوت ۲۴ گرمی در وزن باعث شده Z3 در این بخش مطلوب تر به نظر برسد!
    Xperia Z3 با رژیم غذایی که گرفته توانسته ۱۱ گرم از نسل پیشین خود یعنی Xperia Z2 سبک تر شود اما Note 4 به علت اینکه ۰٫۲ اینچ صفحه نمایش بزرگتری نسبت به Note 3 دارد وزن آن ۱۴ گرم سنگین تر شده است.
    Xperia Z3 VS Note 4.3
    Note 4 با وزن ۱۷۶ گرمی و Z3 با وزن ۱۵۲ گرمی به بازار عرضه شدند تا تمام هنر این دو شرکت تولید گوشی هوشمند را نشان دهند.اگر از حق نگذریم و با انصاف قضاوت کنیم متوجه خواهیم شد که وزن Note 4 و Xperia Z3 هر دو در حالت مطلوبی قرار دارد و نسبت به صفحه نمایش بزرگی که دارند در این بخش نمی توان ایرادی به آن ها وارد کرد.
    صفحه نمایش
    در قسمت صفحه نمایش اگر بخواهیم به اعداد بسنده کنیم باید گفت که صفحه نمایش Xperia Z3 در مقابل Note 4 هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.اما این تمام ماجرا نیست چراکه اگر موشکافانه نگاه کنیم و کمی هم در اینترنت چرخ بزنیم متوجه خواهیم شد که همه چیز آنطور که به نظر می آید نیست!
    Sony_Xperia_Z3_smartphone_12
    صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی Note 4 دارای رزولوشن ۲۵۶۰ × ۱۴۴۰ بوده و با تراکم ۵۱۵ پیسکل بر اینچ همراه است.در مقابل Xperia Z3 صفحه نمایش ۵٫۲ اینچ دارد که از رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پشتبانی کرده و با تراکم پیکسلی ۴۲۴ppi همراه است.
    خوب مسلما صفحه نمایش Note 4 فوق العاده خواهد بود و Xperia Z3 نمی تواند عرض اندامی در مقابل Note 4 بکند.اما واقعا چقدر تفاوت بین این دو صفحه نمایش است؟
    اگر صفحه نمایش Full HD گوشی Galaxy S5 را در مقابل فبلت Note 4 قرار دهید می توان گفت که هیچ تغییری بین این دو صفحه نمایش احساس نخواهید کرد چراکه چشم انسان از فاصله ۱۵ سانتیمتری فقط قادر است که ۴۴۶ پیکسل را تشخیض دهد و جالب است بدانید که حتی از فاصله ۱۰ سانتیمتری هم تغییری بین این دو صفحه نمایش احساس نمی کنید.اما چرا پای Galaxy S5 را به این مقایسه باز کردیم؟
    پنل صفحه نمایش Z3 با پنل قرار گرفته بر روی Note 4 کاملا متفاوت است و اگر آن ها را در مقابل هم بگذارید مسلما تغییراتی را احساس خواهید کرد اما پنل صفحه نمایش S5 و Note 4 هر دو از نوع SuperAMOLED بوده که درصد خطا را در مقایسه کم می کند.
    02
    حالا اگر صفحه نمایش Note 4 را با Xperia Z3 مقایسه کنید متوجه کیفیت بالاتر و تصاویر زنده تر Note 4 خواهید شد اما این بدان معنا نیست که رزولوشن و تراکم پیکسلی بالاتر فبلت سامسونگ باعث ایجاد این تفاوت شده بلکه علت این تفاوت به نوع پنل صفحه نمایش بر می گردد.Xperia Z3 از یک صفحه نمایش با پنل IPS بهره می برد که در مقابل پنل SuperAMOLED کیفیت پایین تری دارد.در واقع بهتر است بگوییم رنگ هایی که پنل SuperAMOLED تولید می کند زنده تر از پنل IPS می باشد.
    خلاصه گفته های بالا این می شود که Note 4 از صفحه نمایش بهتری نسبت به Z3 بهره می برد که قادر است رنگ های زنده تری تولید کند.
    دوربین
    03
    دوربین قرار گرفته بر روی نوت ۴ درست همانند S5 کیفیتی برابر ۱۶ مگاپیکسل دارد و نسخه Exynos آن با سنسور اختصاصی سامسونگ یعنی ISOSELL همراه است.از امکانات دیگر Note 4 در بخش دوربین می توان به قابلیت فیلمبرداری ۴k با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه اشاره کرد.
    همانطور که می دانید از گوشی Z1 به بعد، سونی کیفیت دوربین گوشی های سری Z خود را تغییر نداد و ترجیح داد روی کیفیت ۲۰٫۷ مگاپیکسلی درجا بزند و به جای بالا بردن عدد مگاپیکسل، کیفیت آن را بهبود بخشد.این امر مانند یک قاعده برای گوشی های سری Z سونی شده است و همگان گوشی های Z2، Z1 و Z3 را با دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسلی می شناسند!
    04
    Xperia Z3 نیز از این قاعده مستثنی نیست و با کیفیت ۲۰٫۷ مگاپیکسلی عرضه شده تا با نسل پیشین خود به لحاظ عدد مگاپیکسل تفاوتی نداشته باشد اما کیفیت عکس برداری Xperia Z3 نسبت به نسل پیشین خود یعنی Xperia Z2 دستخوش تغییراتی قرار گرفته که باعث شده نویز تصاویر گرفته شده با آن کمتر شود و کیفیت عکسبرداری را در شب و روز بهتر از Xperia Z2 جلوه دهد.
    عکس هایی که در شب توسط Xperia Z3 گرفته می شوند نسبت به Note 4 نویز بیشتری دارند اما در مقابل Xperia Z3 در ثبت جزئیات بهتر عمل می کند و در روز می تواند عکس های با کیفیت بالاتری را نسبت به Note 4 به ثبت برساند.
    05
    برخی از عکس های گرفته شده با دوربین Galaxy Note 4:

    برخی از عکس های گرفته شده با دوربین Xperia Z3:

    رابط کاربری دوربین Xperia Z3 دستخوش تغییراتی قرار گرفته و امکانات جدیدی به آن افزوده شده است اما Note 4 امکانات کمتری را به خود دیده و معتقد است که همین امکانات برای یک فبلت کافی است!
    دوربین جلوی Note 4 واقعا قابل ستایش است چراکه کیفیت ۳٫۷ مگاپیکسلی در کنار امکان فیلمبرداری Full HD می تواند برای علاقه مندان به سلفی بسیار مقید واقع شود.اما سونی برای اشخاصی که عکس های سلفی برایشان حائز اهمیت است گوشی Xperia C3 را معرفی می کند و معتقد است که یک دوربین ۲٫۲ مگاپیکسلی برای پرچمدار سال ۲۰۱۴ خود، کافی است.
    سخت افزار
    سخت افزار یکی از مشکل ترین قسمت های مقایسه بین دو اسمارتفون پرچمدار است چراکه اگر بخواهیم سطحی نگاه کنیم تفاوت زیادی بین آن ها مشاهده نخواهیم کرد و برای مقایسه باید موشکافانه به مشخصات بنگریم.
    مانند همیشه Note 4 در دو نسخه با دو پردازنده متفاوت عرضه شده است.چیپ سخت افزاری یک نسخه، ساخت خود سامسونگ یعنی Exynos است در حالی که دیگری ساخت شرکت کوالکام بوده و در واقع از نوع Snapdragon می باشد.
    07
    Note 4 از یک پردازنده Snapdragon 805 با چهار هسته پردازشی و ۲٫۷ گیگاهرتز فرکانس پردازنده مرکزی بهره می برد این در حالیست که Z3 همانند Xperia Z2 به یک چیپست Snapdragon 801 مجهز شده که تا فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز می تواند عملکرد داشته باشد.خوب همه چیز واضح و روشن است.چیپست Note 4 یک نسل بالاتر از Xperia Z3 می باشد و در مورد فرکانس کاری هم اعداد بیانگر همه چیز هستند.اما در عمل چگونه خواهد بود؟
    در قدرتمند تر بودن سخت افزار Galaxy Note 4 شکی نیست و مطمئن باشید که نسبت به Xperia Z3 عملکرد بهتری خواهد داشت و این تفاوت را شاید تا چند ماه آینده که بازی های نسل جدید به بازار می آیند بتوانید بهتراحساس کنید.
    Note 4 از یک پردازنده گرافیکی Adreno 420 بهره می برد و در مقابل Xperia Z3 به یک پردازنده گرافیکی Adreno 330 مجهز شده است.خوب احتیاجی به مقایسه نیست و مطمئن باشید که عملکرد Note 4 در این بخش حداقل ۲۰ درصد بهتر از رقیب خود بوده و Xperia Z3 را تسلیم خود می کند.
    انقدر غرق در چیپست Snapdragon شدیم که نسخه Exynos فبلت Galaxy Note 4 را کاملا از یاد بردیم.نسخه دیگر Galaxy Note 4 از یک پردازنده Exynos 5433 بهره می برد که هشت هسته ای بوده و با دو فرکانس ۱٫۳ و ۱٫۹ گیگاهرتز برای هر چهار هسته همراه شده است.
    08
    مقایسه سخت افزار این دو گجت واقعا مشکل است چراکه از دو چیپست کاملا متفاوت بهره می برند! اما می توان به این نکته اشاره کرد که Snapdragon 801 گوشی Xperia Z3 به یک پردازنده گرافیکی Adrano 330 مجهز شده که در مقابل Mali-T760 که در Note 4 گنجانده شده از لحاظ گرافیکی عملکرد بهتری دارد اما نمی توان از سرعت بهتر مرورگری وب در Mali-T760 هم چشم پوشی کرد.
    حافظه
    همانطور که می دانید حافظه داخلی یک رکن اصلی در گجت های امروزی به شمار می رود و خریداران نیز به این امر توجه زیادی دارند.به همین علت هم شرکت های مختلف، گجت های خود را اعم از اسمارتفون ها، فبلت ها یا حتی تبلت ها را با حافظه های بالای ۱۶ گیگابایت به بازار عرضه می کنند.
    09
    فبلت Galaxy Note 4 از یک حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی بهره می برد که حدود ۲۸ گیگ آن در دسترس کاربر است اما سونی همچنان معتقد است که یک حافظه ۱۶ گیگابایتی برای اسمارتفون پرچمدار سال ۲۰۱۴ خود کافی است.لازم به ذکر است که حافظه داخلی Xperia Z3 و Galaxy Note 4 هر دو از طریق درگاه micro SD تا ۱۲۸ گیگابایت قابل ارتقا می باشند.
    حافظه رم در Xperia Z3 برابر ۳ گیگابایت بوده و برای اولین بار سامسونگ نیز از یک حافظه رم سه گیگابایتی در فبلت پرچمدار خود استفاده کرده است.این حافظه رم های با گنجایش بالا در کنار سخت افزار قدرتمند، سیستم عامل روانی را در پیش چشمان شما ظاهر می سازند و شما را از خرید پشیمان نخواهند کرد!
    راه های ارتباطی
    هر دو گجت مورد نظر ما تقریبا از راه های ارتباطی یکسانی بهره می برند و تنها وجه تمایز آن ها در نسخه بلوتوث و امکان پشتبانی از LTE است.به طوری که Galaxy Note 4 از بلوتوث نسخه ۴٫۱ بهره می برد در حالی که Xperia Z3 به یک بلوتوث نسخه ۴٫۰ مجهز شده است.همچنین فبلت Note 4 دارای قابلیت ۴G نمی باشد اما در مقابل Xperia Z3 از ارتباط ۴G نیز پشتیبانی می کند.
    11
    هر دو گجت مورد نظر ما از امکانات ارتباطی کاملی بهره می برند و تقریبا می توان گفت هیچ کمبودی احساس نمی شود.اما باز هم کم لطفی سامسونگ نسبت به قابلیت ۴G خاطر ما را آزرده کرده چراکه هم اکنون اینترنت ۴G در بعضی از نقاط کشور در حال بهره برداری است!
    امکانات
    12
    سونی مانند همیشه Xperia Z3 را با گواهینامه مقاومت در برابر آب و گرد و غبار عرضه کرده است.گواهینامه این گوشی IP 68 می باشد؛ این بدان معناست که Xperia Z3 می تواند تا عمق ۱٫۵ متری و تا مدت زمان نیم ساعت در داخل آب دوام بیاورد.انحصار گوشی های مقاوم در برابر آب تا قبل از عرضه Galaxy S5 در دست سونی بود اما حالا سامسونگ به رقیب سختی برای سونی تبدیل شده است.با این حساب توقع داشتیم Galaxy Note 4 هم مانند S5 گواهینامه مقاومت در برابر آب داشته باشد اما سامسونگ این انتظار ما را بیهوده خوانده و پرچمدار جدید خود را در برابر آب مقاوم نکرده است!
    13
    Galaxy Note 4 همانند S5 مجهز به سنسور تشخیص اثر انگشت و ضربان قلب شده است که البته به همان اندازه که سنسور تشخیص اثر انگشت این فبلت کاربردی است، امکان سنجش ضربان قلب یک قابلیت تقریبا بی فایده و بیهوده است و بدون تعصب باید قبول کرد که بیشتر برای جلب نظر مشتری بر روی این فبلت در نظر گرفته شده است! Xperia Z3 نیز بیشتر امکانات خود را در دوربین خلاصه می کند که پیش تر از همه آن ها یاد کردیم.
    نرم افزار
    این روز ها سیستم عامل حرف اول را در گوشی های هوشمند می زند چراکه اگر قدرتمند ترین گجت را هم داشته باشید اما از سیستم عامل بروز و قدرتمند بهره نبرید مسلما به مشکلات اساسی بر خواهید خورد.
    Galaxy Note 4 و Xperia Z3هر دو به صورت پیش فرض از اندروید ۴٫۴ پشتبانی می کنند که هر کدام به رابط کاربری اختصاصی  مخصوص خودشان مزین شده اند.رابط کاربری TouchWiz محیط گرافیکی و کاملا پویا را در پیش چشمان کاربر ظاهر می سازد و در مقابل، رابط کاربری Sony Xperia UI بیشتر شبیه به نسخه خام اندروید بوده و از محیط گرافیکی TouchWiz کمی فاصله دارد.اگر چه از لحاظ زیبایی شاید به پای رابط کاربری اختصاصی سامسونگ نرسد اما بسیار روان تر بوده و کارکردن با آن قدری ساده تر است.
    در مجموع می توان گفت که هر دو رابط کاربری یاد شده، بر یکدیگر برتری هایی دارند اما مطمئن باشید با انتخاب هر کدام از آن ها به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد.
    عکس هایی از رابط کاربری Galaxy Note 4:

    عکس هایی از رابط کاربری Xperia Z3:

    جمع بندی
    همانطور که می دانید Galaxy Note 4 و Xperia Z3 هر دو جدیدترین پرچمداران شرکت های سونی و سامسونگ هستند و در قسمت های مختلف ممکن است که بر هم برتری هایی نیز داشته باشند اما مطمئن باشید که با خرید هر کدام از این گجت ها، از انتخابتان پشمان نخواهید شد.
    Xperia Z3 و Galaxy Note 4 هر دو گجت های ارزشمندی هستند که می توانند تا مدت زمان طولانی ارزش خود را حفظ کنند و شایستگی انتخاب شما را داشته باشند.
    ما امیدواریم که این مقاله در انتخابی بهتر و شایسته تر به شما کمکی کرده باشد.

    (۲۸)(۳)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. چرا هیچ سایتی نمیگه که کدوم بهتره ای بابا پس کدوم بهتره؟

    (۷)(۲)
    • صد در صد note 4خدایش هر دو تاش رو داشتم از روی تعصب نمیگم باتری نوت ۴بهتره نوت ۴شارژ سریع داره دوربین که به ارقام نیست تو شب نوت ۴بهتره تو روز هم تقریبا اگه نوت۴ بهتر نباشه بدتر نیست فقط نوت ۴یکم بزرگه باید یه کارگر همیشه باهات باشه

      (۱)(۰)