• انقلاب الماس‌های سبز | بررسی تاریخچه و کارنامه‌ی Supercell

    photo_2016-04-19_09-48-09

    انقلاب الماس‌های سبز | بررسی تاریخچه و کارنامه‌ی Supercell ؛ همه چیز از سال ۲۰۱۲ شروع شد. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، همه چیز از سال ۲۰۱۰ شروع شد. ماه ژوئن ۲۰۱۰ میلادی، استودیوی Supercell پا به عرصه‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی موبایل‌ها نهاد و کسی فکرش را هم نمیکرد که در آینده‌ای نه چندان دور قرارست به شدت گرفتار بازی‌های این استودیو بشویم. فقط کافیست در هر سایت و فروشگاه یا Store برنامه‌ها و بازی‌های اندروید بروید و کلمه‌ی Clash را جستجو کنید، علاوه بر بازی فوق العاده محبوب و شناخته شده‌ای که همه میدانیم چیست، چندین و چند بازی دیگر با نام‌ها و سبک مشابه روبروی شما خواهد بود؛ اگر برنامه‌های متنوع و رنگارنگ هک بازی و الماس‌های معروف سبز رنگش را نادیده بگیریم…!

    موفقیت روز افزون بازی‌های این استودیو را به هیچ وجه نمی‌توان نادیده گرفت. در این مقاله به بررسی تاریخچه‌ و کارنامه‌ی Supercell و عناوین منتشر شده‌ی این استودیو میپردازیم.

    clash-of-clans-wallpaper-2

    انقلاب الماس‌های سبز | بررسی تاریخچه و کارنامه‌ی Supercell

    هر شکست سرآغاز یک پیروزیست

    شروع هیچ کار و حرفه‌ای آسان نیست. بخصوص حرفه‌ای تخصصی مانند ساخت و طراحی بازی‌های ویدیویی.

    Supercell هم مانند بسیاری دیگر از مجموعه استودیوها و شرکتها، از بدو ماجرا Clash of Clans را آماده نداشت یا از همان اول با سرمایه‌ای هنگفت به بازار نیامد.

    Supercell در Helsinki پایتخت جنوبی فینلند شکل گرفت. اکنون در سان فرانسیسکو، توکیو، سئول و بیجنگ شعبه دارد. خالق و رییس این استودیو Ilka Paananen نام دارد. در تصویر زیر میبیند که او چگونه و در چه شرایطی در روزهای اول تاسیس استودیو و شرکت خود پشت میز کارش نشسته!

    history_ilkka

    انقلاب الماس‌های سبز | بررسی تاریخچه و کارنامه‌ی Supercell

    هر چه هدف بزرگتری داشته باشید، مسیر طولانی‌تری پیش روی شماست. تلاش و پشتکار و امید شما را به هدفتان می‌رساند. در این مسیر می‌توانید گاهی از میانبرهای امن نیز استفاده کنید تا زودتر به هدفتان برسید؛ اما اگر واقعا عاشق کار و هدفتان باشید، هر چقدر هم مسیر طولانی باشد آنرا با تمام قدرت می پیمایید.

    حال چرا Supercell؟ به گفته‌ی خود شرکت در سایت رسمی‌شان، رییس شرکت و دیگر کارکنان آن مانند تیم ستاره‌ها یا کهکشانی‌ها هستند. بهترین‌ها کنار هم و هر کدام مانند یک سلول (Cell) مجموعه‌ای کامل و قدرتمند را تشکیل می دهند. بهترین سلول‌ها و اعضا کنار هم به چه تبدیل می شوند؟ Supercell یا ابر سلول!

    این تیم کهکشانی با تمرکز بر روی بازی‌های Cross Platform و آنلاین که می‌شود از هر دستگاهی به آنها دسترسی داشت شروع به کار کردند. ولی کمی بعد طرز فکرشان تغییر کرد و رویه ی دیگری را پیش گرفتند.

    هم اکنون و از حدود چهار سال پیش، طرز فکر و روش کار آنها به بازی های رایگان و آنلاین در دسترس همه، همراه با پرداخت های درون بازی و آیتم های قابل خریداری تغییر یافته است. بازی هایی که برای سالیان دراز محبوب هستند و مخاطبان بسیاری دارند.

    سه بازی اول این شرکت چندان موفق نبودند و شاید کمتر کسی از بازیبازان بازیهای محبوب این شرکت حتی اسمی از آنها شنیده باشد.

    Screen-shot-2011-05-26-at-8.45.56-AM

    انقلاب الماس‌های سبز | بررسی تاریخچه و کارنامه‌ی Supercell

    بازی اول Gunshine نام داشت؛ از فعل گذشته‌ی داشت استفاده میکنم زیرا این بازی دیگر در دسترس و قابل بازی نیست. Gunshine.net در اصل یک بازی آنلاین بود که در مرورگرهای مختلف میتوانستید وارد بازی شوید و بازی کنید. به گفته ی خود شرکت، این بازی با همان طرز تفکر اولیه ساخته و منتشر شد؛ ولی به دلایلی موفق نبود.

    بازی از مدتی خسته کننده میشد و هر سن و سلیقه‌ای را به خود جذب نمیکرد. آنها حتی قصد داشتند نسخه‌ی موبایل این بازی را نیز بسازند؛ ولی به دلایل ذکر شده و دلایل واضح دیگر مثل: بازیبازانِ بازی‌های مرورگر و کامپیوتر با مخاطبان موبایل فرق دارند، تبدیل کردن این بازی به یک بازی موبایل با کنترلی روان کار ساده‌ای نبود و… .

    آنها برای تبدیل Gunshine به یک بازی موبایل چند iPad سفارش دادند و شیفته‌ی این دستگاه شدند. با اینکه از ساخت نسخه‌ی موبایل اولین بازی‌شان منصرف شدند، ولی استراتژی و رویه‌ی جدیدی پیش گرفتند و آن هم ساخت بازی برای موبایل و تبلتها بود.

    دو بازی دیگر بعد از اولین بازی این استودیو، Pets vs Orcs و Battle Buddies بودند. این بازیها نیز دستاورد چشم گیری نداشتند. جالب است بدانید که Pets vs Orcs تقریبا یک ماه در فروشگاه گوگل پلی قرار داشت و بعد از یک ماه، Supercell از ادامه‌ی پشتیبانی و کار بر روی این عنوان دست کشید و آن را لغو کرد.

    آنها با تجربه‌ای که کسب کرده بودند، فهمیدند که اگر پروژه‌ی در دست ساخت به نظر مشکلی دارد و واقعا به عنوان یک بازی، جذاب و گیرا نیست، قبل از انتشار و قبل از اینکه دیر بشود، آن پروژه را کنار بگذارند و از نو شروع کنند.

    به غیر از بازی های منتشر شده‌ی این استودیو، چند پروژه‌ای که شاید هیچوقت ما آنها را در فروشگاه‌های مختلف مشاهده نکنیم کنار گذاشته شدند.

    جالب است بدانید که Clash of Clans نیز یکی از آن پروژه‌های باطل بود! ولی بعد از موفقیت Hay Day این پروژه دوباره جان گرفت و الان Supercell مدیون آن است!

    com.supercell.hayday_18-700x525

    انقلاب الماس‌های سبز | بررسی تاریخچه و کارنامه‌ی Supercell

    اگر بار هفتم هم افتادی، بار هشتم پا شو

    کارکنان این استودیو هفت بار شکست نخوردند؛ ولی سه بازی اولشان شکست محسوب می شود. همانطور که قبل تر اشاره شد، Gunshine که قرار بود با نام Zombie Online شناخته شود، اولین بازی این استودیو بود و به دلایل ذکر شده موفق نبود. با اینکه به گفته‌ی خود استودیو، این بازی ماهانه یک میلیون بازیباز داشت؛ ولی واقعا آن چیزی نبود که سازندگانش انتظار داشتند و بعد از مدتی نیز بازیبازها از روند بازی خسته می‌شدند و دیگر به این بازی سر نمی‌زدند.

    اولین بازی موبایل این استودیو Pets vs Orcs نام داشت. این بازی در سبک استراتژی دفاعی دنبال میشد. همانطور که گفته شد، این بازی کمتر از یک ماه در فروشگاه گوگل پلی قرار داشت.

    دومین بازی موبایل این استودیو Battle Buddies بود. این بازی ایده و پتانسیل خوبی داشت و نظر منتقدین را نیز جلب کرد؛ ولی دارای مشکلات فنی و ساختاری اساسی بود که بعد از مدتی نیز Supercell این بازی را از دسترس خارج کرد.

    Supercell به نتیجه‌ای رسید و این نتیجه کنار گذاشتن و تعطیل کردن پروژه‌های مشکل‌دار بود. جالب است بدانید که حتی بعد از Clash of Clans و موفقیت این عنوان، این استودیو دو بازی و پروژه‌ی دیگر نیز داشت که بعد از مدت کوتاهی آزمایش و نسخه‌ی بتا، آنها را لغو کرد.

    از سه بازی اول که بگذریم، می‌رسیم به Hay day که اولین موفقیت استودیوی محبوب ماست. ژوئن سال ۲۰۱۲ بود که Hay Day منتشر شد و با استقبال گرم بازیبازان استراتژی و دوستداران بازی‌های کشاورزی روبرو شد.

    در همان سال و بعد از Hay Day در ماه آگوست Clash of Clans منتشر شد. عنوانی که یک پروژه‌ای باطل با نام Magic بود، بعد از موفقیت Hay Day و روحیه‌ای که سازندگان گرفتند، این پروژه‌ی باطل شده را منتشر کردند؛ و مطمئنا الان از انتشار این بازی پشیمان و ناراحت نیستند!

    فقط سه ماه طول کشید تا Clash of Clans به محبوب‌ترین و پرمخاطب ترین بازی در آمریکا تبدیل شود. Hay Day و Clash of Clans در سال ۲۰۱۳ روزانه ۲٫۵ میلیون دلار درآمد برای Supercell به ارمغان می آوردند!

    دو بازی دیگر SC به غیر از Hay Day و Clash of Clans، در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ منتشر شدند؛ و آنها نیز موفقیت‌های بزرگی به حساب می‌آیند. این دو بازی، به ترتیب Boom Beach و Clash Royale هستند. بازی Clash Royale جدیدترین عنوان این استودیو است که می توانید نقد و بررسی این بازی را اینجا مشاهده و مطالعه کنید.

    کارنامه‌ی آثار و عناوین این استودیو در یک نگاه:

    photo_2016-04-24_16-47-27

    انقلاب الماس‌های سبز | بررسی تاریخچه و کارنامه‌ی Supercell

    Spooky Pop و Smash Land همان دو پروژه‌ای هستند که بعد از Clash of Clans لغو شدند.

    og_boombeach

    انقلاب الماس‌های سبز | بررسی تاریخچه و کارنامه‌ی Supercell

    تحول ناخواسته یا انقلاب برنامه ریزی شده؟

    همانطور که متوجه شده‌اید، همه‌ی بازی های SC  یا در سبک استراتژی دنبال می‌شوند، یا از المان‌های آن بهره می‌برند. Supercell خواسته یا ناخواسته، سبک استراتژی را حداقل روی پلتفرم موبایل و تبلت متحول کرده است؛ البته اگر نگاه کوتاهی به تاریخ جهان و کشورهای مختلف بیندازیم، برخی انقلاب‌ها با برنامه ریزی رخ داده و برخی نیز بدون برنامه ریزی قبلی؛ و فقط جرقه‌ای کافی بوده تا آتش انقلاب را شعله ور کند. الان فقط کافیست در هر فروشگاه یا Store برنامه‌ها و بازی‌های اندروید و iOS کلمه‌ی Clash را تایپ کرده و جستجو کنید. اولین مواردی که با آنها روبرو می شوید Clash of Clans و Clash Royale هستند؛ ولی هر چه پایین تر می روید و دیگر گزینه‌ها را می‌بینید، انواع و اقسام برنامه‌های هک این بازیها و الماس‌ها یا همان جم هایشان را می‌بینید؛ و علاوه بر این برنامه‌ها، انواع و اقسام بازی‌های تقلیدی و کلون‌های Clash of Clans را نیز مشاهده میکنید که برچسب Clash در نام و عناوین آنها کاملا واضح است. این کلون‌ها اکثرا بی مصرف هستند! یعنی صرفا کپی و Paste این بازی محبوب هستند و کمتر خلاقیتی در آنها به کار رفته؛ البته این مهم موضوع عجیبی نیست و در هر سبک و شاخه‌ای از رسانه و سرگرمی، کلون‌های بی مصرف از عناوین موفق و صاحب سبک و خلاقِ در آن عرصه زیاد تکثیر می‌شود.

    از کلون‌های بی مصرف که بگذریم، کلون‌های با مصرفی نیز وجود دارند؛ و خوشبختانه از برچسب و عنوان Clash در اسم‌هایشان اثری یافت نمی‌شود و هویت خاص خودشان را دارند. بازیهای زیادی با کمک از سبک و سیاق بازی‌های Supercell و المان‌های آنها تا الان تولید و منتشر شده‌اند و می‌توان گفت این چرخه توفق ناپذیرست.

    Clash of Clans با ساختار استراتژی و متعادل یا Balance شده، المان‌های جدید و خلاقیت‌های به کار رفته، رایگان بودن همراه با آیتم‌های پولی و پرداخت‌های درون بازی، سیستم جایزه دادن عالی و بوجود آوردن انگیزه برای بیشتر بازی کردن و پیشرفت و… توانست خیلی سریع و راحت محبوب بشود و میلیون‌ها مخاطب را جذب خودش کند.

    اگر به کارنامه و سابقه‌ی SC دقت کنید، میتوانید متوجه شوید که این استودیو و کارکنانش افراد کاملا ریسک پذیری هستند و از شکست و تلاش دوباره هراسی ندارند. به گفته‌ی خودشان، آنها هر شکست را فرصتی عالی برای یادگیری می‌دانند و از تجارب خود نهایت بهره را می‌برند.

    سایت‌های زیادی عناوین اقتباسی خوب و خوش ساخت را از Clash of Clans لیست کرده‌اند. اکثرا لیستهای بلند بالایی را می‌توانید مشاهده کنید که فقط محدود به بازی‌های موبایل نمی‌شود و شامل عناوینی از دیگر پلتفرم‌ها نیز می‌شود.

    برای مثال می‌توانید سایت Gameslikefinder.com را جستجو کنید و عنوان Clash of Clans را در این سایت وارد و جستجو کنید. لیست بازی های شبیه به Clash of Clans ربروی شما خواهد بود. در این سایت می‌توانید با جستجوی عنوان بازی مورد نظر خود، بازیهای مشابه به آن را پیدا کنید.

    Wiki-background

    انقلاب الماس‌های سبز | بررسی تاریخچه و کارنامه‌ی Supercell

    خطر کن و ناامید نشو

    کارکنان SC میگویند که بسیاری از مردم و مخاطبان فکر میکنند که بعد از انتشار چند عنوان موفق و کسب تجربه طی چند سال، تولید و طراحی بازی آسان‌تر می شود؛ اما اینطور نیست. با اینکه ما واقعا خوش شانس بوده‌ایم و مورد لطف بازیبازها و مردم قرار گرفته‌ایم و تجاربی کسب کردیم، اما طراحی و تولید بازی آسان‌تر نشده؛ بلکه سخت‌تر هم شده. انتظارات بالاتری از ما می‌رود و ما هم ایده‌های نابی داریم؛ و با گذشت این چند سال و انتشار این عناوین موفق، هنوز هم خطر را به جان می خریم.

    آمار درآمد و نصب و تعداد بازیبازانِ بازی های منتشر شده‌ی این استودیو فوق العاده هستند و شکی در این مهم نیست. صنعت بازیسازی به SCمانندها نیاز ویژه‌ای دارد. بخصوص الان که اکثر شرکتها و استودیوهای بزرگ کاملا خطر کردن و ریسک پذیری را کنار گذاشته‌اند و هر سال محصولات تکراری تحویل دوستداران هنر و بازی‌های ویدیویی می‌دهند.

    SC الگو و نمونه‌ای از خلاقیت و ریسک پذیری و امید و پشتکار است. هیچ راه صد ساله‌ای در یک شب پیموده نشده! آغاز هیچ حرفه و کاری نیز آسان نیست؛ اما با عشق و علاقه و پشتکار میتوان راه صد ساله را براحتی و حتی سریع‌تر از صد سال پیمود.

    (۷)(۰)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.