• بیگانگان دوست داشتنی | نقد و بررسی XCOM Enemy Unknown

    xcom-enemy-unknown-download-free

    خب، قضیه از این قرار است که یک مشت بیگانه به زمین حمله میکنند و دارند از طبیعت زیبای بازی لذت می برند و یکسری از آدم خوب ها هم دور هم جمع شدن و تصمیم گرفتن که XCOM را که یه سازمان برای مقابله با حملات بیگانه ها میباشد را راه بندازند. از این جا به بعدش دیگه به عهده شماست که چه تصمیماتی بگیرید. مثلا باید از همان اول بازی تصمیم بگیرید که مراکز سازمان خود را در کجا بر پا کنید. این یکی از اولین و مهمترین انتخاب ها است که بنا بر جاییکه انتخاب می کنید یکسری مزایا مخصوص به همان مکان را در اختیار می گیرید.

    Publishers: 2K Games, Feral Interactive
    Developers: Firaxis Games, Feral Interactive
    Genre: Strategy
    Platforms: PS3, Android, X360, iOS, Windows, GNU/Linux, Mac OS

    IMG_17271

    زمانی که در سال ۱۹۹۴ اولین نسخه از این بازی منتشر شد بسیاری حتی فکر هم نمیکردند که این بازی به یکی از بهترین بازی های استراتژی تبدیل شود بازی که با وجود محدودیت های فراوان توانست با گیم پلی بی نقص و هیجان انگیز دل بسیاری از کاربران را بدست آورد.هنگامی که اعلام شد که استودیو Firaxis در حال تولید نسخه ایی جدید از نسخه قدیمی و کلاسیک XEU است بسیاری از گیمر ها حتی این موضوع را باور نداشتند و به طرز عجیبی هم خوشحال و هم عصبی بودند!بازی مورد نظر ساخته شد و توسط شرکت ۲K China منتشر شد و نگرانی های بسیاری از کاربران را رفع کرد بازی منتشر شده نه تنها از نسخه کلاسیک کمی نداشت بلکه با حذف المان های اضافی و بهبود بخش گیم پلی تجربه ایی زیبا و دل نشین برای تمامی گیمران فراهم کرد.

    IMG_17311

    داستان بازی اینطور شروع میشود که نیرو هایی ناشناخته به پروژه ایی محرمانه به نام Xcom حمله میکنند پروژه ایی که تنها امید بشریت برای زنده ماندن است حال لحظه ورود فرمانده است تا جلو این نیروهای تاریک ایستادگی کند و این فرمانده کسی نیست جز خود بازیباز.
    در طول بازی بازیباز باید به صورت کاملا هوشمندانه نیروهای خود را رهبری و هدایت کند از مبارزه بر روی زمین گرفته تا آسمان بیکران با ادامه بازی شما میتوانید دژفرماندهی خود را تقویت و به روزرسانی کنید (صبر و حوصله در این بازی یکی از نکات ظریف آن به شمار میرود) و جلوی دشمنان سیاره زمین بایستید گیم پلی بی نقص بازی در اینجا آشکار خواهد شد که اگر نیروهای شما شکست بخورند نه تنها آپدیتی به شما داده نخواهد شد بلکه به شدت توسط دشمن تنبیه میشوید و این تعادل باعث شده است که این بازی از بسیاری از عنوان های دیگر پیشی بگیرد.

    IMG_17341

    این قضیه شما را کم کم با جنبه های سیاسی Enemy Unknown آشنا می سازد. هر تصمیمی که در بازی، چه میدان جنگ و چه در کمپ خود، می گیرید عواقب خاصی را به دنبال خود خواهد داشت. بعضی از سران دنیا از برخی از تصمیمات شما بسیار خوشحال می شوند و برخی دیگر اینقدر عصبانی می شوند که شما را ممکن است رها کنند. خیلی سخت است که همه را راضی و خوشحال نگه داشت و برخی مواقع باید یکسری چیز ها را فدا کرد.

    فداکاری بزرگترین جنبه میدان جنگ شما است. یک جوخه از سربازان XCOM از چهار تا شش نفر از بهترین سربازان جهان تشکیل شده است و قبل از هر نبرد شما می توانید تک تک آن ها را بنا بر علایق خود شخصی سازی کنید. هر شخصیت را می توان با انواع و اقسام سلاح و لباس و مانند این ها آماده کرد. بازدید از یک منطقه سقوط سفینه ها, راه خوبی برای سربازان ضعیف تر برای بدست آوردن تجربه می باشد. همچنین فکر خوبی است که سربازان حرفه ای تر را به مکان های سخت تر، مثلا داخل خیابانهای شهرها بفرستید تا خود را ثابت کنند.

    IMG_17351

    بسیاری از المان ها در نسخه جدید این بازی عوض شده است از این پس سربازان شما میتوانند حرکت کرده و در موقع مناسب شروع به تیر اندازی کنند البته دشمنان شما نیز از چنین قابلیتی برخوردار خواهند بود (المانی شبیه به بازی ShodowRun)
    دیگر تغییر به تعداد سربازان برمیگردد که از تعداد زیاد در نسخه کلاسیک به ۶ عدد کاهش پیدا کرده است ولی از طرفی هر یک دارای توانایی هایی ویژه هستند. حال سوال اینجاست که چطور چنین چیزی ممکن است؟
    زمانی که هنوز شما یک تازه کار هستید با از بین بردن دشمنان XP دریافت میکنید که باعث میشود شما همانند بازی های RPG ارتقا پیدا کنید پس از ارتقا چهار کلاس تخصصی در بازی ایجاد میشود (Assault ” Heavy ” Sniper ” Support) که شما با انتخاب یکی از این کلاسها میتوانید خود را در آن ارتقا داده و به بالاترین درجه برسانید.هم چنین شما میتوانید در طول بازی برای سربازان خود زره ها ” سلاح ها و بسته های سلامتی تهیه کنید البته لازم به ذکر است که بعضی از سلاح ها مانند نارنجک و… به طور محدود در بازی قرار داده شده است پس در استفاده از آنها کمی بیشتر فکر کنید.

    IMG_17331

    در زمان جنگ سبک بازی تبدیل به استراتژیک حرکتی می شود، به طوری که در هر بار حرکت کردن، هر شخصیت می تواند یک کار را انجام دهد. وقتی همه ی شخصیت ها حرکت کردند دشمنان هم چنین روندی را طی می کنند. یک فرمول ساده به نظر می رسد که با تکنیک ها، قابلیت ها و تجهیزات مختلف, پیچیده شده است. هوش مصنوعی دشمنان بسیار عالی طراحی شده و هر دشمن بصورت مجزا و مخصوص خود واکنش نشان می دهد. برخی نزدیک دیوار ها و موانع طبیعی کاور می گیرند و بعضی دیگر کار های دیگر می کنند. ممکن است ناگهانی به شما حمله ور شوند. پس ممکن است بیشتر وقت ها همه چیز مطابق نقشه پیش نرود!.

    ولی زمانیکه شما در مرکز کمپ خود هستید آزادانه می توانید به آپگیرید سربازان و تجهیزات و به ساخت تکنولوژی های جدید که با استفاده از خرت و پرت هایی که از جنگ بدست می آورید بپردازید. با انجام برخی پژوهش ها تیم مهندسان شما می توانند به ساخت تجهیزات جدید بپردازند که باعث برتری شما در مناطق جنگی می شود. با پیشروی در بازی شما می توانید به تعداد کارکنان خود در این بخش ها بیافزایید که سرعت و دقت را در انجام کار ها بالا ببرند. منابع اضافه و بدرد نخوری را که در اختیار دارید می توانید در بازار سیاه به فروش برسانید و پول اضافه ای برای مخارج خود بدست بیاورید. سیستم اقتصادی بازی بسیار عالی کار شده است و هیچ مشکلی ندارد.

    xcom-enemy-unknown-android-01

    تغییرات در نسخه موبایل:
    همانطور که میدانید نباید انتظار داشت که یک بازی موبایل در حد و اندازه بازیهای پلتفرم معروف در سراسر جهان یعنی PC عمل کند تغییراتی که در نسخه موبایلی این بازی به وجود آمد به شرح زیر است:
    ۱: نقشه کوچکتر (البته برای نسخه موبایل بزرگ هم هست)
    ۲: بافت ها و جزییات ساده تر
    ۳: حذف تعدادی از قابلیت های نسخه PC

    المان جدیدی که در نسخه موبایل شاهد آن هستیم پیگیری سربازان از روی نقشه و از طریق رنگ آنهاست به طوری که Sniper با رنگ آبی و Support با رنگ سفید نمایش داده میشود.

    از پول تقریبا در همه جا می توانید استفاده کنید. از آپگرید کردن کمپ خود گرفته تا ساخت سربازان مختلف, همگی به مدیریت منابع بر می گردد. بازیکنان می توانند از هر استراتژی دلخواه خود بهره برند ولی مهمترین استراتژی باید مدیریت منابع خودتان باشد.

    xcom-enemy-unknown-android-02

    بازی XCOM Enemy Unknown یک بازی بی نقص نیست. گرافیک آن یک مرتبه ضعیف شده ی نسخه PC آن است و گهگاهی برخی تکسچرهای بازی ضعیف به نظر می رسند. داستان محدود, و کوتاه تر از نسخه اصلی PC است و طراحی برخی دشمنان بسیار مضحک و مصنوعی است. بازی مولتی پلیری ندارد ولی این دلیل محکمی نیست زیرا همیشه بازی بر نسخه داستانی(campaign) خود اتکا می کند. ولی هیچ کدام از این ها زمانی که شما شروع به تجربه کردن بازی می کنید اهمیتی ندارد. گرافیک بازی اصلا ضعیف نیست و جلوه های تصویری خیره کننده ای را مشاهده می کنید و با شروع بازی درگیر آن می شوید. داستان بازی و طراحی شخصیت ها, در گیمپلی بازی و با تصمیماتی که می گیرید گم می شوند. زمانیکه شما XCOM Enemy Unknown را تجربه می کنید عیب های بازی آخرین چیزی خواهد بود که از ذهن شما خواهد گذشت.

    Screenshot_2014-07-04-20-00-29

    خیلی کم بازی هایی بر روی سیستم عامل اندروید و iOS منتشر می شوند که به این خوبی ساخته شده باشند. هزاران بازی با گرافیک های خیره کننده بر روی پلتفرم های متفاوت وجود دارند اما اگر واقعا به دنبال یک بازی کامل هستید که فکر همه چیز را کرده باشد Enemy Unknown را از دست نمی دهید.البته شما هنوز می توانید در نسخه گوشی سربازان خود را سفارشی سازی کنید.با این حال بازی پیشرو افت آنچنانی نسبت به نسخه اصلی ندارد به طوری که مبارزه با دشمنان در نسخه موبایل همانند نسخه ایکس باکس بوده و تنها تفاوت کوچکتر شدن دشمنان و کمتر شدن جزئیات آنها میباشد و همانند نسخه اصلی بازی به صورت خودکار اقدام به ذخیره کردن مراحل بازی میکند.با وجود تعدادی از معایب کوچک و اندکی تغییر نسبت به نسخه اصلی بازی X:EU یکی از بهترین بازی های ساخته شده برای پلتفرم موبایل میباشد عنوانی که بدون شک تجربه ایی کم نظیر از یک بازی استراتژی را در اختیار بازیبازان قرار میدهد.

    Screenshot_2014-07-05-04-46-01

    نمرات:

    گرافیک:۸٫۷
    گیم پلی:۱۰
    صداگذاری:۹٫۳
    جذابیت:۹
    نمره نهایی:۹٫۲

    نکات مثبت: گیم پلی فوق العاده، سیستم مدیریت منابع عالی، شروع و tutorial مفید بازی، تجربه ای به مانند XCOM اصلی، سیستم استراتژیک و تنظیمات عالی، گیمپلی طولانی با ارزش تکرار بالا.
    نکات منفی: تعدادی تکسچر های بد در بخش گرافیک در رابط کاربری و هم چنین عملکرد دوربین کمی ضعیف عمل شده است به گونه ای که در بعضی موارد قصد جان اسمارتفون خود را میکنید,استفاده نامتعارف از باتری ، به گونه ایی که درصد کاهش باتری در برابر زمان اجرا بازی قابل مقایسه نیست , زمانی که به برق دسترسی ندارید اجرای این بازی توصیه نمی شود.

    (۵)(۱)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.