• مقایسه Xperia Z2 با Galaxy S5

    S5-Z2

    همانطور که می دانید نقد گوشی های هوشمند حتی چند روز قبل از عرضه بر روی سایت های مختلف قرار می گیرد و شما می توانید در مورد هر گوشی ده ها نقد معتبر پیدا کنید.به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم به جای انجام یک کار تکراری مقایسه ای بین Z2 و S5 انجام دهیم تا اگر قصد دارید یکی از این دو گوشی را برگزینید انتخاب شایسته تری داشته باشید.

    اگر بین انتخاب این دو گوشی شک دارید این مطلب را تا پایان مطالعه کنید:
    طراحی و ظاهر
    با نگاه اول به Z2 متوجه می شوید که طراحی آن همانند گوشی نسل پیش خود یعنی Xperia Z1 است و تغییرات زیادی نکرده است.S5 نیز تغییرات زیادی را به خود ندیده اما کمی زیباتر و خوشدست تر از S4 به نظر می رسد.سامسونگ باز هم در S5 از پلاستیک استفاده کرده اما از حق نگذریم جنس پلاستیک آن بسیار مرغوب بوده و با کیفیت تر شده است البته در مقابل بدنه شیشه ای Z2 شاید قدری ضعف نشان داده و مقاومت کمتری داشته باشد.

    S5-یا-Z2
    Galaxy S5 و Xperia Z2 هر دو گوشی های مستطیل شکل هستند که پرچمدار سامسونگ مانند همیشه لبه هایی گرد دارد و Z2 با لبه هایی صاف عرضه شده تا با پرچمدار قبلی سونی از این نظر تفاوتی نداشته باشد.در بالای صفحه نمایش هر دو گوشی و در سمت راست، دوربین خود نمایی می کند.در کنار دوربین جلویی S5 سنسور های گوشی قرار داده شده و در Z2 این سنسور ها در سمت چپ قرار گرفته است.در قسمت پایین و بالای گوشی Z2 دارای دو بلندگوی استریو می باشد و در مقابل S5 از یک بلندگو در پشت بهره می برد.

    بدنه یکپارچه Z2 که از شیشه های ضد خش و آلمینیوم تشکیل شده بسیار زیبا و شیک می باشد که متاسفانه استعداد بسیار بالایی در جذب اثر انگشت دارد از طرف دیگر S5 مانند همیشه از یک بدنه پلاستکی استفاده کرده که مقاومت خیلی بالایی ندارد و برای گوشی پرچمداری در این سطح قیمت خیلی خوب به نظر نمی رسد.

    ابعاد و وزن

    ترجیح می دهیم در مورد ابعاد زیاد صحبت نکنیم چرا که ابعاد هر دو گوشی تقریبا با هم برابر بوده و با اندک تفاوتی از یکدیگر متمایز می شوند:

    Z2: 147 × ۷۳٫۳ × ۸٫۲
    S5: 142 × ۷۲٫۵ × ۸٫۱

    در مورد وزن باید بگوییم که Z2 نسبت به S5 یک گوشی سنگین وزن محسوب می شود چراکه وزن ۱۶۳ گرمی آن در مقابل وزن ۱۴۵ گرمی S5 مقداری زیاد است که دلیل آن نیز ظاهرا استفاده از باتری قدرتمند تر به نظر می رسد.البته ۱۸ گرم اضافه وزن رقم بالایی نیست اما S5 در این قسمت مطلوب تر به نظر می آید.
    صفحه نمایش
    صفحه نمایش Z2 نسبت به نسل قبل خود بسیار پیشرفت کرده و سونی به جای استفاده از پنل TFT از یک پنل IPS در پرچمدار جدید خود استفاده کرده است.S5 مانند همیشه از یک صفحه نمایش Super AMOLED بهره برده که نسبت به S4 بهتر شده و مشکلات قبلی آن تا حدی حل شده است.درست است که Z2 در زمینه صفحه نمایش بسیار بهتر از نسل پیشین خود است اما باز هم در مقابل صفحه نمایش فوق العاده S5 کمی ضعیف تر بوده و کیفیت پایین تری را به نمایش می گذارد.
    Z2-یا-S5.
    Galaxy S5 از یک صفحه نمایش ۵٫۱ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p بهره می برد که تراکم پیکسلی ۴۳۲ را ایجاد می کند.در مقابل Xperia Z2 از یک صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی استفاده می کند که مانند رقیب خود از رزولوشن ۱۰۸۰p بهره می برد.۴۲۴ تعدا پیکسلی است که در هر اینچ از این صفحه نمایش می توان مشاهده کرد.صفحه نمایش Z2 به یک پنل IPS تجهیز شده و S5 همانند گذشته از پنل Super AMOLED بهره می برد.کیفیت صفحه نمایش هر دو گوشی بسیار مطلوب بوده و در شرایط نوری قوی نیز مشکلی با آن نخواهید داشت اما زاویه دیدی که در Z2 موجود است در مقابل S5 کمی ضعیف تر بوده و از این جهت برتری با S5 است.
    دوربین
    Xperia Z2 از یک دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسلی با سنسور G بهره می برد.و در مقابل S5 از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی استفاده می کند.دوربین Z2 توانایی فیلمبرداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه، فیلمبرداری Full HD با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و فیلمبرداری HD با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه را دارا می باشد اما S5 قابلیت فیلمبرداری ۴k با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ، فیلمبرداری Full HD و HD با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را دارد.
    S5-یا-Z2.
    اگر بخواهیم به اعداد بسنده کنیم همین یک جمله بس که Xperia Z2 مانند یک دوربین دیجیتال عمل می کند و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به S5 دارد.اما راستش را بخواهید همیشه اعداد بیانگر واقعیت ها نیست.اگر تنظیمات دوربین Z2 را روی Superior Auto قرار بدهید کیفیت آن به ۸ مگاپیکسل کاهش یافته و حرفی در مقابل S5 ندارد اما در حالت Manual تقریبا می توان گفت کیفیت همانند S5 دارد البته در شرایط نوری مختلف ممکن است این نتیجه تغییر کند.
    چیزی که بدیهی می باشد این است که دوربین Z2 واقعا ۲۰٫۷ مگاپیکسل نیست و از این کیفیت فقط اسمش را به دوش می کشد اما در مقایسه با S5 عملکرد تقریبا بهتری دارد و یا حداقل کیفیتی همانند S5 دارد.
    اگر بخواهیم قابلیت های دوربین را بیان کنیم خوب Z2 جالب تر به نظر می رسد و امکانات بیشتری نسبت به S5 در اختیار کاربر می گذارد.تنظیمات Z2 در بخش دوربین دست کاربر را بازتر می گذارد و فرد می تواند از همه نظر تغییرات خود را اعمال کند.
    سخت افزار
    اول تصمیم داشتیم که این قسمت را از مقایسه حذف کنیم چراکه عملکرد هر دو در این بخش در بهترین شرایط ممکن قرار دارد.اما حالا می خواهیم یک مقایسه مختصر در قسمت سخت افزار بنویسیم.

    Z2
    S5 از یک چیپست Exynos 5 Octa 5422 به همراه ۴ هسته پردازشی Cortex A15 با فرکانس ۱٫۹ گیگاهرتز و Cortex A7 با فرکانس ۱٫۳ گیگاهرتز بهره می برد.در مقابل Z2 از یک چیپست Snapdragon 801 با ۴ هسته پردازشی و ۲٫۳ گیگاهرتز فرکانس پردازنده مرکزی استفاده می کند.چنین سخت افزار های قدرتمندی جای هیچ حرفی برای این دو گجت پرچمدار باقی نمی گذارد و این اطمینان را به شما می دهد که از پس پردازش هر برنامه یا بازی بر می آیند و رابط کاربری روانی را پیش چشمان شما ظاهر می سازند.
    پردازنده گرافیکی هر دو پرچمدار جدیدترین در نوع خود است.S5 از یک پردازنده گرافیکی Mali-T628 MP6 و Z2 از یک پردازنده گرافیکی Adreno 330 بهره می برند.کاملا واضح که چنین سخت افزار قدرتمندی در کنار جدیدترین پردزنده های گرافیکی جای هیچ شکی برای هر دو گجت مورد نظر ما باقی نمی گذارد و آن ها را جزء بهترین های بازار قرار می دهد.
    حافظه
    همانطور که می دانید حافظه داخلی در گوشی های هوشمند بسیار مهم بوده و دارای اهمیت فراوانی است.به همین علت شرکت های تولید گوشی های هوشمند رفته رفته به فضای ذخیره سازی گوشی های خود می افزایند.
    S5
    حافظه داخلی Z2 و S5 برابر ۱۶ گیگابایت است که حدود ۱۲ گیگ آن در دسترس است.اما این تنها حافظه ای نیست که می توانید از آن استفاده کنید و به لطف شیار micro SD می توان این مقدار را در هر دو گجت به ۱۲۸ گیگابایت ارتقا داد.چنین حافظه ای به نظر کافی می رسد و نیاز های هر کاربری را مرتفع می سازد.
    حافظه رم در گوشی S5 برابر ۲ گیگ است اما سونی تصمیم گرفته از یک رم ۳ گیگابایتی استفاده کند تا گوشی خود را بهتر و روان تر سازد.البته نمی توان گفت که رم ۳ گیگابایتی Z2 نسبت به رم ۲ گیگابایتی S5 عملکرد بسیار بهتری دارد اما می توان گفت که در بعضی موارد عملکرد Z2 کمی بهتر خواهد بود.
    شبکه های ارتباطی
    هر دو گجت مورد نظر ما تقریبا از راه های ارتباطی یکسانی بهره می برند تنها وجه تمایز آن ها در ۴G بودن Z2 و ۳G بودن S5 است که البته آن هم در نسخه های مختلف S5 متفاوت بوده و بعضی از نسخه های آن قابلیت ۴G را نیز دارند.بعضی از قابلیت های مشترک را در زیر می توانید بخوانید:

    بلوتوث نسخه ۴
    GPRS
    Edge
    Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, Wi-Fi Direct, DLNA , Wi-Fi hotspot
    A-GPS
    MicroUSB نسخه‌ی ۲
    امکانات
    ضد اب Z2
    هر دو گوشی مورد نظر ما مقاوم در برابر آب بوده و هر کدام گواهینامه های خاص خودشان را دارند.Z2 با گواهینامه IP58 و S5 با گواهینامه IP67 عرضه شده اند تا مقاومت در برابر آب Z2 در جایگاه بالاتری از S5 قرار گیرد و در مقابل مقاومت در برابر گرد و غبار S5 کمی بهتر از Z2 باشد.
    S5از امکانات دیگر S5 می توان به سنسور اسکنر اثر انگشت و همچنین سنسور ضربان قلب اشاره کرد اما متاسفانه Z2 امکانات جدیدی ندارد و بیشتر امکاناتش را در دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسلی خود خلاصه کرده است.البته به همان اندازه که سنسور اسکنر اثر انگشت بسیار کاربردی است، سنسور ضربان قلب یک امکان بی فایده است به خصوص که در تست های ما نتیجه ضربان قلب واقعا نا امید کننده از آب در آمد و با واقعیت کمی فاصله داشت.
    نرم افزار
    هر دو گجت مورد نظر ما به جدیدترین نسخه اندروید یعنی ۴٫۴ یا همان کیت کت تجهیز شده اند تا در کنار سخت افزار قدرتمند نرم افراز به روز و قدرتمندی نیز داشته باشند.
    رابط کاربری سونی همان رابط کاربری همیشگی است که به نسخه خام اندروید شباهت فراوانی دارد.S5 نیز از همان رابط کاربری با افکت های ویژه سامسونگ بهره می برد.هر دو گوشی رابط کاربری روانی دارند اما Z2 کمی سبک تر بوده و در نتیجه روان تر می باشد.
    جمع بندی
    Galaxy S5 و Xperia Z2 هر دو جزء بهترین های بازار هستند که در بعضی از قسمت ها بر یکدیگر برتری دارند اما مطمئن باشد با انتخاب هر کدام از این گجت ها پشیمان نخواهید شد و از گوشی هوشمند خود لذت کافی را خواهید برد.
    در این مقایسه ما سعی کردیم همه نکات ریز را عنوان کنیم تا به شما در انتخابی شایسته تر کمک کنیم.امیدوارم که این مقایسه به شما کمکی کرده باشد.

    (۱۲)(۱)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.