• پادشاهی برای دنیای فبلت ها | نقد و بررسی Galaxy Note 4

    galaxy-note-4-white-23

    در حالی که اپل با داشتن سهم بیشتر تبلت در بازار جهانی پادشاهی می کند, رقیب کره ای آن از جهت دیگری سهم بازار را به سوی خود جذب می کند! این دو قطب در سال های اخیر تلاش فراوانی برای تثبیت موقعیت پرچمدار خود کرده اند و این تلاش در نهایت تبدیل شده است به موفقیت های قابل ستایش که در طی سال های اخیر شاهد آن ها بوده ایم. این دو پادشاه جذاب(!) هر ساله با عرضه یک جایگزین به پرچمداری سری قبل خاتمه می دهند و البته, نسخه جدید محصول آن دو بنچمارکی است برای مقایسه پرچمداران سایر شرکت ها. به هر حال فلش بک زدن به ۲۰۱۱ و اولین سری نوت و روند ان تا کنون چیزیست که در بررسی سری های قبل نیز دیده ایم و شنیده ایم. اما اکنون علاوه بر همه ی رقیبان کلیشه ای , شاهد یک رقیب خوشنام دیگری به نام iPhone 6 Plus هستیم. Galaxy Note 4 در حال حاضر آخرین فبلت سامسونگ محسوب می شود که با دارا بودن چیپ ست Qualcomm’s Snapdragon 805 یا Exynos 5433 ، آخرین نسل صفحه نمایش های AMOLED ، دوربین ۱۶MP با تکنولوژی OIS ، طراحی جدید تر و بسیاری از ویژگی های دیگر از راه رسیده است تا باری دیگر تبدیل شود به بنچمارکی در فبلت های بازار.

    n4 spec

    چهارمین نسل سری Galaxy Note همراه با اندروید ۴٫۴٫۴ کیت کت یعنی آخرین نسخه ی شکلاتی اندروید عرضه می شود و مطمئنا در آینده به اندروید ۵٫۰ لالی پاپ به روز رسانی خواهد شد .سامسونگ با رابط کاربری TouchWiz خود تغییرات زیادی را در سیستم عامل اندروید انجام داده است و اگر این گونه نبود ما آن را هرگز یک دستگاه سامسونگی نمی دانستیم ! خبر خوب این است که سامسونگ با به روز رسانی سال ۲۰۱۴ اش برای رابط کاربری خود ، بسیار لطیف تر از قبل شده است و دلیل این امر هم پاکسازی فریمور از نرم افزار های از پیش نصب شده ی به درد نخور و همچنین طراحی دوباره ی آیکن ها می باشد .برخی از کاربران اندروید هنوز هم آن را سنگین می دانند ، چون از ظاهر ساده ی اندروید خام بسیار دور است ، اما من کار با آن را بسیار لذت بخش می دانم .صفحه ی قفل یا همان LockScreen این دستگاه دو میانبر دارد : یکی ورود به دوربین و دیگر ورود صفحه ی شماره گیر برای تماس های اضطراری . علاوه بر این اطلاعاتی همچون ساعت ، تاریخ ، آب و هوا و حتی قدم هایی که در طول روز برداشته اید را می توانید در این صفحه مشاهده کنید .

    z

    زمانی که صفحه نمایش را از بالا به پایین می کشید ( البته ممکن است این کار با یک دست سخت باشد و نیازمند مهارت شماست ! ) با نوار اعلانیه یا همان ناتیفیکیشن بار مواجه خواهید شد .برای اینکه بتوانید با صفحه نمایش بزرگ این گوشی راحت تر کار کنید ، می توانید محیط برنامه ها را کوچک تر کنید .متاسفانه این قابلیت را نمی توان برای برنامه های دلخواه خود به کار ببرید . پس در نتیجه این قابلیت محدود به برنامه های خود سامسونگ و بعضا برنامه های گوگل همانند Play Store است .تمام کاری که باید انجام بدهید این است که به طور مورب ، برنامه را از گوشه ی بالا سمت چپ بکشید و پس از آن خواهید دید که برنامه از حالت Full Screen خود خارج خواهد شد .
    متاسفانه برخی اوقات ، زمانی که در حال مشاهده ی برنامه بودم و می خواستم ناتیفیکیشن بار را ببینم ، به طور تصادفی برنامه کوچک شد . چندان مشکل جدی ای نیست اما زمانی که پشت سر هم این اتفاق رخ می دهد می تواند باعث ناراحتی شما شود .زمانی که پنجره در حالت کمینه ( minimise ) است به راحتی می توانید آن را در هر جا از صفحه ببرید و یا اندازه ی آن را تغییر دهید و در نتیجه به شما مرحله ای از multi-tasking را ارائه می دهد .همانند Note قبلی می توانید دو پنجره را در کنار یک دیگر داشته باشید و این کار را باید از طریق نگه داشتن کلید back پایین صفحه انجام دهید . با انجام این کاری ستونی از برنامه ها در سمت راست گوشی شما ظاهر می شود که با استفاده از آن می توانید دو برنامه را به صفحه بکشید و کنار یک دیگر قرار دهید . التبه باز هم این برنامه ها محدود هستند ولی برخی از برنامه های متفرقه همانند Facebook و Whatsapp هم پشتیبانی می شوند .ساده و کاربردی است ، اما به نظر من بر روی یک گوشی هوشمند زیاد کاربرد ندارد و بیشتر به درد تبلت می خورد .

    دکمه ی multi-tasking در این فبلت ، بسیار سریع و آسان بین برنامه ها پرش می کند ، اما بر خلاف رابط کاربری روان این دستگاه ، کمی کندی را شاهد خواهیم بود .سامسونگ با منوی multi-tasking بازی کرده است و آن را همان گونه که خواسته شخصی سازی کرده است ، به این صورت که می توانید برنامه های اجرا شده را به صورت کارت هایی مشاهده کنید .اسکرول کردن و کشیدن برنامه ها به چپ و راست بسیار نرم و روان است ، علاوه بر آن دکمه ی ای برای بستن همه ی برنامه ها وجود دارد . همچنین دکمه ای وجود دارد که با آن می توانید به Task Manager دستگاه خود بروید .در حالی که بسیاری از دستگاه هایی که بررسی کرده ام ، از نظر ویبره بسیار آرام عمل می کنند اما Note 4 از ویبره ی فوق العاده قوی بر خوردار است .
    مطمئنا زمانی که گوشی در جیب شما خواهد بود ، این امر بسیار خوب است اما اگر در اداره ای روی میز شما قرار بگیرد ، حواس بسیاری را به سمت خود جلب خواهد کرد .

    1

    صفحه نمایش بزرگ و قلم S Pen سری Galaxy Note مطمئنا برای هر کسی نخواهد بود . شاید به نظر برسد برای یک فرد معمولی سری Galaxy S یا Galaxy Alpha بهتر خواهد بود ، اما اگر عاشق بهترین ها هستید پس تا پایان بررسی با ما همراه باشید .بر خلاف ۳ نسل پیش Galaxy Note ، سامسونگ این بار به بزرگ تر کردن اندازه ی صفحه نمایش تن نداده است و صفحه نمایش همان ۵٫۷ اینچ همانند پدرش Note 3 باقی مانده است . اگرچه وضوح تصویر صفحه نمایش تغییر کرده است و حالا با تقویت بسیار بیشتری آماده به نبرد است .این بار سامسونگ از طراحی کاملا پلاستیکی خود دست برداشته است و سعی کرده است تا به Note 4 ظاهر گران بها تری بدهد . یک قاب فلزی دور تا دور گوشی را گرفته است . از نظر ظاهر دقیقا شبیه سری Galaxy Alpha است .

    ویژگی های کلیدی : صفحه نمایش و S Pen

    عاشق دیدنش می شوید !
    اصلی ترین جزء سری Galaxy Note ، صفحه نمایش آن ها است. اولین محصول سری Galaxy Note اندازه ای ۵٫۳ اینچی داشت و این در حالی بود که آن زمان iPhone 4 فقط ۳٫۵ اینچ داشت و Galaxy S 2 هم که ستاره ی آن زمان بود تنها ۴٫۳ اینچ داشت . آن زمان این فبلت بسیار بزرگ محسوب می شد . اما حالا با رشد سریع اسمارت فون ها ، اندازه ی بیشتر از ۵ اینچ برای یک اسمارت فون به چیز عادی تبدیل شده است .Galaxy Note 4 همانند پدرش ، دارای صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی است ، اما این بار وضوح تصویر آن ارتقای بسیار زیادی یافته است .در حقیقت Note 4 به دسته ی سردمداران QHD پیوسته است و دارای چگالی پیکسل ۵۱۵ ppi به لطف وضوح تصویر ۲,۵۶۰ x 1,440 شده است .

    رقیب سر سخت این دستگاه در صفحه نمایش LG G3 است که به خاطر صفه کوچکتر ۵٫۵ اینچی اش دارای چگالی پیکسل بیشتری است ولی تفاوتی را میان صفحه نمایش این دو گوشی احساس نخواهید کرد .این به این معناست که صفحه نمایش Note 4 تیز تر از وضوح تصویر Full HD در iPhone 6 Plus ( 401 ppi ) ، Nokia Lumia 1520 ( 367 ppi ) و Huawei Ascend Mate 7 ( 368 ppi ) می باشد . و اما خبر های خوش اینجا پایان نمی پذیرد .
    پیش از این DisplayMate اسمارت فون Galaxy S5 را به عنوان “بهترین صفحه نمایش سال” معرفی کرده بود و این عنوان به لطف تکنولوژی Super AMOLED تحقق یافت ، حالا این تکنولوژی بر روی Note 4 هم قرار گرفته است .
    Super AMOLED سامسونگ زمان زیادی است که در حال بهبود یافتن از شکل اولیه خود است و حالا رنگ های روشن و شاداب را تولید می کند و باعث می شود تا دستگاه زاویه دید فوق العاده ای داشته باشد .در Note 4 سامسونگ صفحه نمایش را “انطباق پذیر” با محیط می نامد که خور را با نور محیط وفق می دهد – صفحه نمایش Note 4 واقعا فوق العاده است .

    متون و تصاویر به شفافیت الماس هستند که باعث می شود تجربه ی بینظیری از مشاهده و خواندن را در اختیار کاربر قرار دهد که دقیقا همان چیزی است که Note 4 نیاز دارد . چون شما را تشویق می کند تا از رسانه ها استفاده کنید و کار خود را در راه انجام دهید . به طور خلاصه بگوییم ، خیلی سخت است که بخواهید همچین صفحه نمایشی را دربین اسمارت فون ها پیدا کنید .
    همچنین همانند گذشته صفحه نمایش این فبلت از S Pen پشتیبانی می کند که نسبت به Note 3 ارتقا یافته است .

    حسگر اثر انگشت
    اپل خلاقیت بزرگی به خرج داد و محصولی انقلابی را همراه با آیفون ۵ اس عرضه کرد ، و آن چیزی نبود جز تاچ آی دی (Touch ID) که به کاربران ساده ترین و امن ترین راه باز کردن گوشی خود را ارائه می داد .و البته غیر قابل حدس نبود که برند های دیگر شروع به الهام گرفتن از این قابلیت اپل کنند و موفقیت تاچ آی دی را برای خود هم به ارمغان بیاورند ، سامسونگ هم از این قاعده مستثنا نیست و Galaxy Note 4 هم به جمع سه گوشی دیگر یعنی Galaxy S5,Galaxy S5 Mini و Galaxy Alpha که دارای حسگر اثر انگشت اند ، پیوست .

    همانند اپل ، سامسونگ هم اسکنر خود را در درون دکمه فیزیکی هوم گذاشته است ، اما این شرکت کره ای این کار را خیلی خوب انجام نداده !در آیفون شما فقط باید انگشتتان را روی دکمه هوم بگذارید و گوشی بدون هیچ حرکت اضافه ای باز می شود ولی درNote 4 شما باید انگشتتان را روی دکمه هوم بکشید .این پروسه خودش مشکل چندانی ندارد ولی اجرای ضعیف این طرح روی گوشی ها از طرف سامسونگ مانع عملکرد خوب این سنسور می شود .در سامسونگ گلکسی اس ۵ مینی ، واقعا مشکلات این حسگر ، صاحب دستگاه را خسته میکرد و اصلا خوب نبود ، خوشبختانه سامسونگ سعی کرد کمی این مشکل را حل کند و از همان اول از شر ” ۵ بار اشتباه کردن برابر قفل شدن به مدت ۳۰ ثانیه است ! ” خلاص شد تا دیگر مشکل سنسوری که در اس ۵ مینی بود بیش از پیش در نوت ۴ خودنمایی نکند.

    نوت ۴ به جای اینکه بعد از ۵ بار امتحان شما را ۳۰ ثانیه معطل کند به شما اجازه می دهد که هر چقدر میخواهید انگشتتان را روی حسگر بکشید تا جواب بگیرید !البته شما باید حتما در کار با این سنسور باید دقت کنید که دقیقا از وسط دکمه انگشتتان را از بالا به پایین بکشید و همچنین نباید خیلی سریع یا آرام انگشتتان را حرکت دهید ، در غیر اینصورت شما با ارور مواجه می شوید .همانطور که این حسگر برای باز کردن قفل گوشی به درد میخورد ، شما می توانید از آن برای وارد شدن به حساب سامسونگ یا پی پال استفاده کنید ، همینطور این سنسور برای لاگین شدن در وب سایت های مختلف نیز کارایی دارد .این سیستم هنوز خیلی کار دارد تا بتواند در اولین کشیدن انگشت ، انگشتتان را تشخیص دهد ، اکثر اوقات شما نیاز دارید تا بیشتر از یک بار و گاهی تا ۳ یا ۴ بار امتحان کنید تا به نتیجه برسید .هنوز هم خیلی عجیب است که چرا این حسگر نمی تواند به خوبی عمل کند ( مخصوصا وقتی که آن را با آیفون مقایسه می کنیم و همینطور انجام عمل کشیدن انگشت با یک دست عملا غیر ممکن است مگر اینکه ریسک کنید چون ممکن است فبلت از دستتان به زمین بیفتد پس باید از هر دو دست استفاده کنید .

    حسگر ضربان قلب و برنامه ی S Health

    چیز دیگری که Note 4 از مدل های بالا رده ی سامسونگ از سال ۲۰۱۴ به ارث برده است ، حسگر ضربان قلب می باشد که در پشت آن نصب شده که به شما اجازه دنبال کردن ضربان قلبتان را می دهد .منتقدان بسیاری باور داشتند که این حسگر باید بر روی ساعت های هوشمند و ابزار پوشیدنی تعبیه شود نه روی یک فبلت و اسمارت فون ولی چه می توان کرد ، کمپانی کره ای می خواهد اینگونه کار کند!

    البته گذاشتن انگشت روی سنسور بدون نگاه کردن کمی چالش برانگیز است و برای اطمینان از آن باید جای انگشت خود را یکبار دیگر چک کنید ، البته پیشنهاد من به شما استفاده از Galaxy Gear Fit و یا Moto 360 برای چک کردن ضربان قلبتان است .
    ولی هنوز هم مشکلی نیست ! خبر خوب این است که حداقل این سنسور به خوبی کار می کند ، فقط برنامه S Health را باز کنید ، روی Heart Rate لمس کنید و انگشت را جلوی سنسور بگذارید ، بعد از چند ثانیه ، تمام اطلاعات ذخیره می شوند تا بتوانید در آینده نیز از آن اطلاعات استفاده کنید .گلکسی نوت ۴ ادعا می کند که میتواند میزان استرس شما را از طریق این سنسور بفهمد ، البته این عمل معلوم نیست که از نظر علمی تا چه حد صحت دارد!

    هر دوی این اطلاعات به فید برنامه ی S Health میروند ، همچنین این برنامه به شما کمک می کند که رژیم و تمرینات خود را دنبال کنید و برای این عمل ، سامسونگ یک PedoMeter یا همان شمارنده قدم نیز در برنامه قرار داده تا تعداد قدم های شما را بشمارد .برنامه در پس زمینه کار میکند و تقریبا مصرف زیادی ندارد ، پس اصلا نگران مصرف باتری توسط این برنامه نباشید و بگذارید کار خود را بکند .از قابلیت های دیگر آن می توان به توانایی محاسبه مقدار کالری ای شما و وجود حالتی برای تمرینات ورزشی جدی مانند پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری و تپه نوردی اشاره کرد .درست است که اپلیکیشن های بسیاری در استور برای بدنسازی و ورزش و سلامت وجود دارد ولی داشتن چنین برنامه ی جامعی آن هم به صورت یک برنامه پیش فرض فوق العاده است .

    دوربین و کیفیت تصاویر ثبت شده
    در حالی که سنسور ۱۶MP ی نهایت کیفیتی بود که می توانستیم انتظار آن را داشته باشیم ، اما باید عنوان کرد که تغییرات نسبت به آنچه در اس۵ شاهد آن بودیم گسترده نبوده است. در دوربین نوت۴ از سنسور Sony IMX240 استفاده شده است. همانطور که بیان شد تغییرات به آن صورت نبوده است برای مثال فاصله کانونی تقریبا معادل قبل یعنی ۳۱mm و شعاع باز شدن لنز F/2.27 می باشد. در دوربین جلو (front facing) نیز شاهد تغییرات گسترده نیستیم.در این بخش از سنسور Samsung S5K6D1YX استفاده شده است که برای اولین بار آن را زیارت می کنیم! قبل از بررسی روی کاغذ باید عنوان کرد که دوربین نوت۴ از هر لحاظ عالی عمل می کند و سرعت فوکوس آن نیز عالی است. در نمودار های زیر بیشتر به مبحث ISO پرداخته شده است.

    68370

    68371
    در مشخصات عمومی دوربین نوت۴ با اس۵ مرز های مشترکی دارد چیزی که منابع مختلف در برتری آن ذکر کرده اند Optical Image Stabilization می باشد. این ویژگی موجب می شود که لرزش گوشی بر روی تصویر ثبت شده تاثیری چندانی نگذارد. نکته شایان ذکر درمورد دوربین جلو نیز این است که به شما اجازه می دهد که تصاویر وسیع تری از خودتان (سلفی) بگیرید . به مانند گذشته دسترسی به نرم افزار دوربین از طریق قفل نیز امکان پذیر است.(در زمانی که عجله داشته باشید) در نرم افزار دوربین امکانات مختلفی برای تنظیم حالات و افکت ها وجود دارد و علاوه بر افکت های از پیش نصب شده , سایر افکت ها را از طریق Samsung App می توانید اضافه کنید. از جمله این ویژگی ها می توان به Animated Photo, Sports Shot, Sound & Shot و Sequence Shot اشاره کرد.تنظیمات پیشفرش عبارتند از : Rear-cam Selfie ، Selective Focus و Panorama . از سایر ویژگی ها دوربین که گرچه کوچک اما مهم اند می توان به کلید شاتر اشاره کرد. در سری های قبل دیده بودیم که کمتر به این مورد پرداخته می شد اما در نوت۴ قادر خواهید بود که کلید تنظیم صدا را به عنوان شاتر مورد استفاده قرار دهید. به طور کلی عکاسی در نوت۴ بسیار لذت بهش است و باید توجه داشت صفحه نمایش QHD نیز جزئیات ثبت شده را بیش از پیش درخشان و زنده نشان می دهد. در نور کم نیز نوت۴ نسبتا خوب عمل می کند و این در حالی است که هنوز دراین زمینه شاهد برنامه ریزی های خاصی از سوی سامسونگ نبوده ایم. دارا بودن dual-LED flash به شما کمک می کند که در نور کم نیز تصاویر قابل قبولی ثبت کنید. نوت۴ با توجه به سخت افزار و دوربین فوق العاده اش می تواند ویدئو هایی با کیفیت ۴K نیز ثبت کند. این کیفیت با فریم ریت ۳۰fps در بهترین حالت ریکورد می شود. علاوه بر این اگر با کیفیت ۱۰۸۰p نیز راضی می شوید، این فبلت فریم ریت ۳۰ و ۶۰fps را در این حالت به ثبت می رساند. حالت ۱۴۴۰p نیز با فریم ریت ۳۰fps به طور تقریبی , به ثبت می رسند. کیفیت ویدئو ها در حالت UHD فرا تر از انتظار است به طوری که باید بگوییم چیزی معادل ۸٫۳MP به صورت زنده پخش می شود! این ویدئو ها از نظر جزئیات، رنگ، پویایی در بهترین حالت ممکن قرار دارند به طوری که با زوم ۴x نیز کیفیت مثال زدنیست. در نهایت باید عنوان کرد نوت۴ در بخش فیلم برداری نیز یکی از بهترین گوشی های حال حاضر محسوب می شود و ویدئو های به ثبت رسیده از جزئیات بسیار بالایی بر خوردار هستند.

    بازدهی بخش پردازشی

    به طور کلی در نوت۴ شاهد تغییر بنیادی در این زمینه بوده ایم. به طوری که این تغییرات در شب معرفی نیز همگان را شگفت زده کرده بود. تغییر معماری به سری کلاستر های A57 و A53 اولین تغییر مهم و بنیادی در بخش بازدهی پردازشی محسوب می شود و همانطور که می دانید, این سری از پردازنده ها ساختار ۶۴بیتی دارند و با ارائه آپدیت شاهد افزایش بازدهی (نهایی) این معماری خواهیم بود.(در حال حاضر از تمام توان پردازشی استفاده نمی شود و تا ارائه رسمی نسخه ۵ اندروید باید منتظر ماند)
    به مانند گذشته مطابق ناحیه لانچ شاهد دو نسخه رایج مبتنی بر Qualcomm Snapdragon 805 و Exynos 5433 هستیم و باز هم سوالات کلیشه ای پیرامون این دو نسخه( که کدام یک داغ می کند، بازدهی بهتری دارد، کم تر باتری مصرف می کند! ) میان کاربران رایج است. پاسخ کوتاه به این سوال این گونه است که برتری خاصی بین دو نسخه در حالت کلی وجود ندارد و اگر قرار باشد Game/App مورد نظر (که ترجیحا نیازمند پردازش های سنگین می باشد) بر روی هر دو نسخه اجرا شود , تشخیص این که کدام نسخه دارد بهتر عمل می کند, برای شما بسیار سخت خواهد بود. از این گذشته تشخیص دو نسخه از هم نیز در اولین نگاه و تجربه کاری برای شما بسیار دشوار خواهد بود(از نظر چیپ ست نه شکل ظاهری و کد محصول ) . نکته ای که شاید همه بر آن مطلع هستند و ما نیز صرفا برای تاکید می گوییم این است که هر دو نسخه از آخرین “فناوری ساخت” بهرهمند اند و این تصور که فلان نسخه برتری قابل توجهی نسبت به نسخه دیگر دارد ، تصور کاملا غلطی است!( البته برتری نسبی در موارد خاص وجود دارد که آن هم دلیل کافی برای خریدن و ترجیح دادن یک نسخه بر نسخه دیگر نمی باشد ) خب ، بپردازیم به Snapdragon 805 و برتری های آن. در این چیپ ست که از فناوری ساخت سیلیکونی TSMC’s 28HPm استفاده می کند ، شاهد پردازنده های چهار هسته ای Krait 450 و فرکانس ۲٫۷ GHz هستیم و علاوه بر آن در بخش پردازنده گرافیکی این چیپ ست، Adreno 420 به تازگی از راه رسیده است تا نسل جدیدی از پردازش گرافیکی را به رخ رقیبان بکشد.(البته بدیهی است که شاهد محصولاتی به غیر از نوت۴ با این سری چیپ ست ها خواهیم بود!) به طور کلی شاهد افزایش بازدهی و کاهش مصرف بوده ایم. همانطور که بنچمارک ها را مشاهده می کنید این چیپ ست در بسیاری از آن ها برتری دارد و با توجه به چگالی پیکسل بهتر می توان در مورد بازدهی خام قضاوت کرد. بازدهی Adreno 420 را نیز می توانید در نمودار های زیر پیگیری کنید.البته عملکرد این پردازنده گرافیکی در نوع خود قابل ستایش بوده است. کلاک اسپید یا همان فرکانس کاری این پردازنده گرافیکی نیز ۶۰۰ MHz می باشد.(در بعضی از بچمارک ها شاهد حضور Galaxy S5 LTE-A نیز هستیم که عملکرد نزدیکی را ارائه داده است)
    در نسخه Exynos 5433 یا همان نسخه رایج تر در ایران شاهد حضور کلاستر های Cortex-A57 چهار هسته ای با فرکانس ۱٫۹ GHz و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۳ GHz هستیم.این معماری از همان چینش “بیگ لیتل” شرکت آرم استفاده می کند و امکان فعال بودن ۸ هسته و پردازش نا متقارن (HMP) نیز به مانند اس۵ در آن پشتیبانی می شود. در بخش پردازنده گرافیکی نیز Mali-T760 حضور یافته است تا به مانند Adreno 420 پاسخی فرا تر از آنچه که کاربران از مبحث گرفیک و رندرینگ انتظار دارند، بدهد. Mali-T760در بهترین حالت با فرکانس ۷۰۰ MHz کار می کند. همچنین نوت۴ از یک رم ۳ GB ی استفاده می کند که بخش اعظمی از نیاز های کاربران را پاسخ می دهد.

    باتری
    Galaxy Note 4 دارای باتری قدرتمند ۳۲۲۰ میلی آمپری است که بر خلاف خیلی از رقیبانش همچون Nexus 6 و iPhone 6 Plus ، قابل جدا کردن است پس کسانی که می خواهند برای مدتی از پریز برق دور باشند می توانند دو باتری بخرند و با اتمام شارژ یک باتری ، باتری بعدی را استفاده کنند .در حقیقت اندازه باتری نوت ۴ هم اندازه نکسوس ۶ جدید است و در مقابل حریف QHD خود ، LG G3 که ۳۰۰۰ میلی آمپری است ، بسیار بهتر عمل می کند .باتری کمی از برادر بزرگترش نوت ۳ بهتر شده ( نوت ۳ ، ۳۲۰۰ میلی آمپری است )در هر صورت با وجود کیفیت بالای صفحه نمایش نوت ۴ ممکن است نگران عمر باتری آن باشید ولی خبر خوب این است که نوت ۴ به راحتی یک روز را دوام می آورد ، به طوریکه وقتی به خواب می روید هنوز ۲۰-۳۰% شارژ برایتان باقی می ماند !البته این شارژ با استفاده خیلی نرمال اندازه گیری شده ، چند ساعت پخش موزیک اینترنتی ( اسپاتیفای ) ، چند ساعت بازی و کمی گشت و گذار در وب به علاوه کلی اس ام اس و تلفن ! و البته کار های روزمره در شبکه اجتماعی .

    باید بدانید که نوت ۴ همانند Galaxy S 5 و یا HTC One M8 ، دو روز دوام نمی آورد ، شما اکثرا احتیاج پیدا می کنید که شب ها فبلت را به شارژ بزنید ولی باز هم نگران نباشید ، چون هیچ وقت احتیاج پیدا نمی کنیک که به سرعت خود را به پریز برق برسانید.در یک تست ، در حالیکه صفحه ی نوت روی روشن ترین حالت خود قرار گرفته بود و چند اکانت در حال سینک شدن با وای فای بودند ، یک ویدیو ۹۰ دقیقه ای HD را اجرا کردیم و نوت ۴ در این تست ، ۱۹% از شارژ خود را از دست داد ، در حالیکه رقیبانش هرکدام iPhone 6 Plus (27%) , LG G3 (25%) , HTC One M8 (23%) شارژ از دست دادند که برای نوت ۴ یک برد محسوب می شود . البته نوت ۴ به خوبیه برادر بزرگش نوت ۳ ( که در همین تست ۱۳% شارژ از دست داده بود ) نیست ، ولی در استفاده روزمره شما خیلی متوجه فرق بین این دو دستگاه نمی شوید .اگر زمانی شارژتان خیلی کم بود و در نزدیکی خود یک کابل FAST Charge دارید شما می توانید ۵۰% از باتری خود را در فقط ۳۰ دقیقه شارژ کنید ! این کابل همراه با گوشی عرضه می شود .

    Note4-HandsOn-22-900-90

    ممکن است زمانی نیاز به شارژر داشته باشید ولی پریز برق در نزدیکیتان نباشد ! آن وقت چه می کنید ؟ سامسونگ فکر اینجا را هم کرده ! سیستم پاور سیوینگ (Power Saving) جدید و قدرتمند سامسونگ که پیش از این در گلکسی اس ۵ و آلفا دیدیم ، اجازه استفاده از آخرین قطره های باتری را به شما می دهد !شما در نوت ۴ دارای دو انتخاب برای پاور سیوینگ هستید ، یکی Power Saving Mode و دیگری Ultra Power Saving ، گزینه اول همانند بقیه ی گزینه پاور سیوینگ گوشی های دیگر ، فعالیت های برنامه هایی که در پس زمینه قرار می گیرند و همچنین کارایی سخت افزار را محدود می کند ، همچنین به شما اجازه استفاده از یک اینترفیس تقریبا سیاه سفید می دهد تا شما انرژی ای که صفحه ی QHD این فبلت مصرف می کند را ذخیره کنید !گزینه دوم یعنی Ultra Power Saving به صورت خیلی جدی در مصرف انرژی صرفه جویی می کند ! در این حالت ، کل ظاهر گوشی تغییر می کند و به شما فقط اجازه استفاده از چند اپ اصلی و مهم ( تلفن ، مسیج ، ایمیل و مرورگر ) را می دهد و یک ظاهر ساده و تقریبا سیاه سفید تحویلتان می دهد !استفاده از این حالت خیلی کم اتفاق می افتد ولی وقتی هم که اتفاق می افتد ، از سامسونگ باید تشکر کنید !

    Note4-HandsOn-24-900-90

    رقبا

    gsmarena_001 (1)

    iPhone 6 Plus

    کاملا واضح است ات که تنها دستگاهی که می تواند بالاتر از Note 4 قرار بگیرد پرچمدار شرکت Apple یعنی iPhone 6 Plus است .صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی Full HD این دستگاه ، کمی کوچکتر از صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی QHD نوت ۴ است و در حالی که سامسونگ عریض تر و نازک تر است ، iPhone 6 دارای ارتفاع بیشتری می باشد .از نظر طراحی iPhone 6 Plus با بدنه ی کاملا فلزی اش برنده ی میدان است اما قاب فلزی Note 4 کمی وضعیت را به نفع سامسونگ بهتر می کند و البته نباید از برتری Note 4 از نظر خشاب microSD و باطری قابل جدا سازی توسط کاربر چشم پوشی کرد .هر دو دستگاه از نظر دوربین ، فوق العاده عمل میکنند و با OIS ای که دارند شما را هرگز نا امید نخواهند کرد .وقتی صحبت از قیمت میشود ، هر دو گوشی مطمئنا قیمت بالایی خواهند داشت .
    اگر شما می خواهید از کارایی و ویژگی های بیشتر لذت ببرید ، قطعا باید به سمت Note 4 بروید ، اما اگر برای شما تجربه ی بی نظیر و خاص مهم است ، پس iPhone 6 Plus را انتخاب کنید .

    gsmarena_001

    LG G3

    رقبای خیلی کمی در بازار وجود دارند که می توانند با صفحه نمایش فوق العاده ی Galaxy Note 4 رقابت کنند و قطعا LG G3 یکی از آن هاست .داشتن وضوح تصویر مشابه آن هم در یک صفحه نمایش کوچکتر در LG G3 باعث می شود تا این گوشی دارای یک چگالی پیکسل بالاتری باشد ، اگرچه به احتمال خیلی زیاد هیچ تغییری را بین این گوشی و Note 4 مشاهده نخواهید کرد .LG G3 به یک پردازنده ی ۴ هسته ای با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز ، ۳ گیگابایت RAM ، یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار لیزر و همین طور اندروید ۴٫۴٫۴ KitKat مجهز شده است .بدنه ی پلاستیکی آن ، احساس خیلی خوبی را در دستان به ما نمی دهد اما به دلیل آن که کمی کوچکتر از Note 4 است ، نگه داشتنش کمی راحت تر است .عمر باطری در Galaxy Note 4 بسیار بهتر است ، چون G3 مارا در آزمون باطری کمی نا امید کرد .

    gsmarena_101

    Huawei Ascend Mate 7

    Ascend Mate 7 محصولی بسیار شگفت انگیز از Huawei است که از مشخصات اصلی آن می توان به صفحه نمایش بزرگ ۶ اینچی با وضوح تصویر Full HD ، پردازنده ی ۸ هسته ای ، ۳ گیگابایت RAM و یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اشاره کرد .یک دوربین ۵ مگاپیکسلی هم در جلو وجود دارد . از نظر رابط کاربری ، اگرچه Emotion UI از نسخه ی های قبلی خود تغییرات بسیار خوبی داشته است اما ما باز هم رابط کاربری سامسونگ یعنی TouchWiz را می پسندیم .
    Huawei در این دستگاه از سنسور اثر انگشت هم استفاده کرده است که دقیقا به خوبی Touch ID و بسیار بهتر از چیزی که Samsung در Note 4 به کار برده است ، کار می کند .صفحه نمایش بزرگ آن با یک بدنه ی فلزی ترکیب شده است و به این معنا است که این دستگاه بزرگ و سنگین است . ( بسیار سخت است که این گوشی را در یک دست بگیریم و خبری از رقیبی برای S Pen سامسونگ در این دستگاه وجود ندارد )

    gsmarena_001 (2)

    Nokia Lumia 1520

    Nokia Lumia 1520 یک دستگاه کاملا جدید نیست چون در سال ۲۰۱۳ معرفی و عرضه شد ، اما پادشاه فبلت ها با سیستم عامل ویندوز فون محسوب می شود که دارای یک صفحه نمایش ۶ اینچی Full HD و یک پرازنده ی ۴ هسته ای ۲٫۲ گیگاهترزی با چیپ ست Snapdragon 800 می باشد .
    چیپ ست این دستگاه کمی قدیمی شده است ، اما حد اقل آن این است که این فبلت دارای سیستم عامل ویندوز فون ۸٫۱ می باشد که بسیاری از قابلیت های جدید را به این پلتفرم آورده است .بدنه ی پلی کربنات این فبلت یک تکه است ، اما فاقد ظاهری زیبا است که قاب فلزی به Note 4 بخشیده است و حقیقتا نگه داشتن آن در یک دست بسیار سخت می باشد .با دوربین ۲۰ مگاپیسکلی آن هم ساخته ی شرکت نوکیا ، ۱۰۰ درصد یکی از بهترین دوربین های گوشی های جهان را در دست خود دارید
    و در این باره هیچ حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد .

    سامسونگ در زمینه ی فبلت ها جای هیچ بحثی را باقی نمی گذارد ، چون رهبر تمام فبلت هاست .دشمنان قسم خورده ی سامسونگ در این زمینه تازه نفسانی Nexus 6 و iPhone 6 Plus هستند و اگر بخواهیم قبلی ها را هم حساب کنیم باید Nokia Lumia 1520, Huawei Ascend Mate 7 و حتی LG G3 و OnePlus One را نام ببریم .هرکسی که یک اسمارت فون بزرگ و قدرتمند می خواهد ، باید روی Note 4 هم حساب باز کند .

    چیز هایی که ما دوست داشتیم :

    صفحه نمایشی که بر روی Galaxy Note 4 قرار گرفته است فوق العاده است . وضوح تصویر QHD به ما این اطمینان خاطر را می دهد که همه چیز تیز و در اصطلاح Sharp است و تکنولوژی Super AMOLED هم رنگ ها را شاداب تر می کند .
    چشمان شما به تنهایی از شما خواهش می کنند که Galaxy Note 4 را انتخاب کنید ، و برای آن دسته از شما که اهل بازی کردن و فیلم دیدن بر روی گوشی هستند ، باید بگوییم که این فبلت برای این کار ها ساخته شده است .
    در اینجا باید نام دوربین را هم بیاورم ، چون این دستگاه تصاویری خارق العاده ای می گیرد .
    علاوه بر این ، عمر بالای باطری ، رابط کاربری نرم و طراحی ارتقا یافته با قاب فلزی باعث می شود تا همان طور که از قیمت این قبلت پیداست ، تجربه ی بی نظیر و خاصی را در اختیار شما قرار دهد .

    چیز هایی که ما دوست نداشتیم :

    اگر بخواهیم از قیمت و اندازه ی این فبلت به راحتی بگذریم باید بگوییم که یک سری چیز های دیگر هستند که از آن ها بیزاریم .
    همان طور که می دانید افراد زیادی هستند که به دلیل اندازه و قیمت بالای این فبلت ، قادر به خرید آن نیستند . این تبلت بزرگ و گران است ، اما مشکل بزرگری برای چنین دستگاهی به وجود نمیاورد .
    این فبلت هم بازار خود را دارد و سامسونگ برای هر رده ای از افراد ، دستگاهی در نظر گرفته است .

    یک طراحی فلزی جدید با یک اندازه کوچک تر می خواهید ؟ Galaxy Alpha بخرید
    آخرین تکنولوژی های سامسونگ با قیمت کمتر را می خواهید ؟ Galaxy S5 و Galaxy S5 Mini بخرید .

    قلم S Pen فراز و نشیب بسیاری را پس از معرفی اولین Galaxy Note پشت سر گذاشته است و در حالی که دقت آن به طور قابل توجهی در Galaxy Note 4 افزایش یافته است ولی خوب ، بهتر است بگوییم زیاد کاربردی نیست .
    من که خودم از آن به ندرت استفاده می کنم . مگر اینکه بخواهید بر روی اسمارت فون طراحی کنید یا به دلایلی فکر کنید که نوشتن دست خط با آن بسیار سریع تر از تایپ کردن است ( در هر صورت این گونه نیست ) ، شاید به این دلایل کمی جذاب باشد !
    سامسونگ هنوز راه زیادی برای ارتقای حسگر اثر انگشت خود دارد ، چون در هیچ حالتی به خوبی Touch ID شرکت Apple و یا سنسور اثر انگشت شرکت Huawei نمی رسد .

    سخن نهایی :

    قدرت بیشتر ، صفحه نمایش بهتر و حتی دوربین فوق العاده تر باعث شده است تا Galaxy Note 4 به یک ستاره ی فوق العاده تبدیل شود . این دستگاه بهترین فبلت جهان است .اگر شما صاحب Galaxy Note 3 هستید و با آن کار کرده اید ، نیازی به ارتقا به Galaxy Note 4 ندارید ، مگر اینکه صفحه و قدرت بهتری بخواهید . اما اگر صاحب فبلت قدیمی تر هستید و یا می خواهید به تازگی فبلت بخرید پس Galaxy Note 4 را در بالای لیست خود قرار دهید .درست است که این فبلت تا حدودی بزرگ و گران است و این در حالی است که استفاده ی واقعی از S Pen و کاربرد های آن هنوز جای سوال دارد ، اما بدانید اگر این موارد را در نظر نگیرید ، با Galaxy Note 4 خود لحظات فوق العاده ای را خواهید داشت .

    نکات مثبت: سخت افزار تحسین بر انگیز، سریع و قدرتمند، صفحه نمایش چشم نواز، دوربین قدرتمند.
    نکات منفی: استفاده از mono speaker و microUSB 2.0 که در گوشی های رده بالا کمتر دیده می شود ، مقاومتی در برابر عوامل طبیعی (آب ، و گرد و خاک) وجود ندارد ، نسبتا گران، برای بعضی از کاربران بزرگ به نظر می رسد.

    >> با تشکر از E.R.L و AlirezaX0098 <<

    (11)(0)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.