• کوچک اما قدرتمند | نقد و بررسی Sony Xperia Z3 Compact

    gsmarena_004

    نزدیک به یک سال پس از عرضه Xperia Z1 Compact توسط سونی که با مشخصاتی قدرتمند و در حد یک پرچمدار واقعی یکه تاز مدل های مینی پرچمداران بود، حال نوبت به جانشین آن، Xperia Z3 Compact است که معنی واقعی یک مدل مینی را به ما نشان دهد.

    سونی برای ساخت Z3 Compact سعی کرده بخش هایی که کاربران در Z1 Compact از آنها راضی بودند را نگه دارد و بخش هایی که نیاز به اصلاح داشتند را بهبود بخشد. زد ۳ کامپکت با وجود مجهز شدن به نمایشگر بزرگتر ۴٫۶ اینچی، همچنان به کوچکی و خوش دستی مدل قبلی است و همچنین دارای سخت افزاری قدرتمندتر و باتری ای با دوام بیشتر است.
    با این وجود به عقیده سونی قدرت سخت افزاری به حد نصاب خود رسیده، و در Z3 Compact بیشتر تمرکز بر روی نرم افزار آن بوده. و نرم افزار جاییست که میتوان قدرت سونی را یافت: زد ۳ کامپکت قابل اتصال به PlayStation 4 و عمل به عنوان نمایشگر آن را دارد. کافیست آن را با گیره مخصوص روی کنترلر DualShock پلی استیشن قرار دهید و تجربه PS4 را روی اکسپریای خود داشته باشید.
    Sony-Xperia-Z3-compact-Review-18

    Sony-Xperia-Z3-compact-Review-17
    نکته جالبی که هست اینکه سونی یک نسل از این سری را جا گذاشت و از Z1 Compact مستقیما به Z3 Compact رفت. با ما همراه باشید تا ببینیم آیا همانند این جهش در نام، تغییرات آن نیز بزرگ هستند یا خیر.

    درون جعبه زد ۳ کامپکت:

    • شارژر دیواری
    • هدست سونی MDR-NC31E با قابلیت حذف نویز (فقط در برخی مناطق)
    • دفترچه راهنما
    • کابل microUSB

    طراحی

    Sony-Xperia-Z3-compact-Review-07
    با مهاجرت دسته جمعی تلفن های هوشمند رده بالای اندروید به سمت نمایشگرهای بزرگتر، و متعاقبا ابعاد بزرگتر، تلفنی کوچک اندام و با سخت افزاری قدرتمند، Z3 Compact، محصولی قابل تحسین در دنیای اندروید است. این دستگاه در حالی دارای همان ارتفاع و پهنای مدل قبل با نمایشگر ۴٫۳ اینچی است، حال نمایشگر آن ۴٫۶ اینچی میباشد. این دستاورد به لطف کاهش حواشی اطراف نمایشگر بدست آمده و اکنون نسبت نمایشگر به بدنه آن ۷۰ درصد است. اینکه تلفنی با این ابعاد به راحتی در جیب شما قرار میگیرد و قابل استفاده با یک دست است نیز نیازی به گفتن ندارد. علاوه بر اینها، زد ۳ کامپکت نسبت به مدل قبل خود سبکتر و باریکتر نیز شده که حالا دارای ضخامت ۸٫۶ میلیمتری است.
    Z3 Compact Size
    در نگاه اول به مدل قبل خود شباهت دارد، اما اینها جزئیاتند که تفاوت ها را میسازند: اول از همه رنگهایی جذابتر و زنده تر (زد ۳ کامپکت در چهار رنگ مشکی، سفید، نارنجی، و سبز عرضه میشود) که همگی زیبا هستند و تلفن شما را خاص میکنند. اما در این مدل قاب فلزی دور تلفن نیز جای خود را به قابی از جنس پلاستیکی خاص داده که ظاهری فریبنده و نیمه شفاف دارد (و سونی آن را “rounded liquid reflection frame” مینامد). این با هرچه تا کنون دیده ایم متفاوت است و در کنار رنگبندی خاص زد ۳ کامپکت، این دستگاه بدون شک یکی از بهترین طراحی هایی را دارد که تا کنون دیده ایم.

    از نظر جنس بدنه، در بخش جلو و پشتی Z3 Compact از پنل شیشه مقاوم استفاده شده که نسبت به پنل های پلاستیکی Z1 Compact از مقاومت بالاتری برخوردار است. همچنین در این مدل رنگ بخش جلویی با پشتی هماهنگ است که پیشرفت مناسبی است. نکته جالبی در طراحی این دستگاه قرار گیری چهار قطعه از جنس پلی کربنات در چهار گوشه آن است که احتمالا سونی برای جلوگیری از صدمه دیدن دستگاه آنها را قرار داده.

    در بخش جلویی دو بلندگوی استریو قرار گرفته و به دلیل استفاده از کلیدهای نرم افزاری اندروید، هیچ کلیدی دیده نمیشود. کلیدهای سخت افزاری نیز به همراه کلید معروف پاور اسمارتفون های سونی که حال با کمی تغییر بزرگتر شده در سمت راست قرار دارند. کلید تنظیم صدا پایین کلید پاور، و کلید شاتر دوربین نیز پایینتر از همه قرار دارد. سمت چپ نیز محل قرار گیری پورت ها و راه های ارتباطی است که همگی به خوبی در زیر قاب دستگاه قرار گرفته اند و با کنار زدن بخش هایی مشخص از قاب، شاهد درگاه کارت حافظه و سیمکارت، و پورت microUSB خواهید بود. اما اگر نمیخواهید برای هر بار شارژ دستگاه این بخش ها را باز کنید، میتوانید از اتصال دهنده مغناطیسی قرار گرفته در سمت چپ دستگاه استفاده کنید که با داک شارژر مخصوص سونی کار میکند.

    در بالای دستگاه یک میکروفون و یک جک ۳٫۵ میلیمتری جدید ۵ پین دیده میشود ( نگران نباشید، با همه هدست ها سازگار است) که به عملکرد بهتر حذف نویز در هدفون ها کمک میکند. در پایین نیز یک میکروفون دیگر قرار گرفته در کنار عضو ثابت تلفن های قدیمی که اکنون فراموش شده: محل اتصال بند موبایل.

    اما یکی از برترین قابلیت های طراحی سونی، یعنی مقاومت در برابر آب و گرد و خاک را نباید از یاد برد. Z3 Compact دارای مجوز IP68 میباشد که به معنای امکان استفاده از پرچمدار کوچک سونی تا عمق ۱٫۵ متری زیر آب به مدت ۳۰ دقیقه است.

    نمایشگر
    sony-xperia-z3-compact
    اکسپریا زد ۳ کامپکت دارای نمایشگری ۴٫۶ اینچی با پنل IPS و رزولوشن ۷۲۰ × ۱۲۸۰ است که از تکنولوژی TRILUMINOS سونی بهره میبرد. شاید بعضی بگویند که کاش سونی از رزولوشن ۱۰۸۰p در این دستگاه استفاده میکرد و ۷۲۰p کافی نیست. جواب کوتاه ما خیر است – تراکم پیکسل این نمایشگر ۳۱۹ppi است که کیفیتی بسیار خوب دارد. البته گاهی در خواندن فونت های کوچک پیکسل ها به چشم می آیند، اما در استفاده روزمره و میتوان گفت همه کارها هیچ مشکلی نخواهید داشت. حال اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، نمایشگر ۷۲۰p مصرف باتری کمتری دارد و عمر باتری شما بیشتر خواهد بود.

    دقت رنگها یکی از نقاط ضعف Z3 Compact است. سونی در این دستگاه از نمایشگری با دمای رنگ سردتر و به طور چشمگیری آبی مانند استفاده کرده که دمای رنگها در آن تا ۱۰۰۰۰ کلوین میرسد (دمای رنگ مرجع ۶۵۰۰ کلوین است و هر مقدار بالاتر از آن سرد به حساب می آید). در حالت سیاه و سفید نیز در تمام میزان های روشنایی کمی به سمت آبی تمایل دارد. البته میتوانید در تنظیمات میزان رنگهای آبی، قرمز، و سبز را تغییر دهید تا به رنگهای مطلوب برسید.

    سونی همیشه در تبلیغات خود از تکنولوژی TRILUMINUS میگوید که به لطف آن Z3 Compact 30 درصد رنگهای بیشتری از استاندارد sRGB را پوشش میدهد. اما با این وجود، این یک شمشیر دو لبه است – چرا که همانند نسل های قدیمی نمایشگرهای AMOLED رنگها جذابتر نمایش داده میشوند، اما از دقت آنها کاسته میشود. و وقتی درباره وسعت رنگها صحبت میشود، بیشتر همیشه بهتر نیست. دقت رنگها در Z3 Compact ناامید کننده است!

    X-Reality سونی نیز در این تلفن به کار رفته که کنتراست تصاویر را بالا برده و رنگها را جذابتر میکند. و همانطور که حدث زدید، هنگامی که فعال است باعث کاهش دقت رنگها میشود.
    Z3 Compact Display
    طبق محاسبات ما میزان روشنایی نمایشگر زد ۳ کامپکت در بیشترین حالت به ۴۵۰ نیت میرسد. همچنین حالتی به نام ‘Adapt’ وجود دارد که میزان روشنایی را بصورت خودکار تنظیم میکند. در جمع، نمایشگر این دستگاه وضوح خوبی دارد و به خوبی در زیر نور آفتاب دیده میشود. زوایای دید نیز عالی هستند و کاهش روشنایی در این حالت کم است.

    در آخر نیز باید بگوییم که نمایشگر این دستگاه دارای حالت Glove-on است که با فعال کردن، میتوانید با دستکش از آن استفاده کنید. اما باید قبل از استفاده آن را فعال کرده باشید.

    عملکرد و رابط کاربری

    Sony-Xperia-Z3-compact-Review-16
    Xperia Z3 Compact با آخرین نسخه اندروید، ۴٫۴ کیت کت، و رابط کاربری سونی اکسپریا عرضه میشود. سونی برخلاف رقبا با دوری از امکانات اضافی که تنها جنبه تبلیغاتی دارند این رابط کاربری مرتب و بدون هیچگونه بهم ریختگی را برای اسمارتفون های خود آماده کرده که عملکرد سریعی دارد و متمایز از بقیه است. سونی برخلاف اکثر شرکت ها رابط کاربری خود را به سمت مسطح بودن نبرده اما با این وجود رابط کاربری این دستگاه قدیمی بنظر نمیرسد.

    در صفحه قفل زد ۳ کامپکت یک میانبر زیبا برای دوربین دیده میشود که با کشیدن و رها کردن آن به سمت بالا مستقیما وارد برنامه دوربین خواهید شد. همچنین هنگامی که صفحه قفل است میتوانید دوبار پشت سر هم بر روی آن ضربه بزنید تا ساعت را ببینید.

    در حالت پیشفرض دارای ۵ صفحه خانگی و والپیپر زنده سونی هستیم. در این رابط کاربری میتوان صفحه ها را حذف یا به تعداد آنها اضافه کرد. همچنین میتوان در منوی برنامه ها آنها را بر اساس نام، و یا میزان استفاده مرتب کرد.

    در نوار باز شونده نوتیفیکیشن نیز همانند اکثر دستگاه های با اندروید ۴٫۴، زبانه ای مجزا برای تنظیمات سریع وجود دارد.

    کارهای ساده نیز به خوبی و بدون مشکل انجام میشوند: نرم افزار مکالمه با سرعت بالایی اجرا میشود و مخاطبینی که بیشتر با آنها در ارتباط هستید را در بالا نمایش میدهد. همچنین میتوانید بین زبانه های شماره گیری، لیست کامل مخاطبین، و گزارش تماسها با کشیدن انگشتتان جابجا شوید (در مقایسه با بعضی دیگر شرکت ها که برای جابجایی بین این زبانه ها باید خود زبانه را لمس کنید).

    بخش پیام رسانی نیز ساده و مرتب است. و یکی از چیزهایی جالب برای ما امکان شخصی سازی صفحه کلید و برای مثال اضافه کردن دسترسی به اعداد و علامت ها توسط نگه داشتن انگشت روی بخشی خاص بود.

    در محیط نرم افزاری این دستگاه چند قابلیت جدید جالب و منحصر بفرد نیز یافت میشود. یکی از آنها امکان فیلمبرداری از صفحه نمایش دستگاه است که برای بسیاری از کاربران مفید خواهد بود و با داشتن گزینه ای برای استفاده همزمان از دوربین جلو و نمایش تصویر شما در گوشه ای از صفحه، برای تولید ویدیوهای آموزشی فوق العاده خواهد بود.

    Remote Play را به جرات میتوان بزرگترین قابلیت نرم افزاری اکسپریا Z3 Compact نامید. این قابلیت که در انحصار اسمارتفون ها و تبلت های سری Z3 سونی است، به شما امکان اتصال بیسیم کنسول پلی استیشن ۴ به تلفن را میدهد تا بازیها را بر روی آن پخش کنید. لحظه ای را تصور کنید که پلی استیشن ۴ در خانه دارید و کسی میخواهد تلویزیون تماشا کند… اینجاست که Remote Play فرشته نجات خواهد بود و به کمک شما خواهد آمد. برای ارائه تجربه ای بهتر، سونی پایه ای را نیز میفروشد که بر روی DualShock 4 (کنترلر پلی استیشن ۴) نصب میشود و میتوانید تلفن یا تبلت اکسپریای خود را روی آن قرار دهید تا با گرفتن کنترلر در دستتان، نمایشگر نیز مقابل شما باشد.

    پردازنده و حافظه
    Snapdragon 801
    وقتی نوبت به سخت افزار میرسد، Z3 Compact با مجهز بودن به چیپ ست قدرتمند اسنپدراگون ۸۰۱ که در همه پرچمداران امسال یافت میشود جای حرفی باقی نمیگذارد. دستگاهی بسیار سریع و با عملکرد بدون لحظه ای وقفه.

    مدل دقیق پردازنده MSM8974-AC است که ساختاری ۲۸ نانومتری دارد و درون آن چهار هسته Krait 400 قرار دارند که با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز کار میکنند. پردازنده گرافیکی نیز Adreno 330 است که روی ۵۷۸ مگاهرتز تنظیم شده. ۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR3 نیز تکمیل کننده این مجموعه قدرتمند است.

    همچین سخت افزاری زد ۳ کامپکت را به دستگاهی فوق العاده برای بازی ها تبدیل میکند. و علاوه بر اینها، رزولوشن نمایشگر که ۷۲۰p است فشار کمتری را به پردازنده وارد، و به اجرای روان تر بازی ها کمک میکند. همانطور که در تصاویر میبینید عملکردی فوق العاده داشته و از اکثر پرچمدارها بهتر عمل کرده.
    Z3 Compact Benchmarks

    اینترنت و ارتباطات

    سونی در پرچمدار کوچک خود از مرورگر Chrome بصورت پیشفرض استفاده کرده که همگی با آن آشنا هستیم. این مرورگر به خوبی برای هر نوع دستگاهی بهینه شده که به همین دلیل مشکل خاصی در هنگام وبگردی با زد ۳ کامپکت مشاهده نشد.

    از نظر امکانات ارتباطی، میتوان گفت هیچ چیزی از قلم نیفتاده. Z3 Compact از ارتباط ۴G LTE پشتیبانی میکند و دیگر گزینه های ارتباطی عبارتند از: Wi-Fi دو کاناله، بلوتوث ۴٫۰، GPS، و NFC. لازم به ذکر است که این دستگاه ازUSB Host و رادیو FM نیز پشتیبانی میکند.

    دوربین
    Sony-Xperia-Z3-compact-Review-09
    Z3 Compact دارای دوربینی ۲۰٫۷ مگاپیکسلی به همراه یک فلش LED در پشت، و دوربینی ۲٫۲ مگاپیکسلی در جلو است. دوربین پشتی دارای سنسوری ۱/۲٫۳ اینچی میباشد که نسبت به همه آنهایی که در دستگاه های اندرویدی به کار رفته اند بزرگتر است. در مقایسه، نسبت به اندازه متوسط برای یک پرچمدار که ۱/۳ است، ۶۴ درصد بزرگتر است. و در همین حال به دلیل تعداد بالای پیکسلها (۲۰٫۷ مگاپیکسل)، اندازه هر پیکسل نیز بسیار کوچک شده (۱٫۱ میکرون). از نظر لنز نیز لنز G 25 میلیمتری سونی که در این دستگاه به کار رفته یکی از وسیع ترین لنزهاییست که تا بحال در تلفن های اندرویدی دیده ایم و برای عکاسی از مناظر یا حتی محیط داخل خانه فوق العاده است. چرا که محیط بیشتری را نسبت به خیلی از دوربین ها پوشش میدهد. در کنار اینها با دیافراگم f/2.0، یکی از سریعترین دوربین ها خواهد بود.

    برنامه دوربین زد ۳ کامپکت نسبت به آنچه در پرچمدارهای پیشین سری Z سونی دیده بودیم تفاوت چندانی نکرده. در این برنامه حالت های عکاسی و تنظیمات فراوانی قرار گرفته. اما تنظیمات فراوان ضرورتا یک چیز خوب نیست: این گاهی باعث سردرگمی شما میشود و برای فعال سازی یک حالت ساده، باید میان چند منو جابجا شوید. برای مثال برای تصویر برداری بصورت HDR، باید ابتدا حالت تنظیمات دستی را فعال، و سپس رزولوشن را روی ۸ مگاپیکسل تنظیم کنید. در واقع برای آموزش پیچیدگی های دوربین زد ۳ کامپکت یک دفترچه جداگانه لازم است! اما برای کسانی که فقط میخواهند یک تصویر عالی تحویل بگیرند و حوصله واکاوی محیط این برنامه را ندارند حالت “Superior Auto” را پیشنهاد میکنیم که در اکثر مواقع تصویری عالی ثبت میکند. این حالت بصورت پیشفرض تصاویری ۸ مگاپیکسلی ثبت میکند که از پردازش پیکسل های تصویر ۲۰ مگاپیکسلی بدست می آیند تا کیفیت کلی آنها بهتر باشد. و واقعا اکثرا این تصاویر ۸ مگاپیکسلی از کیفیت بیشتری نسبت به تصاویر ۲۰ مگاپیکسلی با تنظیمات نامناسب برخوردارند، و البته حجم کمتری نیز دارند. مشکلی که مشاهده شد، تصاویر ۲۰ مگاپیکسلی دوربین معمولا نویز بیشتری نسبت به ۸ مگاپیکسلی ها دارند.

    اما برای علاقه مندان دوربین حالت دستی (Manual Mode) بسیار مفید خواهد بود: میتوانید رزولوشن را از ۲۰ تا ۸ مگاپیکسل و یا کمتر انتخاب کنید؛ میتوانید نور ورودی، میزان روشنایی، ISO، و حالت های فوکوس را تغییر دهید. همچنین میتوانید تثبیت کننده دیجیتال را خاموش یا روشن کنید. همه اینها روی کاغذ امکانات بسیار مناسب و کارآمدی هستند. اما متاسفانه در منوهای تو در توی برنامه دوربین قرار دارند که پیدا کردن آنها میتواند آزار دهنده باشد. (باید به یاد داشته باشید که کدام حالت را در کدام منو پیدا کنید!)

    اینها تقریبا تمام حالت های عکاسی و فیلمبرداری دوربین هستند: قابلیت واقعیت افزوده که با تحلیل تصویر، افکت یک دایناسور را به آن اضافه میکند. گزینه ای برای پخش زنده ویدیو در یوتوب که پس از رفع موانع میتواند بسیار مفید باشد. همچنین میتوانید فیلترهای متعددی را به تصاویر اضافه کنید. قابلیت Sound Photo به شما امکان ضبط صدای خود همراه با عکاسی را میدهد و با Multi Camera میتوانید بصورت همزمان با دو دوربین جلو و پشت فیلمبرداری کنید. همچنین میتوانید بعضی از تنظیمات را با یکدیگر ترکیب کنید: برای مثال حالت Burst Shot امکان تصویربرداری سریع و پشت سر هم را فراهم میکند. اما با فعال کردن حالت Timeshift در کنار آن، دوربین قبل از فشردن کلید شاتر شروع به عکس برداری میکند.

    اما کیفیت تصاویر؛ همانطور که گفتیم، ما حالت ۸ مگاپیکسلی Superior Auto را پیشنهاد میکنیم. تصاویر در این حالت بسیار خوب بنظر میرسند، رنگها زنده هستند و شاهد جزئیات زیادی در آنها هستیم. البته تصاویر “عالی” نیستند و گاهی (به ندرت) دوربین رنگها را اشتباه نشان میدهد (در تصویر ماشینها که کمی رنگها به آبی متمایل هستند مشخص است). اما با آنچه اکثر پرچمدارها ارائه میدهند برابر است. در محیط بسته کیفیت تصاویر بسیار خوب است، رنگها بالانس هستند، و میزان نویز معقول است. با فعال شدن فلش، رنگها کمی به سمت آبی متمایل میشوند (بدون حالت Dual-Tone flash)، اما در جمع کیفیت تصاویر بسیار خوب است. تصاویر نمونه دوربین:

    Manual-mode-20MP

    Sony-Xperia-Z3-Compact-Review-085-samples.JPG

    Sony-Xperia-Z3-Compact-Review-081-samples.JPG

    حالت Panorama از نقاط ضعف و ناامید کننده میباشد – تصاویر رزولوشن پایینی دارند، و جزئیات کمی در آنها مشاهده میشود. سونی همچنین امکان انتخاب ISO 12800 را به زد ۳ کامپکت آورده تا در نور کم و حتی تاریکی مطلق بتوانید عکاسی کنید.

    دوربین جلو نیز همانطور که گفتیم ۲٫۲ مگاپیکسلی است که عملکردی عالی دارد.

    اما کیفیت فیلمبرداری چطور است؟ سونی به Z3 Compact امکان فیلمبرداری ۴K را اضافه کرده که فوق العاده است. اما پس از ۵ دقیقه فیلمبرداری مشاهده شد که تلفن داغ شده و هشداری بر روی صفحه نمایش داده شد که به دلیل گرمای زیاد باید از برنامه دوربین خارج شوید. در فیلمبرداری با این رزولوشن رنگها چشم نواز هستند و جزئیات زیادی در تصویر دیده میشود. اما این حالت از لرزشگیر دیجیتال پشتیبانی نمیکند و لرزش های زیادی در تصویر دیده خواهد شد.

    چند رسانه ای

    در کنار مجموعه برنامه های گوگل، چند برنامه ساخت سونی نیز دیده میشود که جایگزین آنچه در اندروید خالص داریم شده اند. برنامه Album سونی یک گالری مرتب است که به شما امکان بزرگنمایی مجموعه تصاویر را با لمس دوگانه میدهد. همچنین چند ابزار ویرایش تصویر ابتدایی در آن گنجانده شده.

    سونی برنامه Walkman خود را برای پخش موسیقی در زد ۳ کامپکت گذاشته. جدا از تمام کارهای معمولی که هر برنامه پخش موسیقی انجام میدهد، برنامه واکمن چند قابلیت جالب و جدید دارد. یکی از آنها پشتیبانی از موتور بهبود دیجیتال صدای (DSEE) کدک HX است. این کدک به شما امکان پخش فایلهای صوتی با بالاترین کیفیت را میدهد. در کنار جک جدید ۵ پین برای هدست، اگر از هدست MDR-NC31EM سونی که در برخی مناطق همراه با تلفن عرضه میشود استفاده کنید میتوانید بهترین تجربه گوش دادن به موسیقی را داشته باشید.

    خوشبختانه سونی با افزایش میزان صدای خروجی از بلندگوها یکی از مشکلات موجود در مدل قبل، Z1 Compact را رفع کرده. در بخش جلویی Z3c دو بلندگوی استریو قرار گرفته که سونی آنها را “S-Force Front Surround” مینامد. اینها نمونه آنچه شش ماه قبل در Z2 دیده بودیم هستند.از نظر کیفیت صدا، باید بگوییم که صدا کمی خفه به نظر میرسد و این احتمالا بدلیل ضدآب بودن تلفن است. در واقع اگر صدا واضح تر بود و عمق بیشتری داشت بهتر بود.

    برنامه پخش ویدیو سونی نیز مناسب است و کار را راه می اندازد. از قابلیت های جالب این برنامه نمایش لحظاتی کوتاه از هر ویدیو در حالت گالری است که بدین صورت میتوانید از محتوای ویدیو مطلع شوید. پشتیبانی آن از کدک ها بسیار خوب است و تقریبا هر فایلی را بدون مشکل پخش میکند.

    کیفیت مکالمه
    Sony-Xperia-Z3-compact-Review-08
    کیفیت مکالمه در Z3 Compact بسیار خوب است. صدای خارج شده از گوشی بلند هستند، و وضوح آنها خوب است، اما عالی نیست – میتوان آهنگ طبیعی صدای مخاطب را تشخیص داد. اما آنها کمی خفه هستند.

    در جمع کیفیت مکالمه را میتوان عالی دانست. میکروفون صدای شما را با وضوح و شدت مناسبی انتقال میدهد. در واقع دو میکروفون در بدنه جایگذاری شده.

    عمر باتری

    سونی در پرچمدار کوچک خود از باتری بزرگ ۲۶۰۰ میلی آمپری استفاده کرده که سونی قول ۲ روز عمر باتری را برای آن داده. زمان مکالمه با ارتباط ۳G آن ۱۴ ساعت، ۱۰ ساعت پخش ویدیو، و ۱۱۰ ساعت پخش موسقی بدون وقفه است.

    ما نیز تست های خود را بر روی زد ۳ کامپکت انجام دادیم. در این تست ها از اسکریپت مخصوصی استفاده میشود که استفاده ای مداوم، مشابه استفاده روزمره را شبیه سازی میکند. اما مشکلی که هست، در این تست ها برخلاف استفاده روزمره هیچ وقفه ای در استفاده وجود ندارد. پس آنچه در استفاده روزمره خواهید داشت گاهی از اینها نیز بهتر خواهد بود. نتایج تستها فوق العاده هستند: Z3c بیشترین عمر باتری را در بین تمام اسمارتفون ها (نه فبلت ها) داشت و در تست انجام شده ۱۰ ساعت و ۲ دقیقه روشن ماند. این صحت ادعای سونی را نشان میدهد که تا ۲ روز میتوانید از زد ۳ کامپکت استفاده کنید.
    Z3 Compact Battery Life
    بسیار جای خوشحالی است که سونی حالت جدید Ultra STAMINA Mode را به تنظیمات تلفن اضافه کرده که با فعال سازی آن صفحه سیاه و سفید میشود و تنها کارهای مهم قابل انجام خواهند بود. این بسیار به آنچه سامسونگ در گلکسی اس ۵ معرفی کرده بود شباهت دارد. هنگامی که ۴۰ درصد از باتری شما شارژ شده باشد، با فعال سازی این حالت تلفن بیش از ۴ روز شما را همراهی خواهد کرد.

    در حالتی که Ultra Stamina فعال باشد این برنامه ها کار میکنند: تماس گرفتن، پیام دادن، لیست مخاطبین، دوربین، گالری، تقویم، ساعت، ماشین حساب، و رادیو FM. یکی از نقاط ضعف این حالت نسبت به رقبا این است که هنگام غیر فعال کردن آن مجبور به ریستارت کردن تلفن هستید.

    ما همچنین یک تست دیگر برای محاسبه زمان شارژ شدن کامل دستگاه انجام دادیم. متاسفانه در این تست شاهد عملکردی چندان عالی از زد ۳ کامپکت نیستیم. زمان شارژ کامل باتری ۲۶۰۰ میلی آمپری این دستگاه ۳ ساعت و نیم است که تقریبا زیاد است و قابل مقایسه با باتری نوت ۴ که در تنها ۱ ساعت و نیم شارژ میشود نیست.
    Z3 Compact Battery charging time

    جمع بندی

    سونی در Xperia Z3 Compact فرمول موفقیت Z1 Compact را برداشته و آن را از همه جهات بهتر کرده. پنل شیشه ای جدید با کیفیت تر است و حس بهتری به شما میدهد، رنگبندی ها زنده تر هستند، دستگاه باریکتر و سبکتر شده، با وجود حفظ ابعاد کوچکش اندازه نمایشگر به ۴٫۶ اینچ رسیده؛ پردازنده جدیدتر و قدرتمند تر اسنپدراگون ۸۰۱، دوربین عالی، و باتری فوق العاده ای که از اکثر دستگاه ها بهتر عمل میکند.

    در کنار همه اینها، Z3 C با قیمت ۴۹۹ یورو، ۲۵ درصد از رقیب مستقیم خود ارزان تر است – گلکسی آلفا که ۵۹۹ یورو قیمت گذاری شده. گلکسی آلفا از نظر امکانات و کیفیت ساخت شاید در حد زد ۳ کمپکت باشد. اما با این قیمت بازی را از پیش باخته است!

    در سرزمین “Mini” ها ، One Mini 2 شاید بهترین جایگزین برای زد ۳ کمپکت باشد: طراحی بی نقص این اسمارتفون یک برگ برنده به حساب می آید و بر خلاف برادر بزرگ خود از دوربینی عالی بهره میبرد که البته از زد ۳ کمپکت ضعیفتر است. گلکسی اس ۵ مینی نیز دستگاه خوبی است اما فاقد طراحی با کیفیت و اعلا است. هر دو جایگزین نامبرده سخت افزاری میان رده و البته قیمتی پایینتر دارند.
    Z3 Compact Rivals
    تلفنی دیگر با همین ابعاد که نباید آن را فراموش کرد آیفون ۶ است. اما متاسفانه آیفون ۶ بسیار گرانتر از زد ۳ کامپکت است. آیفون ۵ اس نیز با وجود گذشت یک سال از عمرش هنوز جایگزینی مناسب، زیبا، و قدرتمند است.

    (۶)(۰)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.