• کدام دستیار مجازی برتر است؟ Google Now ،Siri، و یا Cortana؟

    assistents-collage

    دستیاران مجازی… هیچ کس نمیداند اینها در آینده به کجا خواهند رسید. اما چیزی که مشخص است، این قابلیت در هر سه سیستم عامل برتر دنیای موبایل (ویندوزفون، اندروید، و آی او اس) بسیار مورد توجه قرار گرفته و گوگل و مایکروسافت و اپل حداکثر تلاش خود را میکنند تا بهترین تجربه را در اختیار کاربر قرار دهند. اخیرا همه نگاه ها به سوی Google Now و Siri بوده که سالهاست در این بخش رقابت دارند. اما مایکروسافت نیز با معرفی Cortana در ویندوزفون ۸٫۱ وارد میدان نبرد دستیاران مجازی شد. در اینجا میخواهیم نگاهی دقیق به این سه دستیار مجازی داشته باشیم تا ببینیم کدام یک عملکرد بهتری دارد. اما اجازه دهید قبل از شروع مقایسه، نگاهی داشته باشیم به گذشته آنها.

    اول از همه با دستیار مجازی اپل، Siri شروع میکنیم- در سال ۲۰۱۱ همراه با iPhone 4S معرفی شد. اولین در نوع خود بود و البته امکانات کمتری نسبت به امروز داشت. سال بعد (۲۰۱۲) نیز گوگل Google Now را با اندروید ۴٫۱ جلی بین معرفی کرد که با سرعت و دقت بالای خود و کارتهای معروفش که اطلاعات آب و هوا و ترافیک و ورزشی را در اختیارتان قرار میدادند به رقیبی سرسخت برای سیری تبدیل شد. اما اگر بخواهیم دقیق باشیم، باید مایکروسافت را اولین در این زمینه بدانیم. چرا که بیش از یک دهه دستیاران مجازی (نه به شکل کنونی) در سیستم عامل هایش یافت میشد.

    و حالا میبینم کرتانا با وجود اینکه در نسخه بتا است، و فقط در امریکا در دسترس است، عملکردی عالی دارد و به رقیبی جدی برای سیری و گوگل ناو تبدیل شده است.

    حالا بیایید این سه دستیار مجازی را در مقابل هم قرار دهیم و ببینیم کدام یک قدرتمندتر، دقیقتر، و سریعتر است…

    چی گفتی؟! موتور تشخیص صدا

    بله؛ اولین بخش این مقایسه تشخیص صداست. دلیل آن نیز مشخص است. بدیهی است که اگر دستیار شما نتواند آنچه میگویید را تشخیص دهد، چه فایده ای دارد؟ البته در اینجا هر سه دستیار صدا را به خوبی تشخیص میدهند اما با یکدیگر مساوی نیستند.

    Google-Now-vs-Siri-vs-Cortana-voice-recognition
    در اینجا بدون شک سیری از بقیه ضعیف تر است! با وجود اینکه به موتور تشخیص صدای قدرتمندی مجهز است، اما هنوز هم به خوبی کرتانا و گوگل ناو نیست. و آنچه آن را بدتر کرده، Google Now و Cortana هر دو آنچه را شما کمی ناواضح بگویید، با توجه به مهفوم اصلاح میکنند. اما Siri تنها به آنچه شما شنیده اید بسنده میکند و هیچ اصلاحی در کار نیست. حتی اگر جمله نادرست یا بی مفهوم باشد.

    اما از بین دو مورد برتر، یعنی گوگل ناو و کرتانا، باید بگوییم که با اختلاف بسیار کمی گوگل ناو برتری دارد.

    مفید بودن

    در موازات بخش قبل، حتی اگر دستیار مجازی به خوبی متوجه آنچه گفتید شود، باید پاسخی مناسب برای آن داشته باشد. و همانطور که میدانید، دستیاری بهتر است که شما کار کمتری انجام دهید و بیشترین استفاده را ببرید.

    این بخش از بقیه پیچیده تر است. در ابتدا باید ببینیم واقعا منظور از مفید بودن چیست؟ آنچه ما مفید مینامیم دستیاری است که بتواند بیش از کارهای پایه مانند اجرای برنامه، تنظیم قرار ملاقات، یا تماس و پیام دادن به مخاطبین را انجام دهد. مطمئنا اینها بسیار مهم هستند. اما اینکه Google Now جوابی دقیق برای سوالی مانند “When is Independence Day” دارد، یا اینکه میتوانید به Siri نحوه تلفظ نامتان را آموزش دهید نیز جای خود را دارد. همچنبن انجام کامل دستورات بدون نیاز به تنظیمات اضافی که بصورت دستی کامل میشوند اهمیت دارد. برای مثال در تنظیم یک یادآور، سیری بدون سوالی اضافی آن را برای شما انجام میدهد. اما Google Now برخلاف Siri سوال های زیادی از شما میپرسد.
    Google-Now-Vs-Siri-Vs-Cortana-Statue
    در واقع دستیار مجازی باید پر صحبت باشد و متوجه شود موضوع صحبت به کدام سمت میرود. متاسفانه Siri در اینجا نیز با وجود اینکه عملکرد خوبی دارد، به خوبی Google Now که پرحرف ترین آنهاست نیست. اما Cortana ساکت ترین دستیار ماست و اکثرا فقط اطلاعات را نمایش میدهد و چندان صحبت نمیکند. یکی از مهمترین قابلیت ها سوال های پشت سر هم است که در حال حاضر تنها Google Now از آن پشتیبانی میکند. برای مثال اگر از آن بپرسید “پایتخت آلمان کجاست؟” (What’s the Capital of Germany)، میتوانید پس از دریافت پاسخ بدون ذکر نام آلمان بپرسید “جمعیت آن چقدر است؟” (What’s the population) و گوگل میفهمد که منظور شما همان برلین پایتخت آلمان است. همچنین میتوانید سوال های دیگری مانند وضعیت آب و هوا، نقشه آن محل و… را به این صورت بپرسید. اما کرتانا و سیری هر یک از این سوال ها را بصورت یک موضوع جدا تشخیص میدهند و فقط چند حالت از پیش تعیین شده توسط سازنده مانند تنظیم یادآور را مانند Google Now انجام میدهند.

    از سوی دیگر، Cortana قابلیتی بسیار جالب دارد: امکان یادآوری هنگام ارتباط با شخصی خاص. بدین صورت که اگر بخواهید هنگام ارتباط با شخص X به او تبریک بگویید، کرتانا در صورتی که ارتباط (تلفنی یا پیام) از طرف شما یا شخص مقابل برقرار شود به شما یادآوری خواهد کرد. این قابلیت در حال حاضر تنها در کرتانا یافت میشود که یک برگ برنده به حساب می آید.

    یکی دیگر از قابلیت ها که باز هم در انحصار Google Now است، امکان فعال سازی آن توسط دستور صوتی “Ok Google” از صفحه خانگی اندروید ۴٫۴ (کیت کت) است. Siri در iOS 8 که به تازگی عرضه شده قابلیتی مشابه مورد ذکر شده دارد اما تنها هنگامی که در محیط Siri هستید کار میکند و از صفحه خانگی نمیتوانید با دستور صوتی آن را فعال کنید. Cortana نیز تنها با لمس طولانی کلید جستجو در ویندوزفون ۸٫۱ فعال میشود.

    گستردگی

    شکی در اهمیت محدوده سوالاتی که دستیار شما پاسخ میدهد نیست. هرچه این محدوده گسترده تر باشد، کار شما آسانتر خواهد بود.

    در حالت کلی Google Now جلوتر از بقیه است. به ندرت پیش می آید که متوجه منظورتان نشود. کلمه ها و اشیاء را تعریف میکند، حواسش به قرارها و رزروهای شما هست، اطلاعات پرواز را در اختیارتان قرار میدهد، و شما را از عملکرد تیم های ورزشی مورد علاقتان با خبر میکند. همچنین میتوانید در مورد یک محل، اطلاعات غذایی خوراکی ها، و یا بازیگران و موسیقی متن فیلم مورد علاقتان از آن سوال کنید. اگر بخواهیم عادل باشیم، Siri و Cortana نیز برای این سوالها پاسخ دارند اما به نظر ما به خوبی Google Now این کار را نمیکنند و در مقایسه، پاسخ ها به گستردگی پاسخ های دستیار گوگل نیستند و معمولا اطلاعات را باید خودتان بخوانید (بیشتر در کرتانا) و مانند یک جستجوی معمولی در اینترنت است.
    scope
    قطعا نحوه نمایش اطلاعات نیز مهم است. زیرا در اکثر پرسشها، پاسخی کوتاه شنیده، و در کنار آن بصورت خلاصه و مفید (بصورت جدول در Siri، و متن و تصویر در Google Now و Cortana) اطلاعاتی نمایش داده میشود. Google Now در هنگام نمایش اطلاعات امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار میدهد. برای مثال هنگامی که درباره Statue of Liberty از آن بپرسید، در کنار تصاویر و توضیحات، میانبرهای مربوط به مسیریابی تا آن محل، وبسایت، و یا تماس تلفنی با آن را خواهید داشت. Google Now همچنین از سوال های بیشتری درباره نقاط مختلف جهان پشتیبانی میکند. این در حالیست که Siri فقط سوالهای درباره مناطق تحت پوشش را پاسخ میدهد. حتی اگر سوال ها ساده باشند و نیازی به پشتیبانی نداشته باشند.

    وقتی Google Now چیزی برای گفتن ندارد!

    شاید اگر زیاد با دستیاران مجازی آشنایی نداشته باشید تا اینجا مطمئن شده اید که برتری با Google Now است. با وجود اینکه این تفکر در کل درست است، اما در یک بخش دستیار گوگل کاملا شکست خورده است: داشتن روح و شخصیت. Google Now در اینجا مانند روباتی است که فقط کار میکند و هیچ سرگرمی یا روحیه ای ندارد.

    اما دو دستیار مجازی دیگر، Siri و Cortana هر دو امکانات سرگرم کننده و جالبی دارند که در تصاویر بالا برخی از آنها نشان داده شده اند. برای مثال، آیا میدانستید کرتانا میتواند آواز بخواند؟ بله! اگر از او درخواست کنید، برای شما آواز میخواند. و همانطور که گفته بودیم، میتوانید به سیری نحوه صحیح تلفظ نامتان را آموزش دهید. سیری تاریخ تولد شما را نیز به یاد دارد. هردوی آنها اگر ازشان بپرسید، میگویند از شما خوششان می آید و حتی اگر درخواست کنید برای شما لطیفه ای تعریف میکنند. هیچ یک از اینها در Google Now کار نمیکنند و تنها درخواست شما را در اینترنت جستجو میکند.

    سرعت

    واقعا مشکل است که بگوییم کدام یک از این سه دستیار مجازی سریعتر است. در مقایسه آنها بسیار به هم نزدیک هستند اما کاملا برابر نیستند.

    دلیل اصلی تفاوت ها این است که گوگل، مایکروسافت، و اپل هر سه دستیارهای خود را به شکلی متفاوت برنامه ریزی کرده اند. و به همین دلیل اطلاعات دریافتی از آنها متفاوت است. Google Now معمولا پاسخ هایی جامعتر میدهد، Cortana کوتاه ترین پاسخ ها را در اختیارتان قرار میدهد و Siri نیز در میانه است و با توجه به درخواست شما ممکن است مانند دستیار گوگل پاسخ کامل و جامع بدهد و یا مانند دستیار مایکروسافت پاسخی کوتاه.

    اما با توجه به جدول زیر، Google Now سریعتر از Siri، و آن هم سریعتر از Cortana است. در جدول زیر میتوانید زمان مورد نیاز برای پاسخ به سوال ها را ببینید. این زمان از لحظه گفتن درخواست توسط ما، تا لحطه نمایش آن توسط دستیارهای مجازی است. همانطور که میبینید با وجود تفاوت در زمان ها، این تفاوت ها بسیار اندک هستند.
    table-smallified
    بله؛ درست است که کرتانا در رده سوم قرار گرفته. اما نباید به آن سخت بگیریم و انتظار زیادی داشته باشیم. چرا که این سیستم در حال حاضر تنها در امریکا کار میکند و در نسخه BETA است. پس تا زمان خارج شدن آن از این نسخه، مایکروسافت مطمئنا بهبودهای زیادی در آن اعمال خواهد کرد که سرعتش نیز افزایش خواهد یافت.

    جمع بندی و انتظارات

    در جمع بندی، این به انتظارات شما از یک دستیار مجازی بستگی دارد. اگر یک دستیار حرفه ای میخواهید که سریع و دقیق به شما پاسخ دهد، Google Now برترین انتخاب است. بخصوص اینکه بدون درخواست نیز اطلاعات سودمندی مانند وضعیت آب و هوا و زمان خروج از خانه برای رسیدن به پروازتان را در قالب کارتهایی به شما نشان میدهد.

    یکی از دلایل اصلی برتری Google Now این است که ما روزانه از گوگل برای جستجوها در اینترنت استفاده میکنیم و واقعا قدرتمند ترین موتور جستجو گوگل است. پس اگر Google Now پاسخی در قالب تنظیم شده برای سوال شما نداشت، مستقیما آن را در گوگل جستجو میکند که باز هم کار شما را آسان کرده است. همچنین گوگل با عرضه Android Wear بر پایه Google Now برای ساعت های هوشمند که مورد استقبال شرکت های سازنده قرار گرفته، این سیستم را بیش از پیش به جلو برده.

    اما Siri… با وجود اینکه در جمع از Google Now ضعیفتر است، نمیتوان این واقعیت را تکذیب کرد که اپل هر محصول یا سرویسی را بسازد، یک نمونه عالی از آن خواهد بود. و سیری نیز همینطور است. هنگام کار با آن احساس میشود که سیری شخصیت دارد. اما متاسفانه ظاهرا اپل آن را در اولویت های خود قرار نداده و هر ساله تنها چند دستور جدید به امکاناتش اضافه میشود. البته بجز امسال که در iOS 8 امکان باز هم نه چندان بزرگ فعال سازی با دستور صوتی “Hey Siri” اضافه شده.

    حالا که صحبت از شخصیت دستیارها شد، نباید Cortana را از قلم بیاندازیم. به هرحال او میتواند آواز بخواند! که خیلی جالب است. اما نشان دهنده این نیز هست که مایکروسافت قصد تبدیل آن به عضوی کلیدی در ویندوزفون (و شاید ویندوز) را دارد. با توجه به اینکه کرتانا هنوز در نسخه بتا است، برای دیدن نسخه نهایی آن بسیار شگفت زده ایم و باید دید در آن موقع چه قدرتی خواهد داشت.

    در انتها، واقعیتی هست که این دستیارهای مجازی تاثیر چندانی در جهت گیری کاربران به سمت یک سیستم عامل ندارند. البته اگر یک سیستم عامل فاقد همچین قابلیتی باشد، در انتخاب آن تاثیر گذار است. اما فعلا همانند ساعت های هوشمند، این اعضای کمکی کوچک جای زیادی برای پیشرفت دارند و سقفی هم برای این پیشرفت وجود ندارد. اما اگر هم بدبین باشیم میتوان آنها را تنها یک موتور جستجوی کمی پیشرفته نامید. نه یک دستیار مجازی!

    شما از کدام یک از این سه دستیار استفاده میکنید؟ به نظر شما کدام یک از بقیه برتر است؟

    (۵)(۱)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. عالی بود حامد جان خسته نباشی 😉
    کلمه دستیار یکم زوده به نظر من. به خصوص برای گوگل ناو. هر کدوم نکات قوت خودشون رو دارن و سخته بگیم کدوم کامل تره.

    (۲)(۰)
  2. واقعا شما دارین گوگل نو رو جزو دستیارهای صوتی نام میبرین
    من چند باز از گوگل نو و کورتانا سوال کردم گوگل نو زده تو گوگل سرچ کرده کورتانا دقیقا همه چیو گفته
    صدای کورتانا رو بشنوید انگار یه آدم واقعی با یه احساس واقعی داره حرف میزنه
    من شاید فقط به خاطر کورتانا از اندروید برم به ویندوزفون البته اگر به ویدوز ۹ بیاد که هیچی

    (۱)(۱)
    • حامد هردانی
      حامد هردانی

      احتمالا Google Now توی تلفن شما فعال نبوده... چون جدیدا این سرویس توی ایران کار نمیکنه و وقتی فعال نباشه چیزی که میپرسید رو فقط توی گوگل سرچ میکنه...
      طبق تجربه دیدم که این سرویس توی اکثر رام های کاستوم کار میکنه و مشکلی نداره. در حالت عادی در ایران کار نمیده.

      (۰)(۰)
      • پس در حالت عادی شما هم نباید این پست رو میذاشتین
        چه فایده وقتی تو ایران کار نمیکنه شما میاین و این پستای مقایسه رو میذارین ؟؟؟

        (۰)(۰)
        • حامد هردانی
          حامد هردانی

          اما خیلی از کاربرای اندروید رام کاستوم نصب هست روی گوشیشون و از این سرویس استفاده میکنن...
          روش هایی هم هست که این سرویس رو بشه فعال کرد که یکم پیچیدست.

          (۰)(۰)
  3. نقد خوب بود ولی از نظر من یکمی تعصب هم توش دخیل بود
    گوگل ناو از نظر من اصلا سر تر از کورتانا و مخصوصا سیری نیست! سیری خیلی سر تره به نظر من چون واقعا احساس میکنی یه شخص اونور هست که داره جواب میده بت ، من اصلا این مقایسه رو قبول ندارم ، سیری قابلیت های خیلی خیلی خیلی خیلی زیادی داره که بقیه ندارن
    البته اس وویس رو هم باید میزاشتین یکم میخندیدیم ، کلا شوته!

    (۱)(۰)
  4. الان کرتانا هم از سیری سره و هم از گوگل ناو.
    کرتانا موقع هایی که در یک اداره هستی و نمی تونی باهاش حرف بزنی میتونی بصورت متنی بهش چیزی رو بگی اما در سیری اینطور نیست.
    وقتی با کرتانا حرف میزنی انگار داری با یک آدم حرف میزنی اما در سیری کاملا ماشینی و مصنوعی بودن مشخصه.
    کرتانا و سیری هر دوتاشون حس شوخ طبعی دارند اما گوگل ناو نه !
    در کل بخوایم نتیجه گیری کنیم کرتانا اوله بعد سیری بعد گوگل ناو.

    (۱)(۱)
  5. توی این مقاله کاملا مشخصه که شما طرفداری گوگل ناو رو کردین.
    و خواهشا در جواب به من نگین اینطور نیست....

    (۰)(۱)
    • درود. این مطلب ترجمه شده از فون آرنا هست و اگر ضعفی درش یافت میشه اول از همه اونل هستن که باید پاسخ گو باشن!

      (۰)(۰)