• همکاران مکانیک رویو! | نقد و بررسی Bad piggies

    BP

    نمی توان درمورد عناوین کژوال موبایل صحبت کرد، و اسمی از Rovio (رویو) نیاورد! محبوبیت بیش از حد سری Angry Birds ، این استدیو را تقریبا با همه ی سنین و اغلب گیمرها (casual, core, hardcore) آشنا کرد. گرچه رویو در سری AB از یک المان بیشترین استفاده را کرد و با عوض کردن لوکیشن ها و شخصیت ها، چندین نسخه را منتشر کرد، اما در نهایت کلیشه ای شدنش هم نتوانست جلوی رکورد شکستن های پیاپی اش را بگیرد. البته در میان عناوین رویو، TT هم سربلند بیرون آمد و نشان داد رویو به AB محدود نمی شود. در حاشیه های AB ، رویو تصمیم گرفت که از این عنوان محبوب (فرانچایز) نهایت استفاده را ببرد و از آنجایی که با سود آوری نسبی AB دلش خنک شده بود(!) ، عنوان اصطلاحا “اسپین آف” جدیدی خلق شد به نام Bad piggies !

    Publisher: Rovio Entertainment
    Developer: Rovio Entertainment
    Producers: Petri Järvilehto, Mikael Hed, Jaakko Haapasalo
    Designers: Markus Tuppurainen, Peter Urbanics
    Programmers: Marco Rapino, Miika Virpioja, Mauricio Hollando, Jussi Markkanen
    Composers: Ilmari Hakkola
    Engine: Unity 3D
    Platform: Android, iOS, Windows, Mac OS X, BlackBerry 10, Windows Phone
    Release date: September 27, 2012
    Genre: Puzzle Platformer

    نمی دانم چرا رویو از چنین صفت هایی استفاده می کند! “بد” و “خشمگین” در اولین نگاه (فرض کنید تا الان از سری AB و BP خبری نداشته اید، البته واقعا سخت است تصورش!) هیچکدام از این صفت ها نمی تواند محبوبیت این دو سری را برای هواداران به خوبی توصیف کند. البته هردو یک درون مایه طنز دارند که در نوع خود جالب است. گرچه تا کنون با پرنگان خشمگین ارتباط برقرار کرده ایم ، اما سخت است که شخصیت منفی یک سری محبوب را ، اکنون کارکتر اصلی بدانیم.

    وابستگی به AB
    همانطور که گفتیم ، از آنجایی که رویو ارتباط خوبی بین عناوینش ایجاد کرده است، می توان بیان کرد که سخت است برایش که با منبع مالی محدود به عنوان یک استدیو indie اصیل، برود به سوی خلق IP های جدید. این هماهنگی و اتحاد بین عناوین را تقریبا در همه ی سری بازی های رویو می توان درک کرد. برای مثال معمولا در آحرین page مراحل، می توانید اقدام به دانلود سایر نسخه های سری AB و یا سایر بازی های این شرکت کنید. همچنین در اواخر مراحل TT نیز از یکی از پرندگان (قرمز) که در واقع نماد سری AB بود ، استفاده می کردید تا آن مرحله را پشت سر بگذارید. در Bad piggies هم خوشبختانه چنین خبر هایی هست.(البته نه در مراحل اولیه) اولین چیزی که در منوی BP می بینید ، شباهت به سری AB است. در واقع یک سری وسیله های متحرک را مشاهده می کنید که به صورت Real Time در منوی اصلی حرکت می کنند، و در نهایت هم با خاک یکسان می شوند! ( البته شما نیز قادر هستید با لمس کردن TNT وسیله از قبل ساخته شده را با خاک یکسان کنید! ) این ها همه مواردی است که رویو برای شباهت به AB در نظر گرفته است.

    111

    خوک های بد، یا متفکر؟
    قبل از عرضه یک عنوان مبتنی بر کارکتر “خوک” ، همواره به این فکر می کردم که اگر قرار باشد جای پرندگان و خوک ها عوض شود، هسته گیم پلی بر چه اساسی خواهد بود؟ در واقع من به هیچ عنوان فکر نمی کردم که چنین ترکیبی را بتوان برای موجودات بی ارزشی که همواره به فکر نابود کردن آن ها در سری AB بودیم، به وجود آورد. گیم پلی بازی در اوایل صرفا از شما می خواهد از مکان A به B بروید و تمام. ساده است، نه؟ البته این تمام ماجرا نیست ، زیرا بخش “چیدن” و یا “ساختن” نیز به شکل گسترده وارد ماجرا می شود و اینجاست که خوک ها متفکر می شوند!
    در واقع شما یکسری آیتم و تجهیزات دارید و می توانید با آنها یک وسیله متحرک خلق کنید. خلق کردن یک سمت ماجراست و “هدایت” هم یه سمت دیگر . اینجاست که فیزیک بازی ، نو آوری و روند گیم پلی، ذهن خلاق استدیو رویو را یک بار دیگر به رخ سایر عناوین کژوال می کشد . توجه داشته باشید که این نحوه چیدن آیتم ها بخش Puzzle بازی محسوب می شود و بخش هدایت کردن نیز کاملا جنبه Platformer دارد.

    2014-08-12-13-18-15

    آیتم های مذکور در ابتدا بسیار محدود هستند و چیدن آن ها بسیار ساده است. همینطور که به سوی مراحل جدید تر می رویم، با طیف گسترده تر تجهیزات و امکانات مواجه می شویم. چرخ (چهار پنج نوع) ،انواع موتو با عملکرد های متفاوت، جت (دو سه نوع) ، جعبه چوبی/فلزی مربع شکل برای قرار گیری اجسام و متصل کردن بخش های گوناگون، چتر، مواردی که برای بلند کردن وسیله شما نیاز است مثل باد کنک، چتر، Fan و … مورادی هستند که شامل آیتم های شما می شوند. البته این آیتم ها به این لیست کوتاه محدود نمی شوند و نام بردن تمام آن کمی دشوار به نظر می رسد! ( البته به لطف منابع خارجی چند نمونه را نیز اضافه می کنم : TNT, Boxing Gloves, Suction Cup Wheels Grappling Hook, Balloons, Sandbags, Fireworks, Airplane Wings, Propellers, Helicopter Rotors از آیتم های دیگر هستند! )

    2014-08-12-13-19-05

    روند گیم پلی بر خلاف AB به هیچ وجه تکراری نیست. معرفی آیتم های گسترده و عملکرد عالی آن ها، به لطف فیزیک عالی می تواند شما را تا ساعت ها سرگرم کند. البته توجه داشته باشید که معمولا در طی یک سری از مرحله ها می توان با یک استراژی خاص از چینش آیتم ها ، مراحل را به راحتی گذراند و نیاز به تغییرات بنیادی نیست (بعد از اتمام آن یکسری مراحل مذکور، شاهد تغییرات بنیادی خواهدید بود!). اگر بخواهیم وارد جزئیات فیزیک بازی شویم، حرف برای گفتن زیاد است، به همین دلیل سعی می کنم خلاصه ای از آن را شرح دهم. برای مثال “وزن” هر جسم تاثیر بسیار زیادی در روند “هدایت” دارد و شما قادر هستید، موتو، Fan و یا مواردی که باعث حرکت/ایستادن می شود را فعال/غیر فعال کنید. البته ، هم می توانید جز به جز فعال/غیر فعال کنید، و یا کل مجموعه را که با توجه به شرایط مرحله این امر بررسی می شود . برای عملکرد هر آیتم فیزیک بازی عالی عمل می کند، برای مثال اگر یک جاده که دست انداز زیاد دارد را با فنر بگذرانید، خیلی راحت این امر ممکن می شود، و در غیر این صورت هفت سال سیاه هم بروید با تخریب وسیله روبرو خواهید شد! گذاشتن یک آیتم مثل موتور و یا جا به جا کردن آن می تواند به تنهایی باعث تغییر در روند هدایت شود. شما همچنین در بعضی از آیتم ها قادراید “جهت” را نیز عوض کنید که در بعضی مراحل به شدت مورد نیاز شما قرار می گیرد. برای مثال مسیر های پر پیچ و خم را در نظر بگیرید که تغییر مسیر، همواره عضو جدا نشدنی از آن مرحله خواهد بود.از نکات جا مانده فصل ها نیز می توان به تعداد ۳۶ مرحله اصلی و ۹ فرعی (bonus) اشاره کرد.

    333

    خوشبختانه روند سنجیده سختی بازی نیز عالی است. یعنی در ابتدای بازی که یک آیتم جدید به شما معرفی می شود، با ساختار پیچیده مواجه نیستید و می توانید با همان ساختار ، سه چهار مرحله را بدون اندکی فشار آورد به مغزتان بگذرانید. همچنین یک دفترچه راهنما (گوشه سمت راست بالا!) برای آیتم ها ارائه شده است که به صورت بسیار ساده، شیوه استفاده از آیتم ها و تجهیزات را توضیح داده است. این دفترچه فقط شامل شکل می باشد و این شکل ها ، آیتمی که در رفتن مرحله بیشترین تاثیر را دارد توضیح می دهد و به شما نحوه استفاده صحیح آن را بازگو می کند. جالب اینجاست که به دلیل گستردگی آیتم ها، شاهد تعداد صفحات زیاد این دفترچه نسبتا ساده هستیم . علاوه بر توضیحات مربوط به آیتم ها، موارد مربوط به خود بازی نیز در این دفترچه بیان شده است. برای مثال برای این که یک ستاره را دریافت کنید باید چه کار کنید و موارد مشابه آن بسیار ساده بیان شده است. تا کنون رویو در زمینه آپدیت رسانی خوب عمل کرده و گرچه در مقایسه با AB کمی دیر Update رسانی می شود، اما باید اعتراف کرد ساختن فصل ها و مراحل جدید برای BP ، به مراتب سخت تر از AB می باشد. در PB شاهد دو فصل متفاوت نیز هستیم که تحت عنوان Road Hogs و Sandbox معرفی شده اند و شما در این دو مرحله ، قادر هستید از همه ی آیتم ها به تعداد فراوان استفاده کنید و وسیله ای غول آسا خلق کنید. در Road Hogs شما باید در وقت محدود به نقطه نهایی برسید و در Sandbox نیز باید ۲۰ ستاره را جمع آوری کنید.

    A

    B

    C

    نکته شایان ذکر دیگر که BP از آن پیروی می کند، استاندارد “سه ستاره” می باشد که تقریبا در موبایل گیمنگ بنچمارکی شده است برای عناوین کژوال. برای گرفتن سه ستاره هم حالات مختلفی وجود دارد که بستگی به مرحله دارد. (البته یک ستاره مشترک است ، یعنی رسیدن به خط پایان!) برای گرفتن دو ستاره دیگر حالات مختلفی وجود دارد. برای مثال بعضی اوقات به ازای استفاده نکردن از یک آیتم مثل چرخ، یا جت و nitro ، یک ستاره اضافه به شما تعلق می گیرد. و یا دو ستاره در دو مکان مختلف وجود دارد که باید هردوی آن ها را دریافت کنید. یکی از متداول ترین روش های “ستاره آور” هم که در طی بیشتر مراحل وجود دارد، عدم تخریب پذیری وسیله متحرک می باشد.این ها از جمله مواردی هستند که می تواند موجب شود شما یک مرحله را با سه ستاره به پایان برسانید. خوشبختانه وسلیه ای که می سازید اگر تخریب هم شود، دوباره سر جایش هست و از این بابت مشکلی نخواهید داشت. (نیازی به باز طراحی جهت دوباره رفتن مرحله نیست) در ساختن وسیله خود نیز این امکان به شما داده شده است که بتوانید “کل مجموعه” را به سمت بالا، پایین، چپ و راست هدایت کنید و نیاز نیست که هر آیتم را، جهت عوض کردن مکانش “جزء به جزء” تغییر دهید. از سایر مواردی که به سه ستاره کردن بازی مربوط می شود می توان یه حمل کردن King Pig یا همان پادشاه خوکان تا پایان مسیر اشاره کرد. همچنین مورد دیگر (که متداول است) نیز به پایان رساندن یک مرحله در زمان محدود می باشد. (برای مثال ۱۰ ثانیه) همچنین توجه داشته باشید که در فصل Flight in the Night حمل کردن تخم مرغ و در فصل Tusk ’til Dawn نیز حمل کردن Halloween Candy اجباری می باشد.

    222

    وقتی خوکها هم ویروس IAP می گیرند!
    خوشبختانه خلاقیت و جنبه های مثبت بازی آنقدر زیاد اند که کمتر کسی ممکن است ویروس IAP را بزرگ جلوه دهد. ولی همچنان این مدل تجاری کامل شکل نگرفته است و بیشتر از هرچیز، تا این جا برای ما صرفا به عنوان یک مدل “تجاری” شناخته شده است. کیک ها و شیرینی جات میان مسیر A تا B را حتما تا کنون مشاهده کرده اید. در اصل، این شیرینی جاتِ به ظاهر زیبا هستند که خوک های خوش فکر ما را به این ویروس آلوده می کنند! در واقع یک بخش ( یک Mini game ) ایجاد شده برای پادشاه خوکان (خوبان!) که در این بخش شیرینی جاتی که جمع می کنید را به خورد ایشان می دهید و ایشان هم می خورد و مثل “چی” رشد می کند! البته هر از گاهی هم به جای رشد کردن، به علت نا خالص بودن این کیک ها، به حالت اولیه بر می گردد و کوچک می شود. اما در اصل این شیرینی ها و کیک هایی که باعث رشد کردن ایشان می شود، برای دریافت یکسری تجهیزات ویژه به شما کمک می کند.این تجهیزات (که کاربرد چندانی هم ندارند) شامل تقویت وسیله ای که شما در هر مرحله ساخته اید می شود. البته در نقد های منابع خارجی (TouchArcade) بیان شده است که این IAP ها برای سه ستاره کردن مراحل کاربرد اساسی دارد ، گرچه بنده خیلی موافق نیستم و این بستگی به درجه سختی مرحله دارد بیشتر تا ویژگی هایی که از طریق IAP به شما ارائه می شود.این ویژگی ها می تواند باعث شود کارکتر اصلی ستاره ها را راحت تر جذب کند، اتصالات وسیله محکم تر شود، کارکتر اصلی از برخورد ها حفظ شود و مواردی نظیر این ها که همگی بیشتر جنبه تجاری دارند.

    444

    خوک های مکانیک ، پرندگان نگهبان
    در اواسط – اواخر فصل چهارم به یک ترکیب عالی از حضور دو دشمن دیرینه بر می خوریم. منظور ما همان پرندگان دوست داشتی است (البته ما فقط در نقد سری عناوین AB آن ها را دوست داریم، زیرا اینجا ما را تا حدی اذیت می کنند!) به مانند سری AB که وظیفه ما نابود کردن قبیله خوک ها بود، اکنون که ما در نقش خوک های خوش فکر هستیم، باید چاره ای بیاندیشیم برای فرار! همانطور که ذکر شد، بیشترین تاکید بر این موضوع در فصل چهارم ( یا همان Flight in the Night ) صورت گرفته است ، به طوری که پرندگان همه خواب اند، و با حرکت شما بیدار می شوند و شما را هدف قرار می دهند. این بخش از بازی واقعا اوج “هماهنگی دو فرانچایز” است که به شخصه از تجربه آن لذت بردم. در این فصل، پرندگان سابق (قرمز ، زرد و سه گانه های آبی و…) حضور دارند و با شلیک های سابق خود از شما پذیرایی می کنند. در این سری مراحل، پرندگان به معنی واقعی وظیفه “نگهبانی” را انجام می دهند (یعنی دقیقا چشم انتظار شما هستند!). نکته جالب ، این است که هوش مصنوعی آن ها هم در حد بسیار خوبی قرار دارد و در مواردی که شما به “عدم تخریب پذیری” برای دریافت یک ستاره بیشتر نیاز دارید، برای شما مشکلاتی ایجاد می کنند. امید وارم این سری مراحل در طی فصل های آینده نیز بیشتر شود، زیرا یکی از جذاب ترین بخش های BP می باشد.

    AAA

    جلوه های هنری رویو
    طراحی هنری دو بعدی خیلی وقت است که استانداردی برای عناوین کژوال شناخته می شود(همچنین همانطور که در مشخصات بازی مشاهده می کنید، این بازی توسط موتور Unity توسعه یافته است که موتور بسیار مناسبی برای عناوین کژوال به خصوص موبایل می باشد، همچنین برای عناوین AAA موبایل نیز موتور توانمندی است) و می توان گفت بیشتر بازی های کژوال از آن پیروی می کنند. دلیش هم مشخص است، زیرا ساخت چنین جلوه های ساده ای به مراتب آسان تر و کم هزینه تر از جلوه های بصری پیچیده همراه با نور پردازی های آن چنانی می باشد. در ضمن ؛ مگر می شود رویو ناشر بازی ای باشد و شاهد گرافیک هنری و فانتزی نباشیم؟ در حالت کلی می توان گفت جو AB بر BP حکم فرماست. تغییر لوکیشن ها، رنگ پردازی، نور پردازی (مگه داریم؟!) آیتم ها، تکسچر ها تکراری و شباهت طراحی مراحل به هم، همگی از میراث AB به شمار می روند. اگر بخواهیم درمورد طراحی هنری صحبت کنیم، نکات خاصی را نمی توان عنوان کرد.

    z

    بر خلاف گیم پلی و نو آوری های گسترده ، خلاقیت خاصی در گرافیک مشاهده نمی شود و تنوع مراحل هم در آن حد نیست که بخواهیم به ستایش گرافیک BP بپردازیم. در کل می توان گفت رویو سبک و استاندارد خود را رعایت کرده و با توجه به سبک بازی نمی توان انتظار یک جلوه بصری گسترده را داشت. برای مثال عنوان Badland هم یک پلتفرمر ایده آل محسوب می شود، اما در همه نقد ها از گرافیک Badland به عنوان یک طراحی هنری عالی (جدا از بخش گرافیک فنی) یاد می شود . این بدان معنی است که تیم سازنده از ذوق هنری خوبی برخوردار است که همگی به تلاش سازندگان بر می گردد ، نه منبع مالی.(منظور کلی ما از مطرح کردن این مثال این است گرافیک و جلوه های هنری یک عنوان می تواند تابعی از منبع مالی استدیو سازنده نباشد) گرافیک بازی در نهایت زیر سایه ی جذابیت بازی قرار می گیرد و نمی توان از آن به عنوان یک نکته ی کاملا مثبت یاد کرد. در بخش صدا گذاری و موسیقی هم رویو آنقدر وارد جزئیات نشده است. برای برخورد، منفجر شدن و آیتم های مختلف به طور جداگانه شاهد صداگذاری مطلوب و راضی کننده هستیم، گرچه باز هم نمی توان گفت صداگذاری بی نقص است. برای مثال کارکتر گرامی به مانند پرندگان سر و صدای خاصی ندارند، گرچه بچه (های!) ساکتی هستند ایشان ، اما هر از گاهی می خندند و یا با توجه به شتاب گیری وسلیه (نقلیه) شما، احساس ترس خود را نشان می دهند. همچنین موسیقی متن نیز به مانند AB داری تنوع نیست و به یک تک آهنگ محدود می شود، اما باید توجه داشت هنوز رویو اقدام به تهیه چند سری برای BP نکرده و خبری نیز در این مورد منتشر نشده است.(تا کنون)

    در نهالیت می توان گفت BP در سبک خود عالی است. تقریبا می توان گفت نمونه مشابه آن در موبایل به سختی دیده می شود و اگر هم دیده شود، گستردگی آیتم ها و فیزیک منحصر به فرد ، همراه با مراحل سرگرم کننده ؛ عواملی هستند که BP را از سایر عناوین موبایل ، به خصوص کژوال های کلاسیک، جدا می کند. امید واریم که شاهد به روز رسانی های موفق برای این سری باشیم.

    نمرات:

    گرافیک:۷٫۷
    گیم پلی:۱۰
    صداگذاری و موسیقی:۷٫۵
    جذابیت/ارزش تکرار:۱۰

    نمره نهایی:۸٫۸

    نکات مثبت: سرگرم کننده، فیزیک عالی، متفاوت نسبت به سایر کژوال های کلیشه ای اندروید، بهترین بازی موبایل سال ۲۰۱۲ از دید IGN ، تنوع فصل ها و آیتم ها .
    نکات منفی: IAP های بی کاربرد، جلوه های هنری بازی می توانست بهتر باشد.

    (۳۰)(۴)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. آیدین پیرس
    آیدین پیرس

    واقعا نمیدونم چی بگم هر چقدر که شما از بازی تعریف کردی من از نقد شما لذت بردم خیلی ساده و خلاصه و در عین حال آیتم های مهم یک بازی رو داخل یک نقد کوتاه ذکر کردی خیلی خیلی ممنون از آقا عرفان گل میگم مواظب باش یه موقع دیدی IGN شما رو از چنگ ما درآورد 😉

    (۵)(۰)
  2. IAP میشه یه توضیح کلی در مورد این بگید ؟

    (۰)(۰)
    • مخفف in-app purchase هست و یا مدل تجاری برای بازی های f2p محسوب میشه، گرچه توی بازی های پولی هم دیده میشه. عموما به ازای پرداخت مبلغ خاصی، میشه از امکانات خاص بازی که در رفتن مراحل کمک می کنه، استفاده کرد.

      (۱)(۰)
  3. عرفان نقد بنویسه و کسی نخونه؟ داریم اصلا؟
    خیلی خوب بازی رو به قلم کشیدی عرفان جان. البته من تخصصی و دانشی توی این کار ندارم اما متن جوری هست که از همون ابتدا جذابیت داره و خواننده رو به ادامه خوندن نقد تشویق میکنه.
    به نظرم بازی ای هست که یه جوری معلومات و دقت رو به چالش میکشه چون قرار دادن یک آیتم کوچیک در کوچکترین قسمت به طور اشتباه باعث میشه همه چی به هم بریزه
    دستت درد نکنه و خسته نباشی

    (۴)(۰)