• قتل به سبکی تازه | نقد و بررسی Hitman Go

    HitmanGO-660x320

    سری Hitman همواره با گیمپلی غنی برپایه مخفی کاری شناخته شده و تصور سبکی دیگر برای مامور ۴۷ کمی سخت است. در واقع تکنیک های مخفی کاری این سری همواره روح بازی به شمار می آید. اما قطعا انتظار یک عنوان موبایلی دقیقا با سبک سری اصلی کاری مضحک است. پس برای حضور محبوب ترین کچل دنیای گیم در موبایل باید به سبکی دیگر اتکا کرد. و اینجاست که Hitman Go با گیمپلی منحصر بفرد خود توجه ها را جلب می کند. یک عنوان Board-Game که نقش آغاز حضور ۴۷ را در دنیای موبایل دارد اما آیا Hitman Go در حد و اندازه سری Hitman ظاهر شده ؟

    Developer :  Square Enix Montréal

    Publisher : SQUARE ENIX Ltd

    Platform : iOS , Android

    April 17, 2014 (iOS) , July 17, 2014 (Android)

    Genre : Puzzle, Board-Game

    بدون شک طراحی بازی بسیار زیبا انجام شده در هر مرحله با یک مدل فیزیکی (Board) روبرو هستیم و حال و هوا و حس بازی دقیقا مشابه بازی های فکری (بازی های تخته ای مانند مارپله منچ و … ) می باشد. تمامی اقدامات در بازی حساب شده هستند و در واقع جای اشتباه و تصادف وجود ندارد. هر بار که ۴۷ با کسی برخورد کند او را از بازی حذف می کند و مهره آن فرد از بازی خارج شده و کنار صفحه بازی گذاشته می شود و البته خود ۴۷ نیز در امان نیست ؛ هر گاه که در محدوده دید یکی از دشمنان قرار بگیرید کارتان تمام است و آن دشمن به سمت ۴۷ آمده و مهره او را از بازی خارج می کند. در این صورت مرحله دوباره از ابتدا شروع می شود. در کل محیط بازی بسیار جذاب و گیرا می باشد تا حدی که برخی اوقات این احساس در شما به وجود می آید که واقعا صفحه بازی را لمس می کنید و به شکلی موثر با بازی تعامل ایجاد می کنید. گیم پلی به شکلی بسیار سریع دنبال می شود اما این سرعت به هیچ وجه آزار دهنده نخواهد بود.

    hitman_go2

    شکل و شمایل بازی به خوبی در قالب یک عنوان موبایل قرار می گیرد و قواعد بازی نیز بدون محدودیت های واقع گرایی دنبال می شود. در واقع کاراکتر های نگهبان که دشمنان شما هستند تنها در صورتی شما را از دور خارج می کنند که شما در خط دید شان قرار بگیرید پس اینکه در یک قدمی دشمن هم باشید و یا اینکه بدون پناه گرفتن گوشه ای ایستاده باشید برای شما مشکلی ایجاد نمی کند بازی به استادانه ترین شکل محیط فانتزی و آرکید یک Board Game را در اختیار شما می گذارد. اما در عین حال با یک Board Game ساده و بدون عمق طرف نیستیم. روال بازی نوبتی می باشد نخست ۴۷ حرکت می کند و سپس همه دشمنان حرکت می کنند. در عین حال دشمنان شما به سرعت ارتقا پیدا می کنند. شاید فرار کردن و به قتل رساندن چند نگهبان ساده آسان باشد اما با سپری کردن مراحل شما با انواع تازه ای از دشمنان رو به رو می شوید. نگهبانانی با توانایی گشت زنی و محدوده دید بالا ، نگهبانانی که چاقو به همراه خود دارند و دشمنانی که همراه خود یک سگ دارند تا مستقیما ۴۷ را تعقیب و پیدا کنند به علاوه برخی از نقشه و صفحه ها پیچیدگی بیشتری با درهای قفل شده و جایگاه های تله پورت ارائه می دهند. همچنین ۴۷ می تواند پوشش خود را تغییر دهد و به سادگی از بین نگهبان ها عبور کند و یا از برخی آیتم های قابل پرتاب ( مانند سنگ ) استفاده کند و مسیر حرکت دشمنان را به کلی تغییر دهد. و البته گاهی اوقات نیز می توانید با پیدا کردن سلاح در محیط صفحه دشمن یا دشمنانی که در یک خط به خصوص قرار دارند را از دور خارج کنید.

    hitman_go4

    در Hitman GO ما با یک سری تصمیم ها و نگاه های عمیقی مواجه هستیم که به طرز جالبی بُعد تازه و جدیدی از عملکرد قاتلی زبده همچون مامور ۴۷ را ارائه می دهد. با افزوده شدن هر المان تازه ای به بازی لایه تازه ای از پیچیدگی به بازی افزوده میشود طراحی حرکات دشمنان بسیار خوب کار شده به گونه ای که در هر لحظه آن ها در بدترین زمان در, بدترین مکان قرار دارند و کار شما را بسیار سخت تر می کنند. در هر نوبت شما باید الزاما حرکت کنید و هیچوقت نمی توانید هنگامی که به یک آیتم قابل پرتاب رسیدید ، آن را پرتاب نکنید به همین خاطر اغلب ناچارید به طرزی مضحک در یک ناحیه مشخص حرکت کنید تا یک نگه بان به محل دلخواه تان برود . حرکاتی این چنینی در یک بازی با سبک مخفی کاری بسیار مضحک جلوه خواهد کرد اما در این بازی این حرکات کاملا معقول و گاهی حتی لذت بخش بنظر می رسند.

    Hitman-Go-Screen-2-1

    هر صفحه یک ماموریت ساده دارد: رسیدن به نقطه پایان صفحه و یا کشتن یک هدف مشخص. هیچ داستانی پشت هر یک از این ماموریت ها نیست و حتی هیچ پیغامی از دوست و همراه ۴۷ یعنی “دایانا” وجود ندارد که توضیحی در مورد شرایط هر مرحله و یا داستان و ارتباط پشت این ماموریت ها به ۴۷ بدهد و در نهایت شما مستقیما از صفحه ای به صفحه ای جدید منتقل می شوید. محیط هر مرحله بسیار کوچک و کم وسعت است . مانند پشت یک زمین تنیس و یا محوطه ورودی یک خانه. اما انجام دادن ماموریت اصلی پایان کار نیست ، چون به مانند اکثر بازی های پلتفرم موبایل Hitman Go نیز از سیستم رده بندی “سه ستاره ای” بهره می برد. علاوه بر انجام دادن ماموریت اصلی که صفحه ی بعدی را آزاد می کند ، شما با ماموریت های جانبی سخت تری مواجه می شوید . مثل سپری کردن مرحله با تعداد مشخصی حرکت و یا بدون از دور خارج کردن کسی و همچنین برداشتن یک چمدان در نقطه ای مشخص از صفحه.

    hitman_go6

    نکته قابل توجه این است که برای آزاد کردن سری دیگری از صفحه ها الزاما باید این ماموریت های جانبی را نیز انجام دهید…

    Hitman GO طبق رسم این روزهای موبایل گیمینگ با وجود اینکه در وهله اول یک عنوان غیر مجانی و پولی میباشد دارای IAP می باشد البته این IAP ها سنگین نبوده و اجباری نیستند و به عنوان راه حل انجام ماموریت ها ارائه می شوند و البته از آنجایی که چیزی به اسم YouTube اختراع شده (!Lol) به راحتی می توان با استفاده از Hint و IAP ها خودداری کرد.هر سری از مراحل تنها با جمع کردن مقادیر مشخصی ستاره آزاد می شود اما با پرداخت ۱$ می توان زودتر به مراحل دسترسی پیدا کرد.

    Hitman-Go-Screen-1-1

    اما چیزی که به شدت جلب توجه می کند آخرین سری مرحله این بازی می باشد که بر اساس بهترین نسخه فرنچایز هیتمن طراحی شده اند. ۸ مرحله بر اساس نسخه Blood Money که بسیار چالش برانگیز و سخت خواهند بود.

    Hitman Go عنوانی چالش برانگیز محسوب می شود در واقع بازی به اندازه ای سخت نیست که شما نتوانید ادامه بدهید. در هر صفحه با آزمایش و خطا سرانجام می توانید مراحل را پشت سر بگذارید. بیشتر مراحل کوچک هستند و می تواند با خارج کردن دشمنان از دور ماموریت اصلی را انجام داد. همچنین اکثر اوقات در یک مرحله تنها یک المان پیچیده وجود دارد که روال مرحله را بیش از حد سخت نمی کند.

    Hitman-Go-Screen-3-1

    در نهایت در دنیای موبایل گیمینگ عناوین مخفی کاری کم تعداد هستند و نمی توان انتظار یک عنوان Hardcore از سری هیتمن را برروی موبایل داشت با این حال Hitman Go یک پازل بسیار خوب و چالش برانگیز است و شیوه بسیار خلاقانه گیمپلی نیز جذابیت بازی را دوچندان می کند اما این را هم بدانید که دائما با آزمایش و خطا  رو به رو خواهید شد، پس تنها اگر حوصله شکست های پیاپی را دارید به سراغ این عنوان بروید. Hitman Go برخلاف آنچه پیش بینی می شد توانست خود را در حد و اندازه مامور ۴۷ معرفی کند و جای خالی او را تا حضور بعدی وی در دنیای گیم پر کند.

    نمرات:

    گرافیک و طراحی: ۱۰

    صداگذاری: ۹

    داستان: ۵

    گیمپلی : ۹

    نمره نهایی ۸٫۵

    نکات مثبت: تنوع بالای مراحل ، قراردادن Hitman در سبکی تازه ، طراحی بسیار زیبا

    نکات منفی: نیاز شدید به آزمایش و خطا ، سختی ماموریت ها

    (۱۴)(۶)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. برای چنین سبک و spin off ی اینقدر نوشتن واقعا هنریست بزرگ که از دست شما فقط بر می آید!
    خسته نباشی و سپاس فراوان بابت این حوصله ای که به خرج دادی. درمورد Go هم باید گفت توی سبکش نیمه استاندارد های خوبی رو ایجاد کرده که قابل ستایش هست.

    (۷)(۴)
  2. بله ...
    مامور کچل خودمون خوب خودشو توی دنیای موبایل گیمینگ پیدا کرد بنظرم با اینکه خیلی بازی خوب کار شده بود و لول دیزاین واقعا عالی بود ولی بازم اون حس هیتمن رو به من القا نکرد متاسفانه.
    بنظرم SE اگه یه نسخه از بازی رو پورت کنه روی موبایل ها خیلی خیلی جالب تر در بیاد...

    (۴)(۲)