• سومین پروژه کهکشانی مدرن | نقد و بررسی N.O.V.A. 3

    N3

    تقریباً یک سال پس از تولید و انتشار بازی nova 2 شرکت معروف گیم لافت که مطمئناً با آن آشنایی دارید بالاخره بازی NOVA 3 را در May 10 سال ۲۰۱۲ برای پلتفرم های iOS/Android با قیمت ۶٫۹۹ دلار منتشر کرد که تجربه ی جالبی از جنگ با سلاح های مدرن در محیطی زیبا و پیشرفته است.در واقع این عنوان، انقلاب سه گانه از این سری محسوب می شد که تعریف جدیدی از FPS های مدرن موبایل ارائه می داد.اما آیا همه ارزش ها و معیار های یک FPS به ظاهر مدرن، درست پیاده شده بود؟

    Publisher: Gameloft
    Platform: Android, iOS
    Genre: FPS
    File size: 1.9GB

    Z
    این بازی درواقع ادامه ی داستان nova 2 می باشد که در پاره ای از زمان های مختلف در جای جای کهکشان رخ می دهد. در این بازی اول شخص ، شما باید شخصیت های منفی را نابود کرده و صلح را به دنیا بازگردانید. داستان بازی کمی ضعیف است اما قطعاٌ نورپردازی، صدا گذاری و گیم پلی این بازی جای خالی یک داستان خوب را پر کرده است. گیم پلی این بازی مانند اکثر بازی های جنگی و اول شخص است . دست راست برای تنظیم زاویه ی دید و دست چپ برای حرکت. بله کمی تکراری و خسته کننده. همچنین آیتم هایی که برای گزارش وضعیت و انتقال به منو طراحی شده اند کمی بزرگ و مزاحم هستند و ممکن است در موبایل هایی با صفحه ی نمایش کوچک دردسر ساز باشند. اما به هر حال اصول بازی های FPS در گیم پلی رعایت شده است و شما می توانید بدون سابقه ای در تجربه عناوین مشابه، با گیم پلی N3 ارتباط برقرار کنید .

    11

    پر جزئیات تر از گذشته
    وقتی به محیط بازی وارد می شوید اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند گرافیک بسیار بالای این بازی است. به جرات می توان گفت nova 3 یکی از پر جزئیات عناوین FPS اندروید است . طوری که ممکن نیست شما در گوشه ای از بازی به دیوار یا سطحی بدون طرح و بی استفاده بر بخورید . حد اقل چیزی که در وصف N3 می توان گفت ، پیشرفت قابل توجه نسبت به N2 می باشد که در نوع خود عالی است. در طی مراحل و لوکیشن های اصلی، تکسچر ها به مراتب پر جزئیات تر شده اند و نور پردازی ظاهری پیشرفت زیادی کرده است . اما همچنان انتظارات از مدلینگ شخصیت ها بیشتر است و جای خالی داستان و روایت جنگی مناسب حس می شود .البته گاهی اوقات کم کاری های گیملافت به طور خنده داری ظاهر می شود. برای مثال در طی بازی متوجه می شوید زباله های کف خیابان در سایر لوکیشن ها نیز یافت می شود و این درواقع همان استفاده از تکسچر های تکراری می باشد که از ارزش کار Level Design بازی تا حدی می کاهد.این شلوغی و هرج و مرج چیزی از کیفیت تکسچر ها کم نکرده است و این کیفیت تصویری با وجود افکت های گوناگون و مناسب بر روی بازی، تجربه ای بی نظیر را برای بازیکن به وجود می آورد. همچنین جلوه های بصری مناسب و تفاوت کیفیت بین مکان های مختلف دنیای Nova ، شما را به سمت مسیر اصلی و هدف داستان سوق می دهد و شما را از دقیق شدن روی اطراف و پیدا کردن اشکالات منع می کند . اشکالاتی مانند کم کیفیت شدن تکسچر ها در مکان های بی اهمیت و نور پردازی و سایه زنی غلط. متأسفانه در این بازی هم مثل سایر بازی های گیم لافت، افت افکت و فریم و همچنین باگ های مشکل ساز هم دیده می شود که ممکن است پس از مدتی توجه شما را جلب کرده و حس مثبت شما نسبت به بازی را از بین ببرد.

    X
    Y

    اولین FPS مدرن موبایل؟
    حس نا آشنایی با دنیای جدید nova ، می تواند شما را پس از چند بار ورود، از ادامه دادن بازی منصرف کند.در طی بازی ۱۰ مرحله اصلی وجود دارد که برای به پایان رساندن آن ها چیزی حدود یک بعد از ظهر وقت شما می گیرد! دنیایی با سرباز های مدرن، اسلحه های مدرن، رباط ها و موجودات عجیب . دشمنان شما در این بازی از هوش مصنوعی بالایی برخوردار نیستند و کار های احمقانه ای انجام می دهند . این باعث می شود بازی زود تر به اتمام برسد و گیمر را راضی نکند. در این بازی خبری از سختی مراحل و گیر کردن در یک مرحله در بازی های سخت نیست . ممکن است این نکات منفی توجه شما را جلب کنند ، اما با این حال صحبت هایی که بین دشمنان شما رد و بدل می شود می تواند برایتان جالب باشد . همان طور که اشاره شد صداگزاری روی این بازی مانند اکثر بازی های کمپانی گیم لافت بسیار زیبا و مناسب است جوری که در هر لحظه حس و حال شما را با شرایط موجود در بازی تنظیم می کند.

    22

    موسیقی تند در مواقع هیجانی، مرموز در مواقع خطرناک و موسیقی حماسی در درگیری های معمول بر جذابیت بازی می افزاید . علاوه بر موسیقی مناسب، صدای افراد بازی بسیار متناسب با شخصیت آن ها درست شده است و بر خلاف بازی های مشابه در صدا های اطراف اغراق نشده. N3 در کنار MC3 ، آغاز یک انقلاب نصف نیمه در سبک FPS موبایل می باشند و سخت است که بگوییم کارشان را در راضی نگه داشتن گیمران درست انجام نداده اند. N3 در زمان عرضه اش، تقریبا بهترین بود. اما به مانند سایر عناوین گیملافت در نگاه دقیق به جزئیات دچار ضعف هایی است که با توجه به انتظار کلی از سطح کیفی بازی، همگی در نسخه آینده قابل حل اند. درست است که از نسخه های آینده بازی هیچ خبر رسمی از سوی سازنگان بازی منتشر نشده است، اما انتظار می رود نسخه ی بعدی این سری نیز برای خودش پایه و اساس جدیدی در بین FPS های موبایل ایجاد کند. در نقد های منتشر شده اشاره هایی نیز به الگو برداری شده است که هیچکدام بی راه نگفته اند. (در نقد های مذکور به سری Halo و Crysisاشاره شده است) آنچه که تا کنون دیده ایم، خلاقیت گیملافت نبوده، بلکه صرفا الگو برداری نسبتا درست بوده است عناوین آن را نسبت به سایر کمپانی ها تا حدی جلو انداخته است. برای مثال در نقد pocket gamer به شخصیت Kal Wardin اشاره شده که درون ” پوشش فلزی مخصوص ” خود قرار دارد، قطعا در همین جمله برای شما شباهت هایی از سری Crysis مشخص می شود! در N3 روایت همیشه مستقیم و رو به جلو نیست، برای مثال در طی مراحل ماموریت هایی مبنتی بر وسایل نقلیه on-rail نیز وجود دارد. با همه مواردی که ذکر شد، برداشت ها از N3 کمی متفاوت است. برای مثال App spy اشاره کرده که گیملافت به جای تمرکز بیشتر روی بخش داستانی بهتر (campaign) و همچنین بخش آنلاین سریع تر، روی مواردی تاکید داشته که هیچدام باعث نشده بازی به مانند سری قبل انقلابی باشد.

    33

    بازی nova 3 در میان بازی های هم سبک خود از امتیازات بالایی بر خوردار است. گرافیک عالی، صداگذاری مناسب و دنیای عجیب و بی نظیر این بازی تنها گوشه ای از خصوصیات مثبت بازی هستند که جای خالی داستان زیبا و گیم پلی تکراری و دردسر ساز بازی را پر می کنند. پیشنهاد می شود برای نتیجه گیری درست و دقیق تر حتماً این بازی را روی یک موبایل با صفحه ی بزرگ امتحان کنید. مطمئناً شگفت زده خواهید شد.

    نمرات:

    گیم پلی:۷٫۸
    گرافیک:۸٫۸
    صداگذاری:۸٫۵
    داستان:۶٫۵

    نمره نهایی:۷٫۹

    نکات مثبت: طراحی مراحل (level design) قابل قبول، اولین عنوانی که لوکیشن های با کیفیت تر و گسترده تری را ارئه کرد، بخش آنلاین سرگرم کننده، گرافیک در زمان انتشار یکی از بهترین ها بود.
    نکات منفی: کنترل در اوایل بازی نیاز به تغییراتی دارد، کات سین های in-game ابتدایی، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان، وجود باگ های فراوان،

    [Edited By E.R.L]

    (23)(1)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. نقد بسیار خوبی بود !
    به عنوان اولین کار واقعا خوب کار شده !
    خسته نباشید بامداد عزیز
    ممنون از عرفان بابت ویرایش های خوبش

    (۴)(۱)
    • Bamdad

      بله
      مرسی
      البته اولین نقد نبود و همچینین بدون کمک عرفان عزیز چیزی ازش در نمی اومد...
      اما خوشحالم که به نظر شما خوب بوده
      مرسی

      (۴)(۲)
  2. به عنوان اولین نقد عالی بود, منم کار خاصی به غیر از یه ویرایش جزئی انجام ندادم. منتظر نقد های بعدی شما هستم :d
    درمورد N3 هم باید بگم در زمان انتشارش عالی بود و همه در اولین نگاه خیره می شدن. اما مشکلات فنی کم و بیش داشت. به هر حال فکر می کنم گیملافت با MC تونست به استاندارد از FPSای که میخواهیم تقریبا برسه و NOVA هم درکنارش یه پروژه ای هست که توی نسخه ی بعدی می تونه عیب هاشو بپوشونه . در کل گیملافت توی FPS ها تقریبا بهترین رو ارئه داده فعلا, اما این بهترین بودن به معنی ۱۰/۱۰ نیست، چون یه سری ایراد ها هنوز میتونه رفع بشه که انتظار بزرگی نیست.

    (۳)(۲)
    • Bamdad

      فک نمی کنم نسخه ی بعدی در کار باشه...
      البته من اطلاعاتم در حد شما نیست...
      و راجع به گیم لافت هم... شاید فعلاً توی FPS بهترین باشه. اما همیشه این شرکت با اون موتور برنامه سازیش یه سری باگ های اعصاب خورد کن داره...
      شما فک کن اگه شرکت EA بخواد یه بازی FPS مثل این بزنه چه (به قول خودتون) انقلابی پیش میاد!

      (۲)(۱)
  3. با تشکر از نقد خوبتون. چند نکته رو لازم می دونم بگم:
    اول نمره ی داستان بازی. بنظر داستان یه بازی موبایل رو باید با داستان بازیهای موبایل و هم قیمت مقایسه کرد این بازی بهترین CG ها و دیالوگ هارو در خودش جا داده بود داستان از بازی های هم رده ی خودش بسیار بسیار بهتر بود واقعا هیچ شوتر si fi چه اول شخص و چه سوم شخص روی موبایلها عرضه نشده که داستانی نزدیک به داستان nova داشته باشه پیچش های داستانی توی این نسخه صحنه های سینمایی همه اینها ارزش این بازی رو به عنوان یه بازی موبایل فوق العاده بالا میبره.
    در مورد گیم پلی هم همینطوره (البته نمره ی گیم پلی خوبه)
    تنوع در روند بازی از وسایل نقلیه تا رباطهای غول پیکر بخش های مخصوص اسنایپر همه و همه بازی رو بی نظیر کرده در سبکی که داره همینطور توجه کنین این عنوان در واقع داره کاری رو با شوتر si fi میکنه که هیلو با کنسولها کرد طوری که میشه مولتی این بازی رو از انقلابی ترین مولتی های موبایلی دونست طراحی مپ ها جایگذاری اسلحه های مختلف وجود وسایل نقلیه اینها چلنجای بزرگی بود که فقط یه اسطوره توی موبایل گیمینگ می تونست به ارمغان بیاردش.
    بنظرم EA و UBI و Activision حالا حالاها باید کار کنن تا بتونن با گیملافت توی زمینه ی موبایل گیمینگ رقابت کنن در واقع گیملافت حق به گردن موبایل گیمینگ هاردکور داره چه از شاهکاری بنام zombie infection 1 روی سیستم محدود جاوا و چه در باره ی nova و MC و خیلی فرانچایزهای دیگش...

    (۱)(۱)
    • EA استدیو زیاد داره و با FM نشون داد می تونه. ACT کشید کنار، UBI هم فعلا وضعیتش رو کامل مشخص نکرده که میخواد چقدر از مالش رو برای موبایل گیمینگ بزاره. داستان هم چیزی نیست که نسبت به موبایل بخوایم بسنجیم، چون به سخت افزار محدود نمیشه و هر کسی میتونه داستان نویسی رو به اوج برسونه در هر platformی. توی نقد های بازی هم هیچ سایتی متذکر نشده بود که داستان بازی نقطه قوت بازی هست. اکثرا گفته بودن گرافیک توی زمانش استاندارد جدیدی بوده و این نظر بیشتر تجربه شخصی شما هست.N3 بهترین Science fiction FPS موبایل هست و درش شکی نیست. اما دست ما برای مقایسه کاملا بسته هست.

      (۲)(۰)
      • به هر حال داستان های si fi موبایل رو بخوایم با هم مقایسه کنیم می بینینم nova 3 با اختلاف برتره عرفان جان درسته داستان معیار سنجشش پلتفرم نیست ولی من بحثم اینه از یه بازی که ۷$ بفروش میره هم نباید انتظار داستان mass effect یا halo و یا killzone و ... داشت

        (۱)(۱)
        • نظر شخصی من اینه هر چیز به غیر از داستان رو میشه با سایر عناوین موبایل مقایسه کرد. در این صورت n3 خیلی جلو تر بوده نسبت به سایر عناوین موبایل.مقایسه داستان هم تا الان به صورت تخصصی انجام نشده و عموما توی "نقد" یه اشاره کوچیک میشه . اطلاعات من درمورد حقوقی که یک داستان نویس (فرض مثال داستان نویس Far Cry3 میگره...) تقریبا صفر هست. بنا براین نمی تونم جواب شما رو کامل بدم مبنی بر اینکه قیمت بازی می تونه جواب گوی هزینه های ساخت باشه یا نه. اما برای ۷$ میشه گفت "راضی کننده" بوده.

          (۲)(۰)
    • Bamdad

      بله تا حدودی حق با شماست.
      البته همونطور که E.R.L عزیز گفت. داستان یک بازی هیچ ربطی به قدرت سخت افزاری مورد نیاز اون بازی نداره. ممکنه من از داستان یک بازی سال ۲۰۰۰ در PC بیشتر از داستان N3 لذت ببرم. و همونطور که می دونید بسیاری از بازی های موبایل بیشتر از نسخه ی کامپیوتری شون برای ما لذتبخشند. به عنوان مثال بازی RR3 یکی از واقع گرایانه ترین بازی های ریسینگ است. من این بازی را روی موبایلی با رم ۴۰۰ مگابایت (xperia arc s) اجرا کردم. اما چنین بازی ای روی PC های با رم ۱ گیگ به راحتی اجرا نمی شود.(مثل Racing 07 ) پس نباید روی کلمه ی "موبایل" تأکید زیادی داشته باشیم. چیزی که باعث می شود شما از یک بازی لذت ببرید اسلحه ها و مپ دقیق اون بازی نیست. من هنوز minesweeper که روی ویندوز ها هست بازی می کنم و لذت آن برایم بیشتر از بازی ASPH 8 است!
      چیزی که یک بازی را لذتبخش می کند تأثیری است که آن بازی روی روح انسان می گذارد.
      و در آخر... بیایید به بررسی و مقایسه استدیو ها بپردازیم. شاید Gameloft بازی های بیشتری نسبت به EA تولید کرده باشد، اما آیا تجربه ی ده ها سال کار EA را به تجربه ی ده ساله ی Gameloft می فروشید؟
      یکی از مشکلات کمپانی EA محدودیت تلفن های همراه است. EA اگر بخواهد می تواند بهترین بازی موبایل های هوشمند را بسازد. اما آیا تمام گوشی ها می توانند حجم بالای بازی های با کیفیت را تحمل کنند؟
      باید صبر کرد تا با فرا رسیدن عصر جدید در موبایل های هوشمند، همه چیز مشخص شود.

      (۰)(۰)
  4. سلام خسته نباشید
    من مطالب بالا رو خوندم در مورد اینکه بازی در مراحلش اصلا گیری نداره در حالی که من چند بار مرحله ice and fire
    رو بازی کردم ودر یک قسمتش (که توی یه محوطه پر از تخم و تک تیرندازهای روی بالای سر و دو تا سوییچ که یکیش قرمز میشه یکیش کار نمیکنه ) اونجا رو هروقت از سیوش شروع میشه یهو میبینی چند نفر از اون هیولا ها حمله میکنن بعضی وقتام اون هیولا ها نیستن یه سرباز با rpg میاد میزنیش دیگه کاری نمیشه کرد باید بقیه دشمنا بیان تا بکشیشون تا بازی ادامه پیدا کنه ولی بعضی وقتا ک لود میکنیم نمیان اونا من خودم الان اون قسمت گیر کردم درست بشو هم نی کسی راهی میدونه کمک کنه یا میبینی یهو سربازا زیاد شدن یا کلا سربازی نی

    (۰)(۰)