• دستیار کوچک سم فیشر | نقد و بررسی Splinter Cell: Blacklist Spider-Bot

    sc

    سری بازی های Splinter Cell همواره یکی از پرطرفدارترین سری بازی های مخفی کاری در تاریخ بوده است. به علاوه مدتی است که Ubisoft نیز به فکر ورود به عرصه بازی های موبایل افتاده: تا از EA و Square Enix عقب نیفتد.این تلاش ابتدا با حمایت شرکت فرانسوی Gameloft به وجود آمد. ولی حالا چندوقتی است که Ubisoft تصمیم گرفته روی پای خود بایستد، و دومین Splinter Cell موبایلی را خودش بسازد.

    تقریبا یک هفته ای می شود که این بازی وارد اپ استور های اندروید و iOS شده است. بخاطر این که Spider-Bot نام Splinter Cell را یدک می کشد انتظارات بسیاری از آن میرفت . ولی حال با عرضه این بازی به نظر میرسید ربات کوچک عنکبوتی نتوانسته در حد Splinter Cell ظاهر شود.

    Screenshot_2013-08-22-09-52-34

    بازی فاقد هر گونه سناریو و داستان است که یک ضعف فوق العاده به شمار می آید. Spider-Bot می توانست بطور موازی تکمیل کننده داستان بازی Blacklist باشد. چیزی که سازندگان به آن هیچ توجهی نکرده اند. ولی شاید هم یک بازی کاملا آرکید به داستان نیازی نداشه باشد. با این حال بهتر بود تا Ubisoft داستانی برای روند این بازی در نظر بگیرد.

    Screenshot_2013-08-22-09-59-13

    Screenshot_2013-08-22-10-04-22

    بازی به سبک ۲ بعدی ساخته شده و شما در طی این بازی با دوربین نمای بالا بازی خواهید کرد. و میتوانید به طور Real-Time حرکت کنید.

    بازی دارای ۳ نوع ماموریت می باشد.

    که در بین آنها فقط Sealth-Bot جنبه ی مرحله ای دارد. و ماموریت های Strike-Bot و Spider-Bot به شکل کاملا آرکید و بی پایان هستند(چیزی شبیه Temple Run). نخست به ماموریت Spider-Bot میرسیم. در این ماموریت شما باید اطلاعات را از سراسر نقشه محیط جمع آوری کنید. البته ربات های کوچک نیز به تعقیب شما خواهند پرداخت. و سعی در نابودی شما خواهند داشت. البته ربات های تیرانداز (Turret) را نیز نباید فراموش کرد. این قسمت دارای ۳۰ مرحله است که شما به صورت پله ای به آن ها میرسید. یعنی هنگامی که در طول بازی ۳ بار بازنده شوید. اگر ۲۹ مین مرحله هم باشید باید دوباره از اول شروع کنید.

    Screenshot_2013-08-22-09-57-09

    Screenshot_2013-08-22-09-54-10

    Screenshot_2013-08-22-09-58-34

    دومین نوع ماموریت ها Striker-Bot نام دارد. جایی که شما باید با ۱۵ موج از دشمنان رباتیک مبارزه کنید. و اینجا سبک بازی به ۲D Twin Stick Shooter تغییر پیدا می کند. در این نوع ماموریت دشمنان شما تنوع زیادی ندارند. هر از گاهی اتاقی که در آن مشغول مبارزه هستید شرایط را با تاباندن لیزر و برقدار کردن بخشی از محیط برای شما سخت می کند. ولی بازهم چالش زیادی متوجه شما نمیشود. تا اینکه تا در پایان هر چند موج یک ربات بزرگتر و به اصطلاح Boss به شما حمله ور می شود. که با چند بار مبارزه قلق شکست دادن راحت او نیز دستتان می آید. هر گاه که یک Boss را نابود کنید. می توانید سلاحی جدید بدست آورید. و در طی بازی با نابود کردن دشمنان قدرت سلاح را افزایش دهید. و به مانند Spider-Bot در صورت ۳ بار باختن در هر مرحله ای که باشید باید دوباره از اول شروع کنید.

    Screenshot_2013-08-22-10-08-58

    Screenshot_2013-08-22-10-09-16

    Screenshot_2013-08-22-10-11-34

    Screenshot_2013-08-22-10-10-33

    حال به آخرین واسلی ترین بخش این بازی میرسیم. یعنی Sealth-Bot
    در این بخش شما ماموریت دارید تا در هر مرحله خود را به یک دانشمند برسانید. و وی را بی هوش کنید و سپس اطلاعاتی را از او بگیرید. و در این راه سربازان و دوربین های امنیتی هم انتظار شما را می کشند. در واقع این بخش لذت بخش ترین قسمت بازی است و مراحل در اینجا کمی سخت خواهند شد. و هر یک از ۴۸ مرحله چالش مخصوص خود را دارد. شما می توانید نامرئی شود تا از دید سربازان در امان باشید. سیستم دوربین هارا مختل کنید. و سروصدا ایجاد کنید تا حواس سربازان را پرت کنید. سیستم امتیاز دهی مراحل هم به این شکل است.

    تمام کردن مرحله ۱ امتیاز
    دیده نشدن بدن دانشمند توسط سربازان ۱ امتیاز
    دیده نشدن خودتان توسط سربازان ۱ امتیاز
    و استفاده نکردن از قابلیت نامرئی شدن هم امتیاز طلایی را به ارمغان خواهد آورد.
    البته باید اضافه کرد که هوش مصنوعی سربازان هم اصلا چنگی به دل نمی زند. زیرا که اگر با فاصله به سرعت از کنارشان رد شوید متوجه شما نمی شوند!!!

    Screenshot_2013-08-22-10-00-09

    Screenshot_2013-08-22-11-43-00

    Screenshot_2013-08-22-11-39-02

    در کل این بازی بازی بدی نیست. ولی چندان هم خوب نیست و شاید اصلا  شایسته نام Splinter Cell نباشد. بازی هیچ موسیقی متن خاصی ندارد. و گرافیک این بازی با اینکه بازی دوبعدی است در نما های نزدیک (ارجاع به عکس Boss) واقعا ضعیف است. بر خلاف چیزی که در بازی قبلی Ubisoft یعنی PoP مشاهده کردیم.
    شاید بزرگترین نقطه قوت این بازی توانایی همگام سازی امتیازات و بدست آوردن مزایایی در بازی اصلی یعنی Splinter Cell: Blacklist باشد. و همچنین ثبت فعالیت شما در این بازی در اکانت UPlay خودتان.
    با این وجود Splinter Cell: Blacklist Spider-Bot با توجه به اینکه یک عنوان مجانی هست. ارزش بازی کردن داشته باشد.

    Picture2

    Picture3

    (۰)(۰)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. seeیاست یوبی سافت را در عرضه بازی هایش برای اسماتفون ها در این سالیان اخیر( به غیر از عنوانRayman Jungle Run ) اصلا جالب نمی دانم کافیست به همین چند عنوان نا امید کننده ی POP،AC SC:BLBاشاره کنیم .
    ممنون بابت ۱Stنقدتون

    (۰)(۰)
    • علیرضا رنجبر

      ممنون که نظر دادی وحیدجان امیدوارم که کدورت هایی که در جایی دیگر داشتیم رفع شده باشه

      اضافه کنم که همین PoP جدید الان متای ۷۵ رو کسب کرد که درنوع خودش خیلی خوبه و البته SC: Conviction رو هم نباید فراموش کرد. من فکر می کنم یوبی سافت در بین بزرگان توانایی رقابت با Square Enix و Vivid رو داره البته اگه کیفیت کار رو بالاتر ببره

      (۰)(۰)
  2. خیلی ممنون علیرضا عزیز
    بر خلاف EA که با استدیو Fireminkeys رسما یه استاندارد جدید در عناوین موبایل به وجود آورد ،هنوز یوبیسافت به صورت جدی وارد عناوین موبایل نشده.ناشر های بزرگ عموما استدیو های کچکی رو برای توسعه عناوین موبایل به خدمت می گیرن و بیشتر هم بر روی f2p تاکید دارن.اما کلا تریکب دادن تجربه end به همراه f2p چیز خوبی از اب در نمیاد به نظر من.در حال حاضر حتی از نصف توان یه گوشی هم به طور کامل داره استفاده نمیشه.حتی از نصف پرفرمنس یه محصول مبنی بر cortex a9 هم استفاده نشد.اگر هم شد فقط یکی دو تا عنوان بودن که این ریسک رو پذیرفتن(ناشر هاشون).الانم که محصولات مبنی بر A15 داریم،اسمارتفون هایی با s800و تگرا ۴٫اینا high end های بازارن که روی هر کدوم به صورت انحصاری کار شه و سرمایه گزاری شه ،حد اقل چیزی که ما می بینیم گرافیک و جلوه های بصری فوق العادست.با وجود موتور های مختلف با ویژگی های عالیشون(UE4,Unity4,و همچنین FB از DICE ) خیلی میشه خروجی بهتری گرفت ،ولی فقط ناشرهای بزگن که می تونن این ریسک رو بکنن.در کل این بازار پتانسیل زیادی داره،چه تجربه آرکیدش ،چه AAAـش.فقط کافیه ناشر های بزرگ با استدیو هایی نظیر FM وارد کار شن.یا مثلا اکتیویژن لیدز :
    http://www.eurogamer.net/articles/2012-07-09-activision-leeds-first-game-to-be-pitball-revamp
    کلا از یوبیسافت انتظار بیشتری میره و امید وارم در آینده یه استدیو ویژه برای بخش موبایلش در نظر بگیره،یا به عبارتی شاید "مجبور" شه هزینه های بیشتری برای رقابت در این بازر انجام بده.توجه داشته باشین که به گزارش IDC ،گوگل پلی درامدش از کل پروژه ی PS Vita و ۳DS بیشتره و در زمینه درامد گیمینگ همراه بعد از اپل دومه.جالب ترش اینجاست که :
    ۴۰% از دادندگان vita & 3ds هم عناوین Android or iOS devices رو بازی می کنن که در نوع خودش جالبه.
    http://www.droidgamers.com/index.php/game-news/android-game-news/6665-google-play-now-in-second-place-in-mobile-gaming-spending-surpasses-handheld-consoles

    http://www.androidshock.com/news/game-spending-on-play-store-supercedes-handhelds-in-q2-reports-app-annie-idc/

    (0)(0)