• پکیج اعتیاد! | نقد و بررسی Clash Royale

    cr_twittercover_1500x500

    اگر کسی را پیدا کردید که هنوز حتی اسم Clash of Clans به گوشش نخورده، اسمش را یادداشت کنید و به کشفیات خود اضافه کنید! بعد این بازی و بازی‌های دیگر استودیو Supercell را به او معرفی کنید؛ ولی به حال خودش رهایش نکنید! ممکن است عواقب دردناکی داشته باشد…! از مقدمه‌ی اغراق آمیز که بگذریم، تقریبا دو ماه از انتشار نسخه ی اندرویدی آخرین بازی Supercell میگذرد و میتوان گفت که گرفتاری جدیدی برای بازیبازان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای بوجود آمده! Clash Royale عنوان جدید و اعتیادآور این استودیو است که تا الان نزدیک به سه میلیون نفر این بازی را فقط از Google Play Store دریافت کرده اند.

    سازنده: Supercell

    ناشر: Supercell

    سبک: استراتژی

    پلتفرم: Android, iOS

    maxresdefault

    Clash of Clans در زمین فوتبال!

     

    اول که بازی را نصب کردم، اصلا تصوری از اینکه قرارست با چه نوع گیپلی روبرو شوم را نداشتم. بازی را اجرا کردم و وارد مراحل ابتدایی و تمرینی شدم و دیگر نمی‌توانم از بازی دست بکشم…!

     

    تصور کنید که همه‌ی سربازها و شخصیت های Clash of Clans، و یک سری شخصیت‌های جدید ولی تقریبا با همان ماهیت را در دو تیم مقابل یکدیگر قرار دهیم و لشکرکشی را آغاز کنیم! دیگر به روستای کسی حمله نمیکنید؛ و بعد منتظر انتقام گیری آن فرد یا رقیب غارت شده‌ی خود نخواهید بود. همه چیز در یک مسابقه‌ی دو تا سه دقیقه‌ای خلاصه می شود. یک نبرد دو طرفه‌ی آنلاین.

     

    بازی در حالیکه ماهیت استراتژی خود را حفظ کرده، روند هیجانی و رقابتی بالایی دارد و کاملا زنده و پویاست. کمتر بازی استراتژی توانسته به این مهم دست یابد؛ ولی نابغه‌های Supercell با ذهن‌های خلاق و پشتکار خود، همیشه به غیرممکن‌ها دست پیدا میکنند. این بازی می تواند کسانی که علاقه‌ی چندانی به بازیهای سبک استراتژی ندارند را بهتر و بیشتر جذب کند؛ زیرا پایه‌ی گیم پلی بازی استراتژی است، ولی در کالبد نبرد آنلاین و همزمان دنبال می‌شود.

    [caption id="attachment_14566" align="aligncenter" width="146"]clash-royale-5

    هسته‌ی بازی حول Elixir و کارت‌هایتان میچرخد. با Elixir که مطمئنا آشنایی دارید. مایع صورتی رنگ که با آن در Clash of Clans لشکرتان یا Troopها را آماده میکردید. کارتها نیز مختص این بازی هستند. کارت‌ها در اصل همان شخصیت‌‌‌‌ها و Troopهای مختلف هستند که اینبار در حین بازی و مبارزه با رقیب خود آنها را به زمین می آورید. هر کارت مقدار خاصی Elixir نیاز دارد تا استفاده شود و نماینده ی خود، از گابلین گرفته تا Giant محبوب و دیگر شخصیتها، را وارد بازی کند. Elixir در حین بازی پر می‌شود و با استفاده‌ی کارتها کم می‌شود و دوباره شروع به پر شدن میکند. مانند نیترو در بازی ماشینی/ مسابقه ای. در یک دقیقه‌ی آخر بازی، سرعت پر شدن Elixir دو برابر می‌شود و هیجان بازی و رقابت را به اوج می‌رساند. هر تیم و هر نفر، سه برج دارد. همانطور که در تصویر بالا میبینید، دو برج دفاعی با کماندارانش و یک برج اصلی که شاه شما روی آن بر سپاهش نظارت میکند! نیروهای دشمن به زمین شما وارد می شوند و به این برج ‌ها حمله میکنند. برج‌ها هم به صورت خودکار شروع به دفاع میکنند. کماندارها کمان میزنند و شاه نیز توپش را در می‌آورد و شروع به شلیک میکند. اگر هر دو نفر به صورت مساوی پیش بروند و دو دقیقه‌ی زمان بازی به پایان برسد،  برجی خراب نشده باشد یا هر دو یک یا دو برج کماندار یکدیگر را خراب کرده باشند، با عنوان Sudden Death روی صفحه‌ی دستگاه خود روبرو می شوند و بازی به یک دقیقه وقت اضافه می رود. اگر این یک دقیقه هم گذشت و بازی مساوی پیش رفت، بازی مساوی به پایان می رسد.

    هدف نابودی برج هاست و با نابودی هر برج، یک تاج یا Crown دریافت میکنید. ستاره‌های Clash of Clans به تاج های Clash Royale تبدیل شده‌اند. اگر بتوانید برج شاه را زودتر منهدم کنید، دو برج دیگر نیز منهدم شده و شما پیروز میدان می‌شوید! سه تاج گرفته و بازی را برنده می شوید. با بردن هر بازی، چه با یک تاج و چه با سه تاج و پیروزی کامل، به شما صندوق‌هایی نیز جایزه داده میشود که دارای سکه و کارت و ارتقاهای مختلف برای کارت‌هایتان هستند. تاج هایی که بعد از هر بازی دریافت میکنید، فقط نمادین نیستند و با جمع آوری هر ۱۰ تاج، یک Crown Chest به شما تعلق می گیرد که دارای پول و کارتهای بیشتری نسبت به صندوق های نقره ای یا Silver Chest هاست که معمولی ترین صندوق های بازی محسوب می شوند و صندوقی برنزی در کار نیست… .

    cofres

    ثمرات تلاش و پیروزی به همراه صبر

    مانند Clash of Clans، در این بازی نیز با الماس‌های سبز رنگ سر و کار داریم! همانطور که متوجه شدید، در بازی صندوق‌هایی به عنوان جایزه بعد از پیروزی در نبرد به شما تعلق میگیرد. در کل شش نوع صندوق در بازی وجود دارد: Silver Chest, Gold Chest, Crown Chest, Giant Chest, Magical Chest, Super Magical Chest. صندوق جادویی یا Magical Chest مزایای بیشتری نسبت به بقیه‌ی صندوقها دارد و بالاتر از این صندوق،  Super Magical Chestاست. ۲۰۰ تا ۲۵۰ سکه به علاوه‌ی ۳۰ کارت و ارتقا که میان این کارتها، کارت‌های Rare و Epic نیز وجود دارند. کارت‌های معمولی را کنار بگذاریم، کارت های Rare و Epic نماینده‌ی شخصیتهای قوی‌تر و عجیب‌تر با قابلیت‌های خاص هستند. هر کارت و شخصیتی دارای ویژگی‌های کاملا خاص خودش است و نمی توان گفت یکی کاملا شبیه دیگری است. هر کدام برای یک کار و سبک بازی منفعت دارند.

    یکی از ایراداتی که میتوان به بازی گرفت صبر کردن است! شما نمیخواهید صبر کنید و میخواهید به بازی ادامه دهید؛ اما به دلایلی انگیزه‌ی بازی کردن بیشتر از دست میرود تا مدت زمان خاصی بگذرد. با اینکه گیم پلی بازی واقعا اعتیاد آورست، ولی دیگر با بازی کردن صندوقی نمیگیرید و نگرفتن صندوق، یعنی نگرفتن ارتقا و سکه و کارتهای بیشتر و مختل شدن پیشرفت در بازی تا زمان باز شدن صندوقها. هر صندوقی مدت زمان خاصی برای باز شدن نیاز دارد؛ بلکه با الماس آنها را باز کنید که الماس‌های لازم برای باز کردن مثلا صندوق‌های نقره‌ای بجای سه ساعت صبر، ۱۸ الماس است!

    در منوی بازی و در بخش Battle که بخش وسط و اصلی منو است، چهار جای خالی برای صندوق وجود دارد که بعد از چهار پیروزی اگر بازی کنید و ببرید دیگر صندوقی دریافت نمیکنید تا یکی از آنها خالی و باز شود. بخش Crown Chest نیز بعد از هر بار پر شدن و استفاده، ۲۴ ساعت بعد دوباره قابل استفاده است و این موارد لطمه ی بزرگی به روند بازی میزنند؛ و شاید هر کسی صبر و تحمل نداشته باشد و به همین دلایل از بازی زده شود… . فرض کنید چهار صندوق باز نشده دارید و Crown Chest هم تا بیست و چهار ساعت دیگر باز نمی‌شود، عملا دیگر انگیزه‌ای برای بازی ندارید؛ مگر اینکه به جمع کردن Trophy راضی باشید.

    سیستم پاداش دادن به بازیباز میتوانست بهتر باشد… .

    نمیشود برج‌ها و سیستم دفاعی خودم را شخصی سازی کنم!؟

    یکی دیگر از ایراداتی که میتوان به این پکیج اعتیاد گرفت،  نبود قابلیت شخصی سازی برج‌های کماندار و شاه است. با بالا رفتن مرتبه یا Level این برج‌ها قوی‌تر می شوند ولی قابلیت شخصی سازی وجود ندارد. مثلا اگر میشد مانند ارتقا کارت‌های مختلف شخصیتها، برج‌ها را هم به صورت دستی و نه خودکار بعد از هر ارتقا مرتبه قوی‌تر کرد، فرم یا Customها را تغییر داد و در کل شخصی سازی کرد، مطمئنا حس بهتری به بازیباز القا میشد و تجربه‌ی ناب و شخصی‌تری برای بازیباز رقم میخورد.

    ابراز احساسات با ایموجی یا حالت‌های مختلف شاه و یک سری جملات از پیش تعیین شده نیز زنده بودن بازی را یادآوری میکنند؛ ضمن اینکه گاهی اوقات رقابت را جذاب‌تر میکنند.

    در قسمت کارتها در منوی بازی، میتوانید کارتهای مختلف را با توجه به سبک بازی خود چیده و باب میل خود پیش بروید. سه مجموعه ی ۸ کارتی وجود دارد با عنوان Battle Deck، که سه ترکیب مختلف تیم های کارتهای شما هستند. میتوانید هر کدام را براساس علایق خود مرتب کرده و یکی را انتخاب کنید و به میدان نبرد بروید!

    قبایل یا کلن‌ها در این بازی نیز وجود دارند و با ارتقا مرتبه‌ی خود در بازی، و خرج ۱۰۰۰ سکه، میتوانید کلن بسازید یا رایگان به دیگر کلن‌ها بپیوندید. در کلن‌ها، اعضای کلن با دادن کارت و ارتقا به یکدیگر، از هم حمایت میکنند. Clanmateها میتوانند بیشتر از این منفعت و همراهی داشته باشند. مثلا امکان تماشای نبرد آنلاین یکی از اعضای کلن وجود دارد؛ البته اگر خود آن فرد اجازه دهد؛ ولی اگر دو تا سه نفر میوانستند به صورت زنده بازی را تماشا کنند و در همان حین با یار و هم قبیله‌ای (!) خود کمک کنند و نیروی کمکی بفرستند، هیجان بیشتری بوجود می‌آمد. در کلن‌ها میتوان اعضای دیگر را به نبرد دعوت کرد و از نبرد با دوستان لذت برد!

    clashroyale-sidebyside

    میدان‌های نبرد شاد و رنگارنگ

    در بحث بصری بازی، باز هم Supercell به خوبی از عهده‌ی کار برآمده. سبگ گرافیکی کارتونی و آشنای بازی‌های این استودیو، در این بازی هم پیاده سازی شده و نمی توان خرده‌ای به آن گرفت. رنگ‌ها و نورپردازی و سایه‌ها، همگی در حد یک بازی موبایل و آنلاین بخوبی کار شده‌اند. با ارتقا مرتبه و عوض شدن زمین‌های بازی یا Arenaها نیز تنوع خوبی در میدان‌های نبرد بوجود آورده که باعث یکنواخت شدن محیط بازی نمی شود.

    منوی بازی خیلی کاربردی و ساده طراحی شده. شش آیکون در قسمت پایین صفحه‌ی منوهای بازی وجود دارد که به ترتیب از راست به چپ: Shop،  Cards،  Battle،  Clan،  TV Royaleهستند. در بخش تلویزیون سلطنتی یا TV Royale میتوانید دیگر بازیهای انجام شده را ببینید. اکثرا بازی‌های بازیبازهای با مرتبه‌ی بالا در این بخش قرار داده می شوند.

    scroll2

    شمشیر و کمان و شیپور نبرد

    صداگذاری و موسیقی‌های بازی نیز کنار دیگر نکات مثبت این پکیج اعتیادآور به خوبی و با کیفیت کار شده‌اند. صداها و افکت‌های ضربه‌ها و شخصیت‌ها متنوع کار شده‌اند و به هر کدام هویت خاص خود را می‌دهند.

    طبق معمول با ورود به بازی، لوگوی Supercell نمایش داده می‌شود و افکت موسیقی معروف این استودیو پخش می‌شود؛ و بعد از نمایش لوگو، با تصویر شاه و سه شخصیت دیگر بازی روبرو می شوید که Loading بازی است و مانند دیگر بازی‌های Supercell موسیقی خاص این قسمت به گوشتان می رسد.

    شروع هر نبرد صدای شیپورها را میشنوید و آخر هر نبرد هم همینطور؛ به علاوه ی صدای تشویق ها و… که پیروزی شما را جشن میگیرند و شادی را با شما تقسیم میکنند! البته اگر ببازید تشویق نمی‎‌شوید؛ ولی موسیقی شکست برای شما نواخته می‌شود و از Trophyهایتان کم میشود.

    Clash-Royale

    در نهایت

    Supercell باز هم مخاطبان خود و بازیبازان بازی‌های موبایل را غافلگیر و فوق العاده سرگرم کرده و این مهم فقط صرفا به سرگرمی ختم نمی‌شود! البته خود بازی با سیستم نه چندان خوب پاداش دادن به بازیباز باعث جلوگیری از بازی بی‌وقفه می شود! گیم پلی فوق العاده اعتیادآور و هیجان انگیز و طراحی عالی شخصیت‌ها و محیط بازی، یک پکیج فوق العاده سرگرم کننده و اعتیادآور را بوجود آورده که به هیچ وجه با دانلود و نصب این پکیج ضرری نمیکنید.

    بازی کاملا رایگان است و طبق معمول، دارای آیتم‌ها و الماس‌های سبز رنگ معروف قابل خریداری است.

    تجربه‌ی این بازی را به دوستداران بازی‌های استراتژی و Supercell، بازی‌های آنلاین و همچنین کسانی که نیمچه علاقه‌ای به سبک استراتژی دارند پیشنهاد میکنم.

    منتظر مقاله‌ی بررسی تاریخچه‌ی استودیوی محبوب Supercell و بازی‌هایش باشید.

    نکات مثبت: گیم پلی فوق العاده و اعتیادآور، طراحی عالی و متنوع شخصیت‌ها و محیط‌ها، صداگذاری حرفه‌ای و با کیفیت.

    نکات منفی: سیستم جایزه و پاداش دادن نه چندان خوب، کمبود قابلیت شخصی سازی.

    نمره: ۸ از ۱۰

    (۱۴)(۲)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. من بهش ۰ هم نمی دم

    من نمی دونم کلش چی هست که بازیش هم می کنند

    یه بازی مزخرف

    (۲)(۹)
    • تارخ ترهنده

      سلیقه ها متفاوت هست دوست عزیز. یک منتقد هم باید بدون جبهه گیری و تعصب به اثر مورد نظر نگاه کنه و نقدش کنه. اینطور صحبت کردن در باره ی حتی بدترین و افتضاح ترین بازی یا فیلم و... تعصبی و غیر حرفه ای هست عزیز.
      با این حال نظر همه ی مخاطبان محترمه؛)

      (۵)(۱)