• احمق های نامیرا! | نقد و بررسی Dumb Ways to Die 2

    DWTD2-HEROES-1260x840

    احمق های نامیرا! | نقد و بررسی Dumb Ways to Die 2

    از سال ۲۰۱۱، اسم Dumb Ways to Die ثبت شد و تا به امروز زیاد شنیده شده. اگر نمی‌دانید ریشه‌ها و پایه‌های این بازی اندروید چه هستند، مطمئنا با خواندن این نقد شگفت زده می شوید!

    راه‌های احمقانه برای مردن یا همان Dumb Ways to Die در اصل کمپینی بوده برای جلوگیری از کشته شدن مردم در راه ریل قطارها و متروها که توسط کمپانی استرالیایی Metro Trains تشکیل داده شد. این کمیپن در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد و توانست سرمایه‌ی خوبی را گردآوری کند.

    برای تبلیغات و فرهنگ‌ سازی بیشتر، در نوامبر ۲۰۱۴ انیمیشنی با همین نام روی یوتیوب قرار گرفت. در این انیمیشن ۲۱ شخصیت مختلف در راه‌هایی خیلی احمقانه و با سهل انگاری کشته می‌شدند! در آخر هم سه نفر مانده از این ۲۱ نفر، با رعایت نکردن نکات ایمنی در محوطه‌ی مترو و ریل قطار کشته می‌شوند.

    جالب است بدانید که این انیمیشن در ۴۸ ساعت اولیه‌ی انتشار، دو نیم میلیون نفر بیننده داشته و در ادامه نیز استقبال خوبی از این ویدیو شده.

    موسیقی تهیه شده برای این انیمیشن در iTunes هم منتشر شد که بازهم با استقبال خوبی روبرو شد.

    اگر شما بودید و این همه استقبال و موفقیت را شاهد بودید، دست به ساخت یک بازی از روی این انیمیشن و ایده نمی‌زدید؟! من که حتما این کار را میکردم!

    Dumb-Ways-to-Die-2-v1.1.1-APK-MOD

    احمق های نامیرا! | نقد و بررسی Dumb Ways to Die 2

    و بالاخره احمق‌ها در یک بازی

    ماه مه ۲۰۱۳ کمپانی Metro اولین بازی این سری را برای دستگاه‌های iOS منتشر کرد. این بازی توسط Julian Frost  و Samuel Baird ساخته شد که Julian Frost در ساخت انیمیشن نیز نقش داشت. نسخه‌ی اندروید بازی در سپتامبر همان سال منتشر شد و با استقبال خوبی روبرو شد.

    بازی اول دارای ۲۱ بخش یا مینی گیم بود که شما اگر از دستور العمل داده شده پیروی نمیکردید، به شکل احمقانه و خنده‌داری کشته می‌شدید. بازی روند سرعتی داشت؛ یعنی بعد از انجام چند مرحله یا مینی گیم بصورت موفق می‌بایست برای مثال سریع‌تر ضربه بزنید و دقت بیشتری نیز به خرج بدهید. و شما بعد از سه بار اشتباه و مردن، رکورد امتیازاتتان را دریافت میکردید و می بایست دوباره از اول شروع کنید و بی احتیاطی نکنید!

    شخصیت‌های انیمیشن در بازی هم بودند و اتفاقات بسیار جالبی برایشان می‌افتاد و هنگام بازی امکان نداشت حتی لحظه‌ای نخندید و سرگرم نشوید.

    GordyWhaleSelfie

    احمق های نامیرا! | نقد و بررسی Dumb Ways to Die 2

    بزرگتر از قبل

    بازی اول، یک سری الگوی ساده و مکانیک ساده داشت و در شماره ی دوم بازی نیز اینگونه است.

    یک سری دستورات و راهنمایی‌ها در قالب نوشته و با فونت‌های مختلف در مراحل مختلف به شما داده می‌شد و با انجام آنها، مراحل را به سلامت پشت سر میگذاشتید و رکوردتان را جابجا میکردید. مثلا در برخی مراحل می بایست با ضربه زدن ساده روی صفحه ی دستگاهتان بپرید، بدوید، کتک بزنید و… .

    کل مکانیک‌های گیم پلی بازی در ضربه زدن روی صفحه، جابجا کردن دستگاه در بازی‌های تعادلی و مالش در بازی‌هایی مثل درست کردن آتش، خلاصه می‌شوند.

    شماره‌ی دوم بازی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد و همین یک ماه قبل آپدیت شد. این بازی با گسترش مراحل و مینی گیمها، توانست بیشتر و بهتر دوستداران بازی‌های تفننی را راضی کند.

    این بازی از همان نسخه‌ی اول سرشار از خلاقیت و راه‌هایی برای خنداندن و سرگرم کردن مخاطبان بود؛ به علاوه‌ی یادآوری رعایت نکات ایمنی!

    در بازی جدید، ۷ بخش مختلف برای بازی کردن وجود دارد که هر کدام دارای ۸ مرحله یا مینی گیم هستند. این ۷ بخش عبارتند از: Adernaland, Dumbest of the Dumb, Freezerville, Camp Catastrophe, The Dumbgeon, Dumdome  و Drowntown . بخش چالش‌ها یا همان  Challenges هم در بازی موجود است که با ورود به اکانت فیسبوک خود می توانید با دوستهای خود رقابت کنید و رکوردهایتان را جابجا کنید.

    همانطور که از عنوان بخش‌های مختلف بازی پیداست، هر کدام ماهیت خاص خود را دارند و در محیط‌های مختلفی پیگیری می شوند. Freezerville در زمین‌های برفی و یخی دنبال می شود؛ Camp Catastrophe بیشتر در جنگل دنبال می شود؛ The Dumbgeon بیشتر در فضاهای اساطیری و قلعه دنبال می شود و مراحلش بیشتر در این مکانها اتفاق می افتند؛ و… .

    Dumbest of the Dumb بخش ویژه‌ی بازی است که خصوصیات خاص خود را دارد. این بخش مخلوطی از مراحل و مینی گیم های همه‌ی بخش‌های بازی است و در آن با بازی کردن باید به حد امتیاز معین شده ای برسید تا شخصیت های جدید آزاد شوند. در پایان این بخش، یعنی زمانی که همه‌ی جان‌های خود را از دست دادید، چرخ بدشانسی یا Wheel of Misfortune روبروی شما ظاهر می شود! این چرخ گزینه‌های مختلفی روی خودش دارد که شما با تاب دادن آن باید یک گزینه را بصورت شانسی انتخاب کنید که از امتیازات و دیگر آیتم‌های درون بازی بهره‌مند می شوید؛ فقط سریع بعد از تاباندن این چرخ روی یکی از موارد ضربه بزنید، وگرنه چاقویی به سر شخصیت آبی رنگ وسط آن که اسیر شده برخورد می کند و با پیام “دفعه ی بعد خوش شانس‌تر باشی” روبرو می شوید!

    Dumb-Ways-to-Die-2-37

    احمق های نامیرا! | نقد و بررسی Dumb Ways to Die 2

    این بخش از بازی، بصورت پیشفرض پنج Token دارد که با هر بار بازی کردن، یک token از دست میدهید و بعد از آن دیگر برای بازی کردن این بخش باید token بخرید.

    وقتی وارد بازی می‌شوید، نقشه‌ای روبروی شما قرار میگیرد که تمامی بخش های نام برده شد در آن وجود دارند و برای بازی کردن هر کدام، شما باید با قطار میان مسیرهای مختلف جابجا شوید. در این بین و ضربه زدن روی هر بخش، قطار شما به همان سمت میرود و در بین راه، ایستگاه‌هایی وجود دارند که مینی گیم‌های مخصوص خودشان را دارند! در بین راه معمولا یکبار در ایستگاه‌ها متوقف می‌شوید و افرادی هستند که قرارست با سهل انگاری در ایستگاه و مسیر ریل‌ها کشته شوند؛ و این شما هستید که باید از کشته شدن آنها جلوگیری کنید! با جلوگیری از مرگ آنها، به شما امتیاز اضافه‌ای داده می شود که این امتیاز، بعد از ورود به بخشی که انتخاب کرده بودید و پایان بازی شما، به امتیاز کلی که کسب کردید اضافه می‌شود.

    Dumb-to-Die-2-screenshot-2

    احمق های نامیرا! | نقد و بررسی Dumb Ways to Die 2

    در نهایت

    در نهایت میتوان گفت که Dumb Ways to Die 2 یک بازی فوق‌العاده فان و سرگرم کننده برای همه ی افراد با هر سلیقه‌ای است؛ و میتواند شما را در زمان بیکاری و زمانی که وقت آزاد دارید، حتی برای مدت کوتاهی شاد و سرگرم کند و در عین حال، گاهی اوقات بصورت طنز تلنگری بزند.

    این بازی کاملا رایگان است و در گوگل پلی و دیگر فروشگاه‌های برنامه و بازی اندروید برای دانلود در دسترس است. با نصب و امتحان این بازی ضرر نمیکنید.

    نکات مثبت: مینی گیم‌های متفاوت و متنوع، جذاب و سرگرم کننده، یک بازی تفننی عالی!

    نکات منفی: برخی مراحل و مینی گیم های تکراری، مشکل اجرایی و باگ در برخی دستگاه‌ها.

    نمره: ۸ از ۱۰

    (۱۰)(۱)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.