• مقایسه: Apple Pay،Samsung Pay و یا Android Pay?کدام یک بهتر است؟

    SamsungMobilePayment-640

    سرویس های پرداخت از طریق اسمارتفون ها ، همانطور که پیش بینی میشد پیشرفت های خوبی در سال ۲۰۱۵ داشت و حالا با قدرت بیشتر وارد ۲۰۱۶ شده است. همانطور که میدانید سرویس Apple Pay در اواخر سال ۲۰۱۴ معرفی شد و شروع به کارش در ۲۰۱۵ بود و در ادامه همان سال دو سرویس دیگر نیز در کنار اپل شروع به کار کردند. ادامه این مقایسه را در اندرویدکده بخوانید.

    در پایان سال ۲۰۱۵ بود که گوگل به اصطلاح سر کیسه را شل کرد و با کمی هزینه سیستم Android Pay را به راه انداخت و در کنار آن نیز سامسونگ Samsung Pay را به وجود آورد.

    حالا سوال ما این است؛ کدام یک از این سه سرویس ،بهترین سرویس موجود ارائه دهنده خدمات پرداختی هستند؟

    بگذارید از همین اول این موضوع را روشن کنیم که هم Apple Pay و هم Android Pay هر دو از NFC به جهت پرداخت هایشان استفاده می کنند و هردو برای پرداخت نیازمند جایگاه هایی هستند که از NFC استفاده کرده باشد. مکان های زیادی در آمریکا از قبیل رستوران های زنجیره ایه McDonalds هستند که به این سرویس مجهز شده اند ولی فروشگاه هایی نیز هستند که هنوز این سیستم را ، راه اندازی نکرده اند و برای فروشگاه های کوچک تر احتمالا چند سالی طول بکشد تا این سیستم خودش را جا بیاندازد.

    در مکان هایی که اپل و اندروید ناامید کننده ظاهر می شوند، سامسونگ با پشتیبانی از استاندارد MST ، خیلی کارآمد ظاهر شده و پرداخت های شما را انجام می دهد. سامسونگ پی می تواند با قرار دادن اسمارتفون در کنار جایی که کارت خود را برای پرداخت تان میکشید، با فرستادن امواج مغناطیسی این کار را انجام داده و بدون نیاز به NFC ، پرداخت را انجام دهد، کاری که Apple Pay و Andorid Pay از انجام دادن آن عاجز هستند. در حال حاضر بیش از ۹۰% از فروشگاه های آمریکا می توانند از سیستم Samsung Pay استفاده کنند در حالی که تعداد بسیار کمتری از دو سرویس دیگر پشتیبانی می کنند.

    اگر بخواهیم موارد دیگر را بجز این سه سرویس در فروشگاه ها برای پرداخت های مان در نظر بگیریم باید به پرداخت از طریق اپلیکیشن های مربوط به آن اشاره کنیم. این اپلیکیشن ها همانند AirBnB و … می توانند همانند ۳ سرویس موجود کمک زیادی در ذخیره کردن زمان و فضای ما می کنند. خرید از طریق اپلیکیشن ها به این شکل است که فروشگاه هایی که برای خود اپلیکیشنی طراحی می کنند این اجازه را می دهند که بدون حضور در فروشگاه از طریق اپلیکشن با استفاده از سرویس های پرداختی مان، قبوض خود را پرداخت و خرید خود را انجام دهیم. تا کنون فقط Apple Pay این اپلیکیشن ها را پشتیبانی می کرد ولی به تازگی Andorid Pay نیز در کنار اپل به پشتیبانی از این اپلیکیشن ها پرداخته است. متاسفانه سامسونگ هنوز این پشتیبانی را فعال نکرده است و ازین نظر از دو رقیب خود عقب افتاده است.
    1

    راحتی در استفاده

    کدام یک ازین سه سرویس، آسان ترین خدمات را ارائه می کند؟
    خوب، در ابتدا باید درباره Apple Pay و Android Pay بگوییم. پرداخت از طریق این دو سرویس به این شکل انجام می گیرد که شما اسمارتفون خود را به دستگاه پرداخت نزدیک کرده و با یک کلیک بر روی حسگر اثر انگشت اجازه پرداخت را صادر می کنید و این به معنای اتمام عملیات است.Samsung Pay نیز پرداختی به همین سادگی دارد. با یک سوایپ از پایین به بالا ، اپلیکیشن Samsung Pay را فعال کرده و با استفاده از حسگر اثر انگشت خود اجازه را به حساب خود می دهید که پرداخت شما را انجام دهد.
    چیزی که ممکن است کمی برای شما مشکل ایجاد کند، خرید از فروشگاه هایی است که کمی سنتی هستند و فقط از سیستم پرداخت قدیمی استفاده می کنند ( که سامسونگ پی نیز پاسخگوی آن است) و هنوز فروشندگان، نحوه استفاده از سامسونگ پی را یاد نگرفته اند. این اتفاق ممکن است برای شما نیز پیش بیاید و در این موقعیت ها لازم است کنترل خود را حفظ کرده و مدیریت را خبر کنید.

    امنیت

    موضوع امنیت همیشه موضوعی مهم بوده و حال میخواهیم امنیت این سه سرویس را در پرداخت بررسی کنیم.
    اگر شما در درحال پرداخت کردن، در یک ایستگاه مجهز به NFC هستید، خیالتان راحت باشد که با پرداخت کردن از این طریق به هیچوجه شماره کارت شما و یا رمز عبورتان منتقل نمی شود و هکر ها نمی توانند آن را ازین طریق بدست بیاورند. این عملیات به این گونه انجام می گیرد که رمز کارت شما به صورت قفل گذاری شده به دستگاه منتقل می شود و ازین طریق است که رمز واقعی شما هیچ گاه بدست هکر ها نخواهد رسید. جز دیگر مهم در قسمت امنیتی این دستگاه، Secure Element یا SE است که در چیپستی جداگانه درون اسمارتفون شما قرار گرفته است. این جز امنیتی، تاثیر خارق العاده ای در اسمارتفون شما دارد نه فقط در جهت امن نگه داشتن پرداخت های اسمارتفونی شما، بلکه مراقبت ویژه از سخت افزار را نیز برعهده دارد که این اجازه را به هکر ها نمی دهد که آسیبی به اجزای دستگاه شما برسانند. هر باری که شما اقدام به پرداخت می کنید، SE فعال شده و رمز کارت شما را کدگذاری می کند.

    در سمت سامسونگ و سامسونگ پی انتقال های MST قرار دارد که بحث شان کاملا با پرداخت های از طریق NFC متفاوت است. در پرداخت های سامسونگی ، یک سیم پیچ مغناطیسی در دستگاه Galaxy شما یک جریان متناوب را در یک حلقه القایی ایجاد کرده و از طریق آن یک میدانی مغناطیسی پویا بوجود می آید که دستگاه کارت خوان آن را ترجمه کرده و پرداخت شما را انجام می دهد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که این پرداخت امنیت خود را به چه شکلی تامین می کند؟ مورد اول این است که این اتفاق بسیار سریع انجام می پذیرد که خود در تامین امنیت نقش عمده ای دارد و مورد دوم نیز این است که این میدان در شعاعی ۳ اینچی به وجود می آید و شکستن قفل آن نیازمند دستگاهی در این فاصله است. این دو فاکتور امنیت پرداخت را از طریق Samsung Pay تامین می کنند.

    شرکت های مخابراتی و بانک های پشتیبان این سه سرویس

    شرکت هایی که این سه سرویس را پشتیبانی می کنند و یا می توان گفت که دستگاه هایی که به صورت قفل یا لاک خریداری می کنیم و این سه سرویس را دارا هستند فقط توسط شرکت های مخابراتی AT&T , Sprint , Verizon و T-Mobile پشتیبانی می شوند. تا جایی که به اطلاع مشتریان می رسد، هیچگونه چیپ اضافه ای درون دستگاه های شما از طرف این شرکت ها قرار نمی گیرد و تمام اطلاعات مشتریان امن نگه داشته خواهند شد.
    در روی دیگر سکه و بانک های پشتیبان این سه سرویس می توان به این مسئله اشاره کرد کرد اپل در حال حاضر بانک های بیشتری را به نسبت دو سرویس دیگر در آمریکا پشتیبانی می کند ولی این مسئله این موضوع را بیان نمی کند که دو سرویس دیگر از اپل عقب افتاده اند. سامسونگ پی و اندروید پی نیز بیشتر بانک های مهم آمریکا را پشتیبانی می کنند و این امکان وجود دارد که در ماه های آینده بانک های بیشتری را نیز به سرویس خود اضافه سازند.

    اپلیکیشن های پشتیبانی شده

    اپلیکیشن موجود در سیستم اپل پی Wallet app نام دارد که به فارسی کیف پول معنی می شود. این اپلیکیشن ابتدا رمز کارت بانکی شما را گرفته و سپس هرموقع که می خواستید پرداختی را در یک ایستگاه انجام دهید، خود به خود باز شده و از شما تقاضای Touch ID و یا اثر انگشت شما را می کند. این سرویس در سری ۶ و ۶s وجود دارد، یعنی هم برای نسخه معمولی گوشی های معمولی این سری و هم سری Plus. در حال حاضر اپل پی تنها سرویسی است که می توان آن را از طریق Apple Watch نیز پشتیبانی کرد و یا به بیانی دیگر تنها سرویسی است که از گجت های پوشیدنی پشتیبانی می کند. شما می توانید با استفاده از اپل واچ ، آیفون ۵s را نیز به سرویس اپل پی مجهز سازید.
    سامسونگ پی یک اپلیکیشن مجانی و یا به اصطلاح Free است که شما می توانید آن را از طریق Google Play Store دانلود کنید. برای اینکه ازین اپلیکیشن استفاده کنید می توانید با یک سوایپ از پایین به بالای اسمارتفون تان این اپلیکیشن را بالا آورده و کارتی که می خواهید پرداخت خود را با آن انجام دهید را انتخاب نمایید و این تاییدیه را با حسگر اثر انگشتتان انجام می دهید. در حال حاضر این اپلیکیشن فقط در دستگاه های Galaxy S6, S6 Edge, S6 Active, Note 5 و S6 Edge Plus جوابگو است ولی سامسونگ این قول را به طرفداران خود داده است که این اپلیکیشن را به دستگاه های ارزان تر و به صرفه تر خود نیز اضافه سازد.
    در سرویس آخر و یا اندروید پی، بیشترین سازگاری دیده می شود و می توان ازین سرویس در دستگاه هایی که اندروید ۴٫۴ کیت کت و بالاتر را در کنار NFC با یکدیگر دارند، استفاده کرد. این اپلیکیشن نیز به صورت مجانی از گوگل پلی قابل دانلود است و پرداخت ها از آن نیز به سادگی پرداخت در دو سرویس دیگر است.

    جمع بندی نهایی

    دو سال گذشته ، صحنه رقابت سرویس های پرداختیه اسمارتفونی بوده است. شرکت های مخابراتی، بانک ها، اپلیکیشن ها، همه و همه در حال پشتیبانی ازین سرویس ها هستند و به زودی این پشتیبانی قوی تر نیز خواهد شد. تنها مشکل موجود، نبود دستگاه هایی در فروشگاه ها هست که از سیستم پرداخت از NFC پشتیبانی کنند و به نظر می رسد که این مشکل نیز به زودی رفع خواهد شد.
    پرداخت از طریق موبایل به زودی به کشور های بیرون آمریکا نیز وارد خواهد شد و این مسئله از سال ۲۰۱۶ نیز اتفاق خواهد افتاد پس نگران این مسئله نباشید که چه موقع این سرویس ها به کشور شما خواهد رسید.
    این سرویس ها به زودی دستگاه های ارزان قیمت تر را پشتیبانی خواهند کرد و فقط به دستگاه های پرچمدار محدود نخواهند بود چرا که این موضوع به ضرر شرکت های حامی این سه سرویس نیز خواهد بود.
    و به احتمال فراوان، در پایان سال ۲۰۱۶ وقتی که کیف پول خود را درون جیب خود داریم، نیازی نخواهد بود که برای هر خرید آن را از جیب خود بیرون بیاوریم و تمامی خرید های مان را با اسمارتفونمان انجام می دهیم.

    (۰)(۰)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.