• خاطرات نو | نقد و بررسی Pac-Man 256

    10

    مطمئنا همه‌ی بازیبازها با دیدن یک جسم کروی زرد رنگ، یاد پک من دوست داشتنی می افتند و خاطرات زیادی برایشان زنده می شود. سری بازی‌های پک من، از سالیان دور تا به الان در سبک اصلی خود بازی و سبک‌های دیگر و در قالب گرافیک سه بعدی و… ظاهر شده و خاطرات زیادی و لحظات خوش زیادی را برای ما به ارمغان آورده‌اند.
    بازی جدید از این سری، که برای موبایل‌ها و دستگاه‌های اندرویدی منتشر شده، Pac-Man 256 نام دارد. برای اینکه بتوانیم دلیل نامگذاری این بازی را بهتر درک کنیم و به جزییاتش بپردازیم، با ما همراه باشید.

    Publisher: Bandai Namco

    Genre: Arcade, Endless running

    Platform: Android, iOS

    1

    ریشه ها

    دلیل اضافه کردن ۲۵۶ به عنوان بازی، به گذشته و اولین بازی منتشر شده‌ پک من برمیگردد. بازی اول از نظر فنی یک مشکل داشت و وجود آن مشکل، به دلیل محدودیت‌های برنامه نویسی و سخت افزاری بود. آن مشکل این بوده که، اگر کسی موفق میشد به مرحله ی ۲۵۶ برسد، در این مرحله نصف صفحه با شماره‌ها و اعداد و ارقام مختلف و نامرتب پر میشد و ادامه دادن بازی را غیرممکن می کرد. هر چند که برای اکثریت بازیبازها و افرادی که بازی اول را بازی میکردند، رفتن چند مرحله هم سخت بود.

    روش‌های برنده شدن

    در پک من ۲۵۶ راه و روش بازی کردن خیلی ساده است، به بالاترین امتیاز ممکن برسید، قبل از اینکه بین روح‌ها یا اصطلاحا همان Ghostها گیر بیفتید و راه فراری
    نداشته باشید. چند راه موثر وجود دارد:

    2

    Pac Pellets (قرص‌های پک):

    یکی از اصلی‌ترین راه های افزایش امتیاز در بازی، قرص های معروف پک هستند. هر چه بیشتر از آنها بخورید، امتیاز بیشتری میگیرید. اگر بتوانید بدون وقفه ۲۵۶ عدد از این قرص ها را بخورید، طی یک سکانس، تمامی ارواح ناپدید شده و شمارش به ۱ می رسد. البته اینکار، به هیچ وجه کار آسانی نیست.

    ارتقا دهنده‌های قدرت

    در بازی ۱۶ ارتقا دهنده‌ی قدرت وجود دارد که با خوردن تعداد مشخصی از قرص‌های پک آزاد می شوند. اگر میخواهید قدرت‌های بیشتری بدست آورید، باید قرص‌های بیشتری بخورید. یکی از قدرت‌ها یا همان ارتقا دهنده‌های قدرت، آتش است و راهی را که می روید آتشین می کند. نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی آتش، قابلیت پخش کردن خود در چند راه مختلف را دارد.
    آهنربا، دیگر قدرت در بازی است. آهنربا تمامی آیتم‌های قابل جمع آوری در مسیر را جمع میکند و فرصتی عالی برای خوردن چند قرص پک، آن‌هم بصورت همزمان است.

    3

    قرص‌های قدرت

    این قرص‌ها، برای مدت کوتاهی شما را شکست‌ ناپذیر میکنند. در این مدت شکست ناپذیر شدن شما، ارواحی را که میخورید، امتیاز اضافی خواهند داشت. مثلا روح اول ۱۰ امتیاز، دوم ۲۰، سوم ۳۰ و به همین ترتیب…
    از آنجاکه مسیر هزارتوی بازی پایانی ندارد و بصورت شانسی و اتفاقی تکثیر می شود و ادامه پیدا میکند، گاهی اوقات بعد از قرص قدرت اول، می توانید یک قرص قدرت دیگر پیدا کنید و زمان شکست ناپذیری را افزایش دهید؛ و امتیازهای دیوانه کننده‌ای بدست آورید.

    4

    میوه‌ها

    قدرت‌های دیگر در بازی، میوه‌ها هستند. میوه‌های مختلفی در بازی وجود دارد: آلبالو، خربزه و هندوانه، انواع توت و پرتقال. خوردن میوه‌ها، امتیاز بیشتری برای شما به ارمغان می آورد و هر کدام ارزش و امتیاز خاص خود را دارد.

    پیاده‌سازی درست In App Purchases

    مطمئنا همه دیگر با آیتم‌های پولی در بازی‌ها آشنایی دارید. اما برخلاف بسیاری از بازی‌ها، این مهم در این بازی به خوبی پیاده شده.

    ارزش‌ها یا Credits

    بازی در کل ۵ نوع Credit دارد (در اصل همان جان) که شما می توانید از آنها به دو روش بهره ببرید:

    5

    ارتقا دهنده‌ها

    برای استفاده از هر ارتقا دهنده‌ای که در اختیار دارید و آن را انتخاب میکنید، یک Credit لازم است.

    ادامه دادن بازی

    وقتی که شکست میخورید و نوستالژی Game Over روبرویتان قرار میگیرد، می توانید با مصرف یک Credit براحتی بازی را ادامه داده و از همان مکانی که شکست خوردید، به بازی برگردید.

    در کل، بعد از مصرف هر Credit شمارش معکوس شروع می شود تا Credit بعدی دوباره آماده‌ی مصرف شود. البته شما می توانید بدون استفاده از Creditها به بازی ادامه دهید؛ ولی باید با ارتقا دهنده‌ها و قدرت‌ها خداحافظی کنید؛ به غیر از قرص‌های پک که همیشه و در هر صورت آماده ی خورده شدن هستند!
    شما حتی می توانید با پرداخت مبلغی، Credit بی‌نهایت را برای خود فعال کنید؛ ولی قبل از اینکار کمی فکر کنید. زیرا ممکن است بازی بعد از مدتی برای شما خسته کننده شود و چالش خاصی شما را درگیر نکند. در ضمن Creditهای بازی در زمان نسبتا کوتاهی دوباره ظاهر شده و آماده ی مصرف دوباره می شوند.

    6

    سکه‌ها

    سکه‌ها برای ارتقای قدرت‌های شما کاربرد دارند و هر قدرتی، ۸ سطح یا Level دارد. ارتقای سطح هر قدرت در سطوح بالاتر، نیاز به سکه‌های بیشتر دارد. بیشتر ارتقاهایی که انجام می دهید، مدت زمان ماندگاری آن قدرت را بیشتر میکنند؛ ولی برخی دیگر نیز، امتیاز ارواح خورده شده را بیشتر میکنند. از آنجا که ممکن است قدرتی را ارتقا دهید و راضی نباشید، میتوانید آن ارتقا را به قدرت دیگر انتقال دهید.
    بدست آوردن سکه‌ها نیز هم در بازی انجام می شود و هم خود شما میتوانید آنها را بخرید یا مقدار دریافت آنها را دوبرابر کنید.

    1440081777980982

    کنترل عالی

    کنترل بازی و پک من افسانه‌ای اصلا کار سختی نیست. فقط کافیست انگشتتان را روی مسیری که میخواهید بروید قرار دهید.
    یکی از قابلیت‌های خوب بازی اینست که به شما اجازه می دهد در صورت نیاز متوقف شوید و پشت دیوار یا در کنج و کنار مسیرها منتظر بمانید. این منتظر ماندن زمانی بدرد میخورد، که میخواهید یک قدرت یا ارتقا دهنده‌ای را شکار کنید. البته به یاد داشته باشید که اگر زیاد بایستید، “گلیچ” از پایین صفحه شروع می شود و به بالا می‌آید، و اگر تماس زیادی با شما داشته باشد، پک من افسانه‌ای از بین می رود.

    maxresdefault

    صداگذاری و گرافیک

    با توجه به اینکه این بازی، بازسازی پک من اصلی است، انتظار زیادی از گرافیک و صدا و موسیقی نداشته باشید! همه چیز کلاسیک و نوستالژی کار شده تا خاطرات زنده شوند. همان پیکسل‌ها و افکت‌های معمولی در بازی دیده و شنیده می شوند؛ و نه تنها زشت و کسل کننده نیستند، بلکه شیرین و دلچسب نیز هستند.

    pac-man256screenshot31432224121jpg-9266e3_765w

    در نهایت

    این بازی دقیقا همان چیزی است که باید باشد. اگر طرفدار بازی‌های اعتیادآور و آرکید هستید؛ و اگر از بازیبازان قدیمی هستید و دوست دارید نوستالژی شوید، در نصب کردن این بازی شک نکنید. در ضمن نگران آیتم‌های پولی بازی نیز نباشید، چون اصلا جلوی بازی کردنتان را نمیگیرند و جلوی چشمتان نیستند. بازی را نصب کنید و لذت ببرید.

    6

    نمرات:

    گرافیک: ۸

    گیم پلی: ۱۰

    صداگذاری: ۸

    جذابیت: ۱۰

    نمره نهایی: ۹

    نکات مثبت: یادآور خاطرات شیرین برای بازیبازان قدیمی , انتقال حس نوستالژیک نسخه قدیمی , گیم پلی زیبا و جذاب , گرافیک کلاسیک به یاد ماندنی

    نکات منفی: تقریبا هیچ!

    (۸)(۱)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. saeedsk

    اول از همه ممنون بابت نقد
    دوم این‌که شما از گرافیک و موسیقی ۲نمره کم کردین، اون‌وقت چجوری نکات منفی نداره؟ 😐

    (۶)(۱)
    • آیدین پیرس

      برای این که گرافیک و صداگذاری (موسیقی فرق داره) این بازی با توجه به سبک آرکاد بودن اون ساخته شده پس نمیشه بهش ایراد گرفت ولی چون تقریبا از استاندارد بازی های امروزی پایین تر هستش نمره کامل نمیگیره چون نمره کامل باید به بازی اختصاص داده بشه که یا در گرافیک هنری قوی باشه یا فنی یا صداگذاری قوی داشته باشه پس ۲ نمره کم به خاطر ایراد بازی نیست به خاطر آرکارد بودن بازی و گرافیک کلاسیک هستش.

      (۲)(۳)