• سونیک در دنیای اندروید | نقد و بررسی Sonic Dash

    DashiOS

    نام سونیک برای اکثر گیمر های ایرانی آشنا هست , این جوجه تیغی آبی سریع ! اولین حضورش در بازیهای رایانه ای مربوط به بازی Rad Mobile و سال ۱۹۹۱ می باشد , اکثر گیمران ایرانی این موجود را برای اولین بار در کنسول سگا Mega Driveدر بازی sonic the hedgehog دیده اند , این جوجه تیغی از زمان تولدش تا به الان مسیرهای پر پیچ و خمی را گذرانده است و فراز و نشیب هایی داشته. اخیرا اولین بازی مهم سونیک Sega برای موبایل منتشر شده است , یعنی بازی Sonic Dash. این بازی یک بازی Endless Runner و free to play می باشد . در ادامه با همراه باشید تا ببینیم آیا این جوجه تیغی به خوبی در موبایل آمده است ؟ یا صرفا مثل یک بازی دیگر در سبک Endless Runner می باشد.

    Publisher: Sega
    Developer: Hardlight
    Genre: Endless Runner , Platformer
    Engine: Unity
    Platform: Android, IOS , Windows 8
    Release date: November 26 , 2013

    گیم پلی
    به صورت کلی Sonic Dash در مورد رد کردن موانع و چاله ها و دشمن ها و دیگر موانع می باشد تا بتوانید سکه جمع کنید . با کشیدن انگشت تان (سوایپ کردن) به سمت راست و چپ بر روی صفحه نمایش می توانید بین خطوط جا به جا شوید و با کشیدن انگشت به سمت بالا و پایین به ترتیپ سونیک می پرد و با کشیدن انگشت به سمت پایین سونیک حرکت معروف قل خوردنش را انجام می دهد. همچنین می توان با این حرکت به دشمن ها حمله کرد . تنها نکته این است که شما مجبورید دو بار سوایپ بکنید تا به خطر دور تر برسید . بعضی مواقع سریع جابجاکردن سونیک برای عدم برخورد با مانع یا دشمن و … سخت میشود. اما امکان ندارد که سونیک به فرمان من پاسخ ندهد ! حرکت دادن سونیک و دویدنش واقعا لذت بخش و زیباست !

    games-11015-mzl.gvsfhbaw.480x480-751

    تصمیم گرفتن در مورد اینکه چه موقعی از قابلیت Dart یا سریع حرکت کردن استفاده کنید هم مهم است و بهتر هست که به موقع استفاده کنید. حتی تصمیم گرفتن استفاده از این قابلیت وقتی که روبه روی سونیک دشمن هست و پشت یک سنگ حلقه ای وجود دارد , نیاز به عملکرد بسیار سریع شما دارد . اگر شما خطهای پایان را بدون برخورد با موانع و … رد کنید , حلقه هایی را که جمع کرده اید را میتوانید ذخیره کنید . شما میتوانید با استفاده از این حلقه ها آیتم های نظر head start را بخرید . این آیتم باعث میشود که یک حباب مانندی دور سونیک را احاطه کند و تا زمانی که مثلا به دشمنی برخورد نکرده از او محافظت میکند .

    games-11015-mzl.vaqpitvg.480x480-751

    Sonic dash بدون سیستمIAP (خرید درون برنامه ای) که تلاش کند از شما پول بگیرد, یک بازیendless runner نخواهد بود ! اگر یک پرش را از دست داده اید و دوباره میخواهید از همانجا ادامه بدهید بازی را باید از یکی از حلقه های قرمز رنگ استفاده کنید , این حلقه ها از طریق انجام یکسری ماموریت ها یا همچنین از طریق پرداخت پول واقعی بدست می آیند . این حلقه ها برای خرید کارکتر های دیگر و یکسری موارد دیگر هم به کار می رود . البته از نظر اینجانب سیستم IAP این بازی تقریبا خوب پیاده شده است و در طی بازی کمتر احساس “اجبار به پرداخت” به شما دست خواهد داد. ذخیره کردن این حلقه های قرمز رنگ کار خیلی سختی نیست اما بدست آوردن آن ها تقریبا مشکل هست و تلاش می طلبد . در حین بازی کردن پس از مدتی زمان مبارزه با Boss یا غول آخر فرا میرسد که چالش اصلی در نبرد با این غول ها شامل جا خالی دادن از موانعی که آن ها به سمت شما پرتاب میکنند می باشد. این غول ها در اصل از بازی Sonic Lost World می باشند .

    games-11015-mzl.vcgadmoo.480x480-751

    گرافیک
    گرافیک این بازی از لحاظ فنی و تکنیکال به خوبی برای یک بازی موبایل پیاده شده است. جزئیات بافت ها و مدل ها خوب هست و همچنین به اندازه ی کافی می باشد. نور پردازی هم به زیبایی کار شده است , همچنین آب دریا هم نسبتا طبیعی و زیبا می باشد . از لحاظ هنری گرافیک این بازی به نسبتا خوب کار شده است. رنگ آمیزی خاص سری سونیک که حکایت از فانتزی بودن آن دارد نیز بخشی از گرفیک فنی این بازی به حساب می آید. رنگ ها شاد و پویا هستند که این کاملا با فضای این بازی هماهنگ و سازگار هست.

    موسیقی و صدا گذاری
    موسیقی در این بازی کاملا با محیط بازی و فضای آن هماهنگ می باشد , در اصل هم شاد و هم هیجانی هست که کاملا برای سونیک و شخصیت آن از نظر بنده مناسب است . صدا برخورد با سکه ها و موانع و پریدن سونیک و … برای یک بازی موبایل مناسب است و کلا می توان گفت که صدا گذاری و موسیقی خوب کار شده است، اما فوق العاده نیست.

    games-11015-mzl.wcxmvbyi.480x480-751

    خلاصه و نتیجه گیری
    Sonic dash را میتوان یک بازی خوب در سبک endless runner دانست که به خوبی از کارکترهای دنیایی سونیک و به طور کلی از دنیای سونیک استفاده کرده است , اما این بازی را نمیتوان انقلابی در این سبک دانست . نسبتا کم احساس میشود که این بازی شما را مجبور به پرداخت پول میکند . این بازی در حال حاضر رایگان می باشد و شما میتوانید آن را امتحان کنید . اگر طرفدار بازی های endless runner هستید , به شما توصیه میکنم که این بازی را امتحان کنید !

    نمرات:
    گرافیک:۸
    گیم پلی:۸
    صدا گذاری:۷٫۵
    جذابیت:۷٫۵

    نمره نهایی :۷٫۷

    نکات مثبت: گرفیک فنی و هنری قابل قبول، وجود سونیک ! ،گیم پلی در گیر کننده ، موسیقی صدا گذاری قابل قبول.
    نکات منفی: به جز دنیای سونیک این بازی تفاوت نسبتا کمی با سایر بازی ها در این سبک دارد.

    (۱۲)(۲)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. سلام ممنون

    ولی این بازی های دونده بی پایان دیگه عمرشون به پایان رسیده

    همشون تقریبا یکی هستند و تکراری

    فقط و فقط و فقط وکتور همیشه جذابه ..

    (۵)(۰)
  2. باعرض سلام خدمت تمام دوستان گل.آقا صادق عزیز بابت زحمت زیادی که واسه نوشتن این نقد کشیدی بسیار قابل ستایشه.
    البته نقدهایی هم دارم بابت انتخاب بازیتون!بنظرم بازیهای بسیار بهتر و باپتانسیل بیشتری واسه اندروید هنوز پیدامیشه(به سختی)که واسه نقد مناسبت بیشتری داشته باشه!
    راستش بنظرم این سبک بازیها که تعدادشون هم الاماشاله کم نیست!اصلا جز بازیهای جذاب و خوب نیستن واصلا ارزش تکرار رو ندارن وبیشتر مناسب سنین پایین هست!کاش بشه بازیهای بزرگتر وکمی بهتر رو نقد کرد.
    در آخر بازهم باید تشکر کنم از زحمتی که واسه نقد میکشین بسیار ممنون

    (۲)(۰)