• سفری زیبا در دنیایی غیر ممکن | نقد و بررسی Monument Valley

    gsmarena_001 (4)

    یک شاهکار هنری، شاید اولین کلمه ای باشد که وقتی این بازی را نگاه می کنید به فکرتان می رسد. هنری پیچیده که با الهام هایی از موریس اشر در آمیخته است. همانند آثار اشر ، این بازی نیز مراحلی با سازه های غیرممکن و به اصطلاح ” بی نهایت ” را عرضه میکند. ولی سازندگان Monument Valley فقط یک تقلید کورکورانه از آثار اشر ارائه نداده اند ، بلکه آثار دو بعدی او را به دنیای سه بعدی آورده اند. مسیر هایی که از یک دید برای شما قابل استفاده نیست با تغییر زاویه دیدتان قابل استفاده می شود. پله ها جهتشان عوض میشود، بعضی از بخش های این جهان قابلیت چرخش دارند تا بتوان مسیر ها را تغییر داد و به لوکیشن های تازه رسید. تمامی چیز هایی که در این بازی می بینید غیر قابل باور هستند، ولی در دنیای Monument Valley همه چیز امکان دارد.

    Publisher: Ustwo
    Developer: Ustwo
    Director: Neil McFarland
    Producer: Dan Gray
    Designer: Ken Wong
    Programmer: Peter Pashley
    Artist: Ken Wong
    Genre: Adventure , Platform , Puzzle
    Engine: Unity
    Platform: iOS , Android , Windows Phone
    Release date: May 14, 2014

    monumentvalley

    برای تغییر قطعه های درون بازی ، دو حالت وجود دارد. بعضی قطعه ها را با ایستادن بر روی سکو هایی می توان حرکت داد و بعضی دیگر را می توان با لمس کردنشان عوض کرد. همه ی کار هایی که در این دنیای هنری انجام می دهید تنها برای یک هدف است و آن هم ، رساندن شخصیت اصلی بازی ، Ida ، به مکانی که مشخص شده می باشد .سفر Ida در ساختمان های پازلی Monument Valley در هاله ای از ابهام است ، که همراه با راهنمایی های کوچک که در اول بازی مشاهده می شود برای دلیل ظاهر شدن او در آنجا و همچنین یک روح که می توان گفت Ida را می شناسد ، می باشد.

    mvalley_mainpic

    با به اتمام رسیدن بازی ، داستان Ida و جهانش شفاف تر می شود ( البته باز هم سوالاتی باقی می ماند ) . قبل از آن فقط می دانیم که Ida خواستار رسیدن به پدال های هندسی ای است که در پایان هر مرحله وجود دارند. پیشرفت و به پایان رساندن هر مرحله با هدایت Ida حاصل می شود که می تواند راه برود یا از جایی بالا برود ، و در هر تغییری که در بازی انجام می دهید ، باید به دنبال مسیر های جدید و گاهی خلاقانه و دور از دید باشید. بسیاری از این تغییر ها با چرخش مکان ها حاصل می شوند.
    در بازی ای مانند FEZ ، شما بعضی از مسیر ها را می یابید که قبلا با یک دیوار پوشانده شده بودند. یا مثلا در دیگر بازی ها فقط از یک نقطه به نقطه دیگر می روید. ولی بر خلاف Fez ، شما توانایی خاص و همیشه در دسترسی ندارید. ارتباط با جهان و تغییر آن فقط بستگی به این دارد که آیا قطعه از بازی متحرک است یا نه یا اینکه چه آیتم های قابل استفاده دیگری وجود دارد.

    monumentvalley-5

    این قابلیت ها تعداد زیادی از مراحل شبیه به هم را، بسیار متفاوت می سازد. این المان یکی از تحت تاثیر قرار دهنده ترین موارد Monument Valley می باشد . همچنین تمامی مراحل از یکسری سازه های عمودی تشکیل شده که از نظر منطقی کاملا غیر ممکن اند که باید توسط روش های خاصی که طی مرحله های مختلف معرفی می شوند طی شوند که نه تنها روش های جدید ، بلکه قوانینی جدید نیز پا به بازی می گذارند. قوانین جدید در مراحل بالاتر با جلو رفتن داستان و آزادی های بیشتر در طراحی ها ، به وضوح قابل مشاهده است. قسمت VIII “The Box” یکی از بهترین مثال هاست ، که فرد را در یک مکعب و بدون هیچ راه آشکاری رها می کند که یکی از جالب ترین پازل های بازی است. البته اکثر مراحل بازی مسیر های خطی و مشخصی دارند که حتی با وجود اینکه شکل هندسی خاص و به اصطلاح “غیر ممکن” بر آنها سایه انداخته ، کاملا مشهود است.

    monument_valley_game-2501936

    نبود سختی در Monument Valley یکی از قسمت های تنها عیب این بازی است. Monument Valley زمان خود را صرف ارائه چندین ژانر می کند که باعث می شود زمان بازی کاهش یابد. بازی به اندازه ای که یک پازل راضی کننده باشد، طولانی نیست و بسیار آسان است.(بعضی مراحل واقعا نیازمند یکم خلاقیته !) بازی دارای داستان مناسب نیست و در بخش داستان خوب توسعه نیافته.این بازی خود را جوری در گیر فضا کرده که قسمت پازل کمی ضعیف تر شده و به گونه ای می توان گفت بازی دو بخش دارد ، بخش حل پازل و بخش مشاهده فضا که هر دو به یک اندازه کار شده اند و اگر بخش پازل قوی تر بود ، می توانست چیزی بسیار زیبا تر بسازد.البته تمرکز بازی بر روی جلوه های هنری، موجب شده است تا شاهد خلق آثار باشکوهی باشیم که تجربه پازل را بهتر می کنند. ولی به خاطر ضعیف بودن بخش پازل گاهی اوقات Monument Valley بیشتر همانند یک نقاشی است تا یک بازی.

    tns___monument_valley_by_elizabethbeals-d87mmpq

    البته تنها چیزی که می توان از این نقد نتیجه گرفت این است که : ما بیشتر می خواهیم.
    Monument Valley یک موفقیت از نظر فنی و زیبایی پردازی است که به بازیکن صحنه های فوق العاده و دل انگیز و اصالت را در هر یک از ۱۰ فصلش ، پاداش می دهد.
    جهانش غیر منطقی و در عین حال قابل فهم ، ساده ولی پیچیده است . به اتمام رساندن ماجراجویی های Ida راضی کننده است ولی ابهامی را به جا می گذارد تا همگی امیدوار یک فصل XI نیز باشیم.

    نمرات:
    گرافیک: ۱۰
    گیم پلی: ۹٫۵
    صداگذاری: ۹
    جذابیت: ۹

    نمره نهایی: ۹٫۵

    نکات مثبت: گرافیک بالا , مناظر و ساختمان های جذاب و زیبا در هر مرحله , استفاده از المان های زاویه دید
    نکات منفی: داستان نه چندان مناسب , پازل های عموما آسان , تمام شدن بازی در زمانی کوتاه

    (۱۱)(۱)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. مثل همیشه نقد عالی و مفیدی بود , این عنوان هم واقعا یکی از بهترین بازی هایی هستش که میتونه رو اسمارتفون هرکسی نصب بشه مرسی علیرضا جان

    (۱)(۰)
  2. مرسی آقا علی نقد خوبی بود.من عاشق این بازی هستم یکی از معدود بازیهای اندرویده که من ازش خوشم اومد!لطفا بازی Implosion – Never Lose Hope
    رو هم نقد کنین که بنظرم یکی از شاهکارهای اندرویده که تاحالا ساخته شده!متاسفانه اندروید پتانسیل و دستگاهاش سخت افزاذ قدرتمندی دارن که نمیدونم چرا بازیهای خوب واسشون کم تولید میشه و بنظرم بهش کم لطفی زیادی میشه!من فن بازیهای Xbox بودم و به علت مشغله مجبور به فروختنش شدم ولی انتظارم از اندروید انگاری زیادی بالاست!به امیدپیشرفت روزافزون شما وسایتتون, خیلی ممنون

    (۲)(۰)
  3. سلام ممنون

    یک مورد هم این که خیلی دیر نقد بازی ها رو می ذارید ..این بازی مثل ماله ساله پیشه ..

    یعنی نقدهاتون به روز نیستند

    mortal combat خیلی وقته اومده ولی خبری از نقد نیست

    یا همین بازی که دوستمون گفتند

    (۱)(۰)
    • دلیل اصلیش به نظر من کم لطفی کاربر هاست(و البته ریشه در اطلاع رسانی ضعیف سایت داره که در تعویض قالب این مورد حل خواهد شد). چون با توجه به کیفیت نقد ها بازدید مناسبی رو شاهد نیستیم. از این گذشته مواردی هست که انتشار سریع نقد رو درش شاهد بودیم.مثل A8 یا همین Adventures of Poco Eco که مدتی بعد از انتشار نقدش منتشر شد. این MV رو هم خیلی وقته به جناب علیرضا جان گفته بودم. (ابتدا آقا ی رنجبر که بهم گفتن نقد می کنند و بعدش کلا رفتن! و بعدش هم ایشون) به همین دلیل نقد این بازی با تاخیر منتشر شد. ازین بابت هم پوزش می خوام. نقد Implosion هم به زودی منتشر خواهد شد. همچنین یکسری از بازی های ۹۳ که تو لیست بود در آینده نقد خواهد شد(به خصوص نقش آفرینی ها). یه مورد دیگه اینکه عرضه رسمی MKX روز May 4 بوده و بنده و سایت های معتبر هیچ کاری با تاریخ سافت لانچ بازی نداریم. با توجه به این تاریخ بازی فقط ۱۰ روزه که عرضه شده عزیز(به زودی هم نقد خواهد شد).
      با تشکر.

      (۱)(۰)