• مصاحبه با سید صادق یوسف زاده | سازنده بازی مستقل توپ شجاع

    com.sy.tbbpt3

    حضور پر رنگ عناوین مستقل در لیست برترین بازی های موبایل، آن هم با هزینه های نه چندان هنگفت امریست که توسعه دهندگان زیادی را از سراسر جهان ، از جمله کشور عزیزمان به سوی پلتفرم های Android,iOS کشانده است. در بسیاری از عناوین مستقل یا همان Indie game با وجود هزینه های کم دیده شده که وجود یک خلاقیت و ارائه ی صحیح آن، موجب شده که آن بازی با استقبال گسترده جامعه گیمران همراه شود. اکنون نگاهی کوچکی داریم بر عنوان توپ شجاع که یک بازی مستقل محسوب می شود و توسط یکی از عزیزان ایزانی توسعه یافته است. با ما همراه باشید.

    AK : درود بر سید صادق عزیز، لطفا خودتون رو به ما و کاربران اندروید کده معرفی کنید.
    من هم سلام عرض میکنم به شما و کاربران محترم آندروید کده.
    تقریبا از وقتی که ۵ سالم بود , با ویدیو گیم آشنا شدم و اگر اشتباه کنم اولین وسیله ای که دیدم در زمینه ی بازیهای ویدیویی کمودور ۶۴ بود , ظاهرش تقریبا شبیه به رایانه بود اما در اصل یکی از مهمترین کارهاش اجرای بازی بود , در اصل اولین وسیله ی بازی که با آن بازی کردم سگا مگا درایو یا جنسیس بود که گرافیک نسبتا بالا و بازیهای جالبی داشت , و بعد ها با کامپیوتر و موبایل و .. , حدودا نزدیک به ۱۶ یا ۱۷ سالم بود که با اولین ابزار های ساخت بازی آشنا شدم که اولین ابزاری که با آن کار کردم fps creator بود , بعدها با game maker و unity 3d و udk و … بیشتر آشنا شدم . از حدودا ۱۹ سالگیم تصمیم جدیتری در باره ی ساخت بازی گرفتم و تصمیم به ساخت بازی ماجراجویانه و پلتفرمر با دنیایی فانتزی گرفتم که نتیجه اش شد توپ شجاع یا the brave ball , متاسفانه ساخت بازی خیلی طول کشید و یکی از مهمترین علتش این بود که من به صورت پاره وقت بازی رو ساختم و به غیر از اون مواردی مثل این که تقریبا تنها این بازی رو ساختم هم کار رو سخت تر کرده بود . در حال حاضر ۲۱ سال دارم و امید به خدا کم کم کار رو بر روی بازی بعدی آغاز میکم اما این بار سعیم در این است که عنوانی خاص ، متفاوت و سرگرم کننده بسازم و هم مدت ساختش هم زیاد به طول نیانجامد .

    AK : چرا بازی سازی مستقل؟
    یکی از دلایل مهمی که بازیسازی مستقل را دوست دارم این است که میتوان تقریبا آزادانه تصمیم گرفت که در چه سبکی و چه بازی ساخت , اما این کار سختی هایی هم دارد که برای مثال میتوانم بگم , معمولا عدم حمایت مالی خاصی از سمت شرکت و یا نهاد ها وجود دارد که خود این امر میتواند مهم باشد یا حتی خیلی مهم ! به نظر من در بازی های امروزی تقریبا اگر دنبال نوآوری و تجربه ای جدید باشید ، یکی از بهترین گزینه ها بازیهای مستقل می باشد .

    AK : چه چیزی باعث شد به پلتفرم موبایل توجه بیشتری کنید؟
    از مدت ها قبل بود که تقریبا به بازیهای موبایل علاقه داشتم و یکی از اهداف بنده این بود که سعی کنم اگر عنوانی بسازم ،آن را برای موبایل نیز عرضه کنم . به نظرم یکی از خوبی های بازی موبایل در اصل به عدم پیچیدگی ظاهری یکسری از بازیهای موبایل بر میگردد که در عین حال بازیهای جالب و زیبایی هستند همچنین اینکه معمولا خیلی وقت گیر نیستند. بازیهای موبایل بدین معنی که میتوان در مقطع کوتاهی از زمان هم بازی کرد.

    AK : پیش از شکل گیری ایده توپ شجاع، روی چه پروژه هایی کار کرده اید؟ این پروژه ها در شکل گیری ایده این عنوان نقشی داشته است؟
    قبل از بازی توپ شجاع روی ایده های دیگری هم کار کرده بودم , یکی از ایده هام مربوط به بازی بود اول شخص شوتر و فضایی که با fps creator ساخته بودم , همچنین چندتا بازی کوچک هم با game maker ساخته بودم . اما مهمتربن چیزی که در شکل گیری The brave ball یا بازی توپ شجاع نقش داشت برام , بازی به نام adventure ball بود که تقریبا شبیه به balance بود , این بازی کارکتری که بازیکن کنترلش میکرد موجود خاصی نبود و یک سنگ بود و دنیای آن هم فانتزی نبود و داستان خاصی هم نداشت ، حتی خبری از معما هم نبود ! اما من تصمیم گرفتم برای زیباتر شدن بازی کلا تغییر اساسی بدهم.بدین شکل بود که ساخت و طراحی بازی از اول آغاز شد ! حال و هوای دنیای بازی را فانتزی کردم و به کاراکتر اصلی بازی شخصیت دادم و توپ ها را موجودات زنده فرض کردم ! به بازی داستان و معما هم اضافه کردم و یکسری موارد دیگه … در اصل بازی عوض شد و تبدیل به توپ شجاع شد . و سعی کردم که یکی از بهترین بازی های Ball rolling بشود و تا حدی هم خاص و منحصر به فرد بشود .

    AK : به نظر شما چگونه می توان با توجه به ساده بودن گیم پلی ، کنسول گیمر ها را نیز به سمت موبایل کشاند؟
    به نظرم با بازیهای که گیم پلی زیبا و نوآورانه دارند و کنترل آنها مخصوص موبایل است میتوان بیشتر گیمر های کنسول ها را سمت موبایل کشاند اما شاید اگر تعداد بازی های AAA موبایل بیشتر بشود بتوان بهتر گیمر های کنسول ها را به سمت موبایل جذب کرد , اما یکی از مشکلات موبایل ها در کنترل برای بازی های مشابه ی کنسولی هست , یعنی اینکه کنسول ها کنترلر مناسبی دارند معمولا اما همچنان اکثر بازی های موبایل کنترل اصلیشان با حرکت لمسی است .

    AK : روند آشنایی شما با نرم افزار ها و انجین ها چطور بوده است؟
    بیشتر بدین صورت بوده که یکرسری از مشخصات انجین ها آشنا می شدم و بعد دنبال نحوه برنامه نویسی آنها میرفتم و آموزش هایشان و البته خودمم کار میکردم با بعضی به صورت تجربی !

    AK : چه عواملی باعث شد که به فکر ناشر برای عرضه بازی نباشید؟آیا پیشنهادی از سوی ناشری به شما شد؟
    اوایلی که توپ شجاع یا توپ ماجراجو را میساختم قرار بود که با یکی از نمایندگی سامسونگ در کشور همکاری کنم و بازی را برای داخل کشور منتشر شود اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن ساخت بازی و همچنین تحریم و … در نهایت برای موبایل تصمیم به این گرفتم که بازی را بر روی فروشگاه کافه بازار قرار بدهم.

    AK : در روند ساخت بازی به چه مشکلاتی (با توجه به حجم کار) برخوردید؟
    یکی از بزرگترین اشتباهات من این بود که بازی توپ شجاع از لحاظ ابعاد کار و حجم کار به نسبت توانایی من و اینکه یک نفره بود ساخت بیشتر قسمتهای این بازی , بزرگتر از توان من بود و من بارها به مشکل خوردمم و حتی مدت ها بازی تحت توسعه نبود ! اما با کمک گرفتن از یکسری از کاربر های محترم در انجمن ها و سوال پرسیدن از دیگران تقریبا بیشتر مشکلات حل شد .

    AK : آیا به فکر نسخه دوم این عنوان هستید، یا قصد دارید روی عنوان جدیدی کار کنید؟
    در حال حاضر خیر , به فکر قسمت دومی از این بازی نیستم . و امید به خدا به زودی کار بر روی پروژه ی بعدی را با کمک دوستم یا دوستانم آغاز میکنم .

    AK : کدام یک از مدل های تجاری F2P (همراه با IAP) یا B2P را بیشتر می پسندید؟
    هر کدام خوبی و بدی مختص به خود را دارند به نظر من , یکی از خوبی های بازی پولی بدون iap یا بدون پرداخت درون برنامه این است که شما با پرداخت مثلا یک دلار صاحب بازی میشوید و دیگر نیاز به پرداخت پولی اضافی نیست حتما ! اما از طرف دیگر f2p یا بازی ها رایگانی که پرداخت درون برنامه ای دارند , به شما اجازه میدهند بازی را رایگان بازی کنید اما به نظرم بیشتر اوقات دیده میشود که برای اینکه از شما پول دریافت کنند یا تقریبا شما را “مجبور” به پرداخت پول میکنند یا یک کاری میکنند که مثلا قدرت اشخاصی که پول خرج کرده اند حتی از افرادی که وقت بیشتری برای بازی کردن گذاشته اند بیتشر بشود . البته همه ی بازی های f2p اینطور نیستند و بازی های موفقی (از لحاظ تجاری و فروش) مثل clash of clans یک نمونه بارز این نوع بازی ها هست که بسیار هم موفق بوده از لحاظ فروش و همینطور رضایت نسبی بازیکن ها از این بازی .

    AK : از بین عناوین پلتفرمر و AAA خارجی که در گوگل پلی / اپ استور قابل دریافت اند، کدام یک را بیشتر می پسندید؟
    انتخاب سخت است راستش به نظرم , چون تعداد بازی های نسبتا جالب و زیبا بالاست در موبایل اما برای مثال به نظرم Real Racing 3 و monument valley و smash hit و Leo’s Fortune چند نمونه از بازیهای موبایل هستند که به نظرم جالب هستند.

    AK : اگر مشکل منبع مالی وجود نداشت، و به صورت تیمی کار می کردید، آیا باز هم پلتفرم موبایل را انتخاب می کردید؟
    قطعا تیمی کار کردن در اکثر شرایط بهتر است به نظرم اگر یک تیم خوب داشته باشیم , من حتی در شرایطی هم که گفتید هم بازم تقریبا دوست دارم روی بازی موبایل کار کنم اما هر بازی هم مناسب بازی موبایل نیست و پیاده کردن بعضی بازیهای برای موبایل میتواند سخت باشد به نظرم .

    AK : آیا با آوردن تجربه کنسول گیمینگ و AAA روی موبایل موافقید؟ به نظر شما چه شرکت هایی تا کنون موفق به این کار شده اند؟
    در یکسری موارد موافقم و در یکسری دیگر خیر , باتوجه به اینکه اکثر عناوین موبایل نسبتا قیمت پایین تری دارند در مقابل بازیهای کنسولی AAA , هر شرکتی حاضر نمیشود که بازی AAA که میسازد را برای موبایل عرضه کند , اما مثلا سریInfinity Blade که یکی از سازنده های اصلی آن Epic Games میباشد , به نظرم یکی از موفقترین بازی نسبتا بزرگی است که بر روی پلتفرم موبایل آمده است .

    AK : آیا پیشرفت در صنعت هند هلد و موبایل گیمینگ ، صرفا به یک شکل آرکید گونه بوده است ؟ یا اینکه به موازات کامل شدن تجربه های آرکید، تجربه کنسول گیمینگ نیز در آینده رایج خواهد شد؟
    جواب به این سوال تا حدی سخت است! به نظر من اجباری نیست که حتما بازی های موبایل به سمت بازی های کنسول بروند و مشابه آن ها بشوند , زیرا سبکی جدا دارند , حتی میتوان گفت که بازیهای موبایل مستقل از یکسری از بازی های AAA کنسولی نوآوری بیشتری دارند و حتی جالب تر هستند ! اما در عین حال وجود برخی عناوین مشابه با عناوین AAA کنسولی هم بر روی موبایل انتظار یکسری از کاربر هاست.
    به نظرم من هدف اصلی هر پلتفرم بهتر است که تغییر نکند مگر شرایط صنعت گیم خیلی عوض بشود که هدف اصلی آن پلتفرم دیگر خوب نباشد و قدیمی شده باشد , در حال حاضر به نظرم مهمترین نکات مثبت بازیهای موبایل باید در نوآوری , سرگرم کننده بودن , ساده بودن در ظاهر اما در عین حال چالش بر انگیز بودن باشد . (یکی از بهترین مثال ها برای این حرفم بازی Monument Valley میباشد ) , البته وجود عناوینی مشابه با AAA کنسول ها بر روی موبایل میتواند به بیشتر شدن مخاطب بازی های موبایل کمک کند .

    AK : اندروید کده رو چطور ارزیابی می کنید؟
    به نظرم یکی از بهترین سایت ها در بخش بازی ها و برنامه های موبایل و همچنین نقد و بررسی بازیهای موبایل میباشد . به طور خلاصه یکی از بهترین سایت های ایرانی مرنبط با آندروید میباشد.

    AK : با سپاس از شما که با دقت به سوالات ما پاسخ دادید. برای شما آرزوی موفقیت دارم.
    منم از شما بابت انجام این مصاحبه سپاس گزارم و آرزوی موفقیت برای شما و سایر اعضای سایت دارم.

    لینک دانلود دموی رایگان بازی توپ شجاع
    لینک دانلود قسمت اول بازی توپ شجاع

    لینک دانلود قسمت دوم بازی توپ شجاع

    (۳)(۱)
  • از مطرح کردن سوالات و مشکلات خود در این بخش خودداری کنید.
  • برای رفع مشکلات در نصب بازی ها ، بحث و تبادل نظر، مشاوره، مباحث تخصصی و هرگونه موارد مشابه به انجمن اندرویدکده مراجعه کنید.
  • مطلبی درمورد مشکلات و توضیحات عمومی لازم برای نصب و اجرای بازی ها نوشته شده است که در اینجا می توانید مطالعه بفرمایید.
  1. امیدوارم روزی برسه که شاهد ساخت بازیهایی مستقل همانند badLand در ایران باشیم چون عناوین مستقل تابعی از خلاقیت هستند و نه پول و ثروت :)

    (۶)(۰)
  2. آیدین پیرس

    بسیار مصاحبه خوبی بود در کل سازندگان بازی های مستقل در ایران اگر تمرکز خودشون رو روی پلتفرم اسمارتفون ها داشته باشند خیلی زود در این زمینه پیشرفت میکنیم بازی هایی مثل Battlefish یا خروس جنگی از جمله این موارد هستن که نشون میدن بازی ساز های ما در زمینه نوآوری چیزی از رقیب هاشون در کشور های دیگه کم ندارن

    (۲)(۰)